AM5 moderkort med minst 2st 8/16x elektriska PCIe?

Permalänk
Medlem

AM5 moderkort med minst 2st 8/16x elektriska PCIe?

Mitt nuvarande moderkort (ASUS B650 TUF Plus WiFi) är rätt begränsat gällande PCIe. Den nedre 16x har bara 4 elektriska, och de två andra är små 1x.

Min tanke är att jag skulle vilja ha GPU och t.ex ett M.2 adapterkort i vardera 16x slots. Men det behövs såklart minst 8x elektriskt för GPU (gärna 16x) och minst 4x (men gärna mer) till M.2. Hade gärna velat ha åtminstone 2st M.2 på ett adapterkort istället för 1st.

I övrigt har jag 7800X3D.

Tyvärr verkar det som endast manualer specificerar de elektriska banorna, vilket gör det jobbigt att hitta en modell som fyller detta krav.

Så känner ni till något moderkort på rak arm som har stöd för detta? Gärna under 3tkr, vill helst inte behöva gå upp i X klass chipset.

Permalänk
Medlem

Av en tillfällighet såg jag denna video idag.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Av en tillfällighet såg jag denna video idag.

https://youtu.be/KzifWQMSKyw?si=i-mAtwaiuwsM5kdh

Oof, det är såklart bara de dyraste. Synd, hade varit grymt att ha en GPU tillsammans med en M.2 adapter (som har fler än en NVMe). Man kan ju ha fler såklart, men med nedsatt hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Oof, det är såklart bara de dyraste. Synd, hade varit grymt att ha en GPU tillsammans med en M.2 adapter (som har fler än en NVMe). Man kan ju ha fler såklart, men med nedsatt hastighet.

Ja tyvärr kommer det kosta som satan om du ska ha mer en 2x slots... Har tyvärr alltid gjort det :/

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Ja tyvärr kommer det kosta som satan om du ska ha mer en 2x slots... Har tyvärr alltid gjort det :/

Känns konstigt ändå tycker jag att ingen tillverkare struntat i de små, och kombinerat det till en 16x? Så t.ex endast 2st 16x expresser, istället för an massa små 1x eller dylikt. Kanske t.o.m gå ner från 2 till 1 M.2 ifall det behövs.

För om man bara får en 8x vid sidan om så har man bra möjligheter att ha minst 2 NVMe på ett adapter kort.

T.o.m ett billigt moderkort som mitt har ju nästan tillräckligt med banor om du bara hade kombinerat banorna till en 8x/16x.

Permalänk
Medlem

x8/x8 var relativt vanligt förr när SLI/CF fortfarande var populärt, men nu när nästan ingen har mer än ett grafikkort så finns ingen större efterfrågan för det. Så det är mest en del av de dyrare moderkorten som har det nu, och lite mer nischade modeller som Asus ProArt B650-CREATOR.

Skrivet av Cranzle:

Känns konstigt ändå tycker jag att ingen tillverkare struntat i de små, och kombinerat det till en 16x? Så t.ex endast 2st 16x expresser, istället för an massa små 1x eller dylikt. Kanske t.o.m gå ner från 2 till 1 M.2 ifall det behövs.

CPUerna har bara PCIe-banor för en x16, och att kombinera PCIe-banorna från styrkretsen skulle vara meningslöst eftersom länken till CPUn ändå bara är x4. Vill du ha x16/x16 så får du kolla på t.ex. Threadripper istället, på de vanliga konsumentplattformarna är det x8/x8 du som mest kan hoppas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

För om man bara får en 8x vid sidan om så har man bra möjligheter att ha minst 2 NVMe på ett adapter kort.

T.o.m ett billigt moderkort som mitt har ju nästan tillräckligt med banor om du bara hade kombinerat banorna till en 8x/16x.

TLDR; mycket av detta handlar om att PCIe är en viktig funktion för marknadssegmentering. Konsumentprodukter har avsiktligt snålt med PCIe-banor.

Det finns bara 24 PCIe-banor att leka med (+4 banor dedikerade till att koppla samman CPU och chipset), så 2st x16 är uteslutet.

Jag vet inte heller om det stöds att använda dessa som x16 + x8, om man skulle se det som ett intressant alternativ.
Det skulle väl kräva att plattformen stöder att faktiskt kombinera de övriga banorna till en enhet, och jag misstänker att svaret är nej. Det brukar ju mest pratas om bifurcation-stöd vad gäller att splitta en slot i mindre delar så den kan användas till flera enheter, men det blir väl i grund och botten samma grej här rent principiellt bara åt "andra hållet".

x8/x8 går väl däremot om man väljer nyttja bifurcation-möjligheterna för den enda x16-slotten.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

TLDR; mycket av detta handlar om att PCIe är en viktig funktion för marknadssegmentering. Konsumentprodukter har avsiktligt snålt med PCIe-banor.

Det finns bara 24 PCIe-banor att leka med (+4 banor dedikerade till att koppla samman CPU och chipset), så 2st x16 är uteslutet.

Jag vet inte heller om det stöds att använda dessa som x16 + x8, om man skulle se det som ett intressant alternativ.
Det skulle väl kräva att plattformen stöder att faktiskt kombinera de övriga banorna till en enhet, och jag misstänker att svaret är nej. Det brukar ju mest pratas om bifurcation-stöd vad gäller att splitta en slot i mindre delar så den kan användas till flera enheter, men det blir väl i grund och botten samma grej här rent principiellt bara åt "andra hållet".

x8/x8 går väl däremot om man väljer nyttja bifurcation-möjligheterna för den enda x16-slotten.

Ja det hade varit coolt att köra typ x8 på GPU och sen x8 med NVMe adapter kort. Men om moderkortet får t.ex 4st x4 banor, kan du bifurcation ge det mer, fast där bara är 4 fysiska? Är lite förvirrad med tanke på videon som länkades. De flesta moderkorten hade bara 4 banor till de övriga x16, då kan väl inte bifurcation göra det till 8, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Ja det hade varit coolt att köra typ 8x på GPU och sen 8x med NVMe adapter kort. Men om moderkortet får t.ex 4st x4 banor, kan du bifurcation ge det mer, fast där bara är 4 fysiska? Är lite förvirrad med tanke på videon som länkades. De flesta moderkorten hade bara 4 banor till de övriga x16, då kan väl inte bifurcation göra det till 8, eller?

Nej, bifurcation trollar inte fram fler banor. Det möjliggör att ta t.ex. x16 och bryta ned det till x8/x8 eller x8/x4/x4 eller x4/x4/x4/x4 eller liknande.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Cranzle:

Mitt nuvarande moderkort (ASUS B650 TUF Plus WiFi) är rätt begränsat gällande PCIe. Den nedre 16x har bara 4 elektriska, och de två andra är små 1x.

Min tanke är att jag skulle vilja ha GPU och t.ex ett M.2 adapterkort i vardera 16x slots. Men det behövs såklart minst 8x elektriskt för GPU (gärna 16x) och minst 4x (men gärna mer) till M.2. Hade gärna velat ha åtminstone 2st M.2 på ett adapterkort istället för 1st.

I övrigt har jag 7800X3D.

Tyvärr verkar det som endast manualer specificerar de elektriska banorna, vilket gör det jobbigt att hitta en modell som fyller detta krav.

Så känner ni till något moderkort på rak arm som har stöd för detta? Gärna under 3tkr, vill helst inte behöva gå upp i X klass chipset.

Varför skriver du elektriska det är vanliga PCIe slots. Ordet elektriska är helt onödigt att skriva, PCIe slots räcker.

Du vill ha minst två st PCIe slots där en ger x16 för gpu och den andra minst x4 för ssd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför skriver du elektriska det är vanliga PCIe slots. Ordet elektriska är helt onödigt att skriva, PCIe slots räcker.

Du vill ha minst två st PCIe slots där en ger x16 för gpu och den andra minst x4 för ssd?

Jag tolkar det som att hen är ute efter x16 och x8. Eller ännu hellre x16 + x16.

Eller möjligtvis kan x8 + x8 fungera.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Idag är det ju inte vanligt att man kör många kort på ett konsument kort, 2 - 4 M.2s kan du få på X870 etc runt om. Ska du ha tex 3 - 6 GPUs och 5 - 10 M.2s i raid0 så är det ju en HEDT setup du behöver ^^

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det som gör saker lite stökiga när man pratar om just PCIe-kortplatser är ju att det finns olika fysiska storlekar på PCIe-slottarna (olika breda plastbitar) som inte nödvändigtvis stämmer med hur många banor som faktiskt är inkopplade.

Det är t.ex. inte helt ovanligt att man har en x16-plats (dvs plastbit anpassad för ett kort med full längd) men att det bara finns x8 eller x4 inkopplat.

Jag förutsätter att tillägget "elektriska" avsåg att påpeka just att det önkas så många banor inkopplade rent elektriskt, inte bara att plastbiten ska vara så bred.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag tolkar det som att hen är ute efter x16 och x8. Eller ännu hellre x16 + x16.

Eller möjligtvis kan x8 + x8 fungera.

Ja antingen x16 + x8 eller x8 + x8. Så jag kan köra 5070 Ti utan förlust, tillsammans med en M.2 adapter med 2st NVMe.

Permalänk
Hjälpsam

Angående PCIe är det lätt att glömma hur jäkla snabbt det är.

PCIe 5 klarar 32 GT/s, med en Länkbredd på 16x kommer du upp i 64GB/s, med dualchannel kommer DDR5-6400 upp i 100GB/s
PCIe kan alltså nå 2/3 av minnets bandbredd, det blir kvar 1/3 för den stackars CPUn.

Jag som sitter med AM4 har hälften så höga siffror på minne och PCIe.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Angående PCIe är det lätt att glömma hur jäkla snabbt det är.

PCIe 5 klarar 32 GT/s, med en Länkbredd på 16x kommer du upp i 64GB/s, med dualchannel kommer DDR5-6400 upp i 100GB/s
PCIe kan alltså nå 2/3 av minnets bandbredd, det blir kvar 1/3 för den stackars CPUn.

Jag som sitter med AM4 har hälften så höga siffror på minne och PCIe.

Men om målet är flertalet M.2 diskar för PCIE 5 på en ensam PCIE slot så kommer en x4 begränsa den teoretiska maxhastigheten.

Men kräver att man maxar hastigheten på flera M.2 diskar samtidigt...vilket jag personligen aldrig hade lyckats med, men nån kanske gör det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att hålla nere mängden PCIe banor på konsumentplattformar är ett sätt att dels hålla nere kostnader och dels att segmentera marknaden.

Det finns Epyc, Threadripper och Xeon plattformar som har många fler PCIe express banor men de kostar betydligt mer.
Men AMD och Intel vet att de kan sälja de dyrare plattformarna till de som har de behoven.
Därför så vill de inte göra konsumentplattformarna för bra.
AMD och Intel säljer hellre dyra produkter med stora förtjänstmarginaler än billigare produkter med mindre marginaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Men om målet är flertalet M.2 diskar för PCIE 5 på en ensam PCIE slot så kommer en x4 begränsa den teoretiska maxhastigheten.

Men kräver att man maxar hastigheten på flera M.2 diskar samtidigt...vilket jag personligen aldrig hade lyckats med, men nån kanske gör det?

Problemet är väl att det inte beter sig som du säger "av sig självt".

Alternativen är väl egentligen:

Billig adapter i stil med vad folk brukar vilja köpa:
Kräver bifurcation för att mer än en enda M.2-enhet ska fungera, och varje enhet har exklusiv tillgång till de banor den fått. Men det brukar ju då kunna vara att x16 ska fördelas x4/x4/x4/x4, och det kräver ju att banorna faktiskt existerar från första början.

Dyr adapter med PCIe-switch inbyggd:
Om man har switch istället för bara en enkel adapter så kan man få beteendet du beskriver. Det är ju dock en betydligt dyrare lösning, som inte är vad som brukar hittas hos datorhandlarna om man tittar på adaptrar för M.2-enheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tveksamt att det finns för konsumentkort.

Kanske om supermicro/asrock gjort något obskyrt dyrt moderkort för företag som är stört omöjligt att få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Problemet är väl att det inte beter sig som du säger "av sig självt".

Alternativen är väl egentligen:

Billig adapter i stil med vad folk brukar vilja köpa:
Kräver bifurcation för att mer än en enda M.2-enhet ska fungera, och varje enhet har exklusiv tillgång till de banor den fått. Men det brukar ju då kunna vara att x16 ska fördelas x4/x4/x4/x4, och det kräver ju att banorna faktiskt existerar från första början.

Dyr adapter med PCIe-switch inbyggd:
Om man har switch istället för bara en enkel adapter så kan man få beteendet du beskriver. Det är ju dock en betydligt dyrare lösning, som inte är vad som brukar hittas hos datorhandlarna om man tittar på adaptrar för M.2-enheter.

Absolut, så jag tror hen som startade tråden är fast i lösningen med en PCIe switch som blir dyrare, men åtminstone ger möjlighet för flertalet M.2 enheter

Men då med nackdelen att de delar bandbredd. Men "bör" inte vara ett problem då 4x pcie4 eller 5 räcker LÅNGT

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Ja antingen x16 + x8 eller x8 + x8. Så jag kan köra 5070 Ti utan förlust, tillsammans med en M.2 adapter med 2st NVMe.

Jag kan naturligtvis ha missat något, men...

Alla AM5-processorer har 16+4+4+4 banor från processorn. De första 16 går till GPUn, de sista 4 går till chipsettet, men utöver detta har du redan två stycken M.2-slottar med 4 PCIe-banor styck. Dessa kan vara 5.0-hastighet, det beror på moderkortet du väljer. Vill du alltså ha ännu fler M.2-platser?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Moderkortet jag valde, MSI MPG X670E Carbon WiFi har 2 st fysiska PCI-E 5.0 x16 som kan köras i konfigurationerna x16/x0 eller x8/x8 samtidigt som alla andra relevanta slots kan populeras utan att något stängs av. Observera att detta enbart gäller X670E-varianten, inte den nyare X870E-varianten eftersom den sistnämnda är tvingad att dedikera några PCI-E lanes från CPU:n till USB 4.0. Vill du se exakt hur alla PCI-E lanes är fördelade så kan du titta på diagrammet i manualen.

https://www.msi.com/Motherboard/MPG-X670E-CARBON-WIFI

Det är nog det närmaste du kommer på AM5 om du inte hittar något moderkort som har 2 st ytterligare M.2 anslutna direkt till CPU:n istället.

EDIT: Ser att du vill hålla dig till B-serien av chipsets samt under 3000 kr. Kan inte komma på att jag sett ett moderkort som uppfyller de kraven i B-serien tyvärr. Moderkortet jag nämnde kostar för närvarande 4199 kr som lägst.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q