Vitvaror som fungerar bäst ihop med Home Assistant

Permalänk
Medlem

Vitvaror som fungerar bäst ihop med Home Assistant

Av bara farten så åkte en Kallboda diskmaskin(Bosch) med när vi beställde vårt IKEA-kök. Då Bosch ska vara relativt omtyckta på diskmaskinsfronten så kändes det som ett okej val. När jag dock blev varse att flera funktioner/program "sitter fast" bakom deras Home Connect så började jag dra öronen åt mig.

När det senare blev uppenbart att Home Connect kräver uppkoppling mot Bosch egna servrar blev jag däremot förbannad. I min villfarelse så levde jag i tron att ständig uppkoppling inte var nödvändig för att kunna bruka dessa funktioner.

Då husbygget tar mycket tid har jag inte satt mig in i Home Assistant men har även där levt i tron att jag kan integrera enheter såsom diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare, till att köra enligt schema eller vid låga elpriser UTAN att dessa behöver vara ansluta UT mot internet.

Därav undrar jag rent generellt vilka varumärken som är mest Home Assistant -vänliga och kräver minst våld för att integrera utan deras egna piss-servrar blandas in.

Permalänk
Medlem

@Benkaboy

Ser att du fått mediokert med svar. Men har du själv kommit framåt i frågeställningen?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Typ alla vitvaror idag använder sig av molnet. Vi får hålla tummarna för att Matter blir mer utbrett bland vitvaror. Idag skulle jag hålla mig långt borta från "smarta" vitvaror, man vet aldrig när tillverkaren får för sig att stänga ner supporten för din diskmaskin och den då förlorar hälften av sina features, eller ännu värre. Slutar funka helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Typ alla vitvaror idag använder sig av molnet. Vi får hålla tummarna för att Matter blir mer utbrett bland vitvaror. Idag skulle jag hålla mig långt borta från "smarta" vitvaror, man vet aldrig när tillverkaren får för sig att stänga ner supporten för din diskmaskin och den då förlorar hälften av sina features, eller ännu värre. Slutar funka helt.

Vill minnas att Siemens (och bolagen i samma koncern) har ett läge som är lokalt, även om läget med full funktionalitet går via molnet. Såg en presentation om någon som gjort reverse engineering på protokollet för att hitta mer funktionalitet.

Kan kanske vara värt att gräva lite i åtminstone.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att testa denna annars (har inte haft tid att göra det själv än):
https://github.com/chris-mc1/homeconnect_local_hass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Kan vara värt att testa denna annars (har inte haft tid att göra det själv än):
https://github.com/chris-mc1/homeconnect_local_hass

Detta fungerar fint! Diskmaskin nu blockat från WAN och allt funkar lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Detta fungerar fint! Diskmaskin nu blockat från WAN och allt funkar lokalt.

Snyggt! Då måste jag också testa det framöver