För er med varma 12,13,14 eller Ultra processorer som har ett "K" i modellen så är XTU en fantastisk vän. Sista jag provade det för två år sen var det ganska buggigt, och ärligt talat var jag tjurig och tyckte det inte borde vara så svårt att fixa i bios.
Spola fram ett par år så är det annorlunda. Tex en 14900k använder massa ström när man låser upp budgeten. Denna budget är 99,99% onödig då de flesta inte klarar klocka de mer än kanske 200 mhz i bästa fall, och då blir det över 100 grader direkt med 380w + i ett vanligt Cinebench. Satte mig in i det lite grann i går och lekte lite, och mitt exemplar är nog på mitten ,ed en SP på 98.
Klarar 300w i R23, men inte mer med en Arctic 420 i full fräs. Det ger 42k i poäng ca, med massa väsen, värme och kanske en skadad processor efter vart. Klarade relativt enkelt att få ned W till under 200w och 38k i poäng med fläktarna på under 50% och temperatur på 80c full belastning. Vcore, alltså vmin är nede i 1.049 i LLC4. Resultatet är P51/E41/41 ring. Utan eller med lite belastning ligger den på 55/44/45. Har inte hittat ett spel i katalogen där det utgjorde en enda fps (har inte testat 1% helt, men tvivlar på att det är skillnad). Battlefield 6 i helgen blir spännande då jag lätt hade 210w på processoren i beta som nyss var.