UGREEN NAS - hiss eller diss?

Permalänk
Medlem

Nu kan man köpa dem på svenska amazon också DXP8800 just nu för 13120:-

Permalänk
Medlem

Nu har UGOS Jellyfin app att ladda ner. Jag kör den redan via docker, så vet inte om det finns någon fördel. Har däremot lite problem med vissa filformat som det verkar. Inte undersökt exakt vad som händer men en del saker vill inte spela upp på Jellyfin-appen i TV:n som kommer via docker-servern.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem

Ang Ugreen nas

Har DXP6800 och använder den just nu bara för lagring av filer,har inte bytt ut ram-minnerna än män tänkte göra det, samt lägga in Nvme för cache har satt upp en raid 5 med 2 6tb och 2 st 3tb så har 2 platser kvar för fler diskar. Gör det inbyggda oset och är nöjt med det för tillfället enkelt att sätta upp shakes grupper användare osv så jag är nöjd. Ljudnivån är helt ok går säkert att byta fläktar mot nocturne om man vill. Prestandan på nätverket är bra kör 2,5 gbit och cpun presterar bra bra med btrfs för filhistorik även om det inte är lika smidigt som zts på truenas tex.

Hoppas detta kan vara till hjälp för någon

/s

Visa signatur

Processor: Amd ryzen 7900xt Ram: 64 GB Moderkort Asus Tuf x670e wifi kylare corsair Noctua NH-D15 chrome black Grafik: Asus rtx 4090 NVME1 1TB Kingston kc3000 NVME2 2TB Kingston kc3000 Chassi Fractal Design 7 Nätdel Corsair 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Fått hem min DXP2800. Böt ut standard 8gb ddr5 till 32gb, i med 2st M2 nvme, 1tb för appar/div, 2tb för cache. Inte fått hem hdd's så kan inte svara så mycket på hur själva NAS:en fungerar ännu. Ljudnivå m.m. Den fick iaf precis plats där den där skulle stå så hade mätt rätt och enheten verkar till och med lite mindre än jag hade trott.

Kan man ha både 2 st M2 och 2 st HDD i DXP2800?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivqah:

Kan man ha både 2 st M2 och 2 st HDD i DXP2800?

Ja. Jag kör 1tb och 2tb M2, +2st 12tb hdd.

1tb m2 för lagring av appar och annat som behöver åtkomst ofta, även mellanlagring för filmer, serier medan det laddas ned. 2tb som cache till hdd. Minskar skriv/läs under filmtittning etc

Fick dock nån bugg i senaste versionen medan jag höll på att lägga om jellyfin bibliotek etc och kopierade mappar hit och dit, en kernel kopieringsprocess som hängde sig och belastade diskarna. Då och då spikade användning av både hdd och ssd (cache) så högt att den löste ut på överström. Psu klippte Eller nåt. Fick ta bort cache och i samma veva råkade jag ta bort volymen för mina hdd så tappade allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Ja. Jag kör 1tb och 2tb M2, +2st 12tb hdd.

1tb m2 för lagring av appar och annat som behöver åtkomst ofta, även mellanlagring för filmer, serier medan det laddas ned. 2tb som cache till hdd. Minskar skriv/läs under filmtittning etc

Fick dock nån bugg i senaste versionen medan jag höll på att lägga om jellyfin bibliotek etc och kopierade mappar hit och dit, en kernel kopieringsprocess som hängde sig och belastade diskarna. Då och då spikade användning av både hdd och ssd (cache) så högt att den löste ut på överström. Psu klippte Eller nåt. Fick ta bort cache och i samma veva råkade jag ta bort volymen för mina hdd så tappade allt.

Behöver man cache? Är helt noob på detta. Däremot gillar jag att jag kan ha just appar på en snabb M.2 medan all data dvs. foton och filmer ligger på HDDs. Är ingen avancerad användare. Har bara lite data jag vill centralisera och sen göra backup av till extern hårddisk samt en molntjänst.

Hur tycker du medföljande OS fungerar annars? Lät inte kul att du råkade ta bort volymen på dina HDDs och tappade allt. Värt att börja med UGOS PRO? Skulle man vilja prova annat (TrueNAS, HexOS, Unraid) så kan man göra det "enkelt" utan att behöva formatera eller göra om hårddiskarna med data på (HDDs)? Hur gör man enklast om man vill prova ett annat OS men ha kvar stock för att enkelt gå tillbaka om man vill?

Permalänk
Medlem

Nej, man behöver inte cache och är det bara en läscache måste du kopiera samma filer flera gånger för att det ska få någon effekt.

Har en 4800 Pro som jag har testat för en sida som jag skriver för och funderar på att byta ut om DIY OpenMediaVault NAS till den, eftersom mitt hembygge har sju år på nacken nu och inte är så energieffektiv.

Dock verkar Ugreen ha ställt till det lite med senaste mjukvaruuppdateringen och halverat hastigheten på 10 Gbps interfaces till runt 4.5 Gbps i OS version 1.7.x.

Ugreen har dock jobbat på rätt bra med Ugos och lagt till en massa funktioner som inte var med från början och det är på väg att bli ett hyfsat operativsystem för en NAS.

Skulle rekommendera att plocka ut SSDn som operativsystemet kommer på (4800 Plus och upp) om det är någon som vill köra annat OS, eftersom det tydligen är rätt omständigt att installera om det. Det är också lite pilligt att ta sig in i BIOSen och välja en annan boot-enhet. Se bara till att tejpa fast pinnen som öppnar luckan till SSD och minnet i botten, eftersom den fastnar när man drar ut/skjuter in "ramen" som allt sitter fast i.

Tar man sig in i BIOSen ska det gå att välja en annan boot-enhet, vilket då blir en av de två andra SSD enheterna som går att installera i 4800 Plus och upp. Har ingen aning hur man gör på modellerna med eMMC för operativsystemet.

För att ta sig in, ta bort gummiplupparna på baksidan, skruva ur de fyra skruvarna, dra ut bakdelen försiktigt med en tång eller liknande, den kommer loss rätt lätt men sitter fast med clips. Skruva loss fläkten. Ta bort de två inre av the fyra skruvarna som sitter på metallblecken på varje sida på chassit, skjut allt framåt. Den tredje SSDs är lätt att komma åt på botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivqah:

Behöver man cache? Är helt noob på detta. Däremot gillar jag att jag kan ha just appar på en snabb M.2 medan all data dvs. foton och filmer ligger på HDDs. Är ingen avancerad användare. Har bara lite data jag vill centralisera och sen göra backup av till extern hårddisk samt en molntjänst.

Hur tycker du medföljande OS fungerar annars? Lät inte kul att du råkade ta bort volymen på dina HDDs och tappade allt. Värt att börja med UGOS PRO? Skulle man vilja prova annat (TrueNAS, HexOS, Unraid) så kan man göra det "enkelt" utan att behöva formatera eller göra om hårddiskarna med data på (HDDs)? Hur gör man enklast om man vill prova ett annat OS men ha kvar stock för att enkelt gå tillbaka om man vill?

UGOS funkar fint. Jag gillar docker-appen. Enkelt att hantera dina compose-filer. Kommer mer och mer appar, t.ex har Jellyfin nu kommit men jag ser ingen anledning att gå över då den också är docker-baserad och jag har allt i samma compose på den fronten.
Har immich och duplicati igång också.

Monterade tillbaka 8gb stickan istället för uppdaterade 32gb igår, och lyckades rensa ssd-cachen så nu fungerar NAS:en igen. Får se om jag sätter tillbaka den som cache eller bara använder den som utökad mellanlagring från qbit innan media kopieras över på HDD's. Ska testa och kolla hur mycket extra HDD's får arbeta. Kanske byter ut 1tb ssd till 2tb och kör raid1 på dom också för att undvika downtime, även om jag har automatisk backup från ssd till hdd. Genom åren har man råkat ut för många kraschade hdd's och ssd's så tilliten är inte hög...

8gb minne räcker gott verkar det som, har 11 containrar igång fast har inte varit så mycket samtidigt arbete för dessa ännu.

Jag hoppas bara dessa strömavbrott upphör nu... ändrat lite i NAS:ens power-settings.

Är f.ö "back to school"-rea på dessa hos både inet och ugos egna sida (går fortfarande inte att beställa därifrån till Sverige tror jag) men finns på amazon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

UGOS funkar fint. Jag gillar docker-appen. Enkelt att hantera dina compose-filer. Kommer mer och mer appar, t.ex har Jellyfin nu kommit men jag ser ingen anledning att gå över då den också är docker-baserad och jag har allt i samma compose på den fronten.
Har immich och duplicati igång också.

Monterade tillbaka 8gb stickan istället för uppdaterade 32gb igår, och lyckades rensa ssd-cachen så nu fungerar NAS:en igen. Får se om jag sätter tillbaka den som cache eller bara använder den som utökad mellanlagring från qbit innan media kopieras över på HDD's. Ska testa och kolla hur mycket extra HDD's får arbeta. Kanske byter ut 1tb ssd till 2tb och kör raid1 på dom också för att undvika downtime, även om jag har automatisk backup från ssd till hdd. Genom åren har man råkat ut för många kraschade hdd's och ssd's så tilliten är inte hög...

8gb minne räcker gott verkar det som, har 11 containrar igång fast har inte varit så mycket samtidigt arbete för dessa ännu.

Jag hoppas bara dessa strömavbrott upphör nu... ändrat lite i NAS:ens power-settings.

Är f.ö "back to school"-rea på dessa hos både inet och ugos egna sida (går fortfarande inte att beställa därifrån till Sverige tror jag) men finns på amazon.

Tack för så mycket för ditt svar. Tänker att det där med cache är lite överkurs för mig. Så kanske blir 1-2 st HDD + 1 st M.2 SSD till att börja med. SSD för appar då precis som du. Är speciellt intresserad av att installera just Immich.

Tror jag börjar med UGOS, men gillar att man inte är låst till det i framtiden om de t.ex. skulle sluta supporta enheten en dag.

Yes, Inet hade lägligt nog kampanj precis när jag skulle köpa så beställde DXP2800 igår. Har inte köpt en M.2 SSD än dock och behöver ev. en till HDD (har redan en Seagate IronWolf som jag införskaffade nyligen). Kan man köpa vilken M.2 SSD som helst eller nått du rekommenderar? Valde Seagate IronWolf då den är anpassad för NAS och RAID samt blev rekommenderad.

Stavfel.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivqah:

Tack för så mycket för ditt svar. Tänker att det där med cache är lite överkurs för mig. Så kanske blir 1-2 st HDD + 1 st M.2 SSD till att börja med. SSD för appar då precis som du. Är speciellt intresserad av att installera just Immich.

Tror jag börjar med UGOS, men gillar att man inte är låst till det i framtiden om de t.ex. skulle sluta supporta enheten en dag.

Yes, Inet hade lägligt nog kampanj precis när jag skulle köpa så beställde DXP2800 igår. Har inte köpt en M.2 SSD än dock och behöver ev. en till HDD (har redan en Seagate IronWolf som jag införskaffade nyligen). Kan man köpa vilken M.2 SSD som helst eller nått du rekommenderar? Valde Seagate IronWolf då den är anpassad för NAS och RAID samt blev rekommenderad.

Vilken som funkar, du behöver inte någon hissnande skriv-läs så gå på en billig men med vettig hållbarhet.

Jag kör wd red plus då jag bor i lägenhet utan möjlighet att gömma nas:en I en källare eller liknande och prioriterar lågt ljud

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Vilken som funkar, du behöver inte någon hissnande skriv-läs så gå på en billig men med vettig hållbarhet.

Jag kör wd red plus då jag bor i lägenhet utan möjlighet att gömma nas:en I en källare eller liknande och prioriterar lågt ljud

Antar att SSD inte behöver NAS-märkning på samma sätt som en HDD då jag antar att alla SSDs funkar 24/7. Såg att det fanns WD Red SN700 M.2 SSD men den verkar främst riktad mot SSD-cache så kanske inte det jag efterfrågar. Så valfri billig/vettig M.2 SSD i önskad storlek bör duga.

Bor också i lägenhet utan möjlighet att ha den i en källare. Vad menar du med att du prioriterar lågt ljud för du har väl HDD också utöver SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivqah:

Antar att SSD inte behöver NAS-märkning på samma sätt som en HDD då jag antar att alla SSDs funkar 24/7. Såg att det fanns WD Red SN700 M.2 SSD men den verkar främst riktad mot SSD-cache så kanske inte det jag efterfrågar. Så valfri billig/vettig M.2 SSD i önskad storlek bör duga.

Bor också i lägenhet utan möjlighet att ha den i en källare. Vad menar du med att du prioriterar lågt ljud för du har väl HDD också utöver SSD?

Har själv inte direkt erfarenhet av diskar i raid förutom dessa två jag har nu, men folk menar på att ljudskillnaden är avsevärd mellan olika fabrikat och modeller. Jag har allt i en "garderobskåpet" var jag har internet in, el-central etc. Kan stänga dörren men har den ofta på glänt så tempen håller sig hyfsad. Enda gången jag på allvar har störst är i början när diskarna kör sin raid-sync och nu när jag har felet med buggade kernel-processen/dirty blocks.

Detta har f.ö löst sig nu, körde power mode high, fläkten på max och då lyckades den tugga igenom ssd'n och ta bort den som cache utan att dö pga strömspiken och resetta hela processen eller till och med göra den värre. Problemfri i två dagar och satte precis tillbaka den som cache. Kollade film igår och fick nåt hack mitt i filmen som att diskarna sov och den var tvungen att ladda in resten. Höll på i 10-15 sek så var rätt störande, har ej hänt med ssd-cache.. annat än nåt hack här å där, förmodligen pga andra processer på NAS:en. Får se om det funkar nu eller om det finns någon bugg kring just cache-disken och jag hamnar i skiten med 2 miljoner dirty blocks (som tar en dag att få bort).

Jag kör WD BLUE SN500/5000-serien som ssd's, minns inte på rak arm. Körde på det billigaste från amazon från wd.

Visa signatur