Asus Armoury Crate Gear - vad är det för skit?

Permalänk
Medlem

Asus Armoury Crate Gear - vad är det för skit?

Laddade ned detta program från länk nedan då det skulle vara "bättre" (?) än det större (?) "crate"-programmet. Men om det är "bättre", hur dåligt är då det ursprungliga programmet?

Sedan installation har datorn fastnat på boot ibland, är segare vid uppstart och i filnavigeringen, samt att mina USB-anslutna hårddiskar m.m. inte dyker upp.

Har ett Asus B450-f gaming som moderkort, kanske bidrar till pannkakan som nu inträffat.

Någon kunnig som vet vad detta beror på? Är det bara att avinstallera hela skiten, alt. ominstallera hela windows, och sedan använda Asus ROG-serie utan mjukvara?

https://www.asus.com/se/supportonly/rog%20delta%20ii%20wirele...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ska inte säga allt för mycket eftersom jag inte haft asusgrejer i datorn på ett gäng år.

Men jag tycker mig känna igen kvalitetsnivån på deras mjukvara rätt väl hehe. I mitt fall var det nå tilläggsmukvara för moderkortet som gav samma ofärdiga upplevelse. AI-suite hette det då.

Den kunde exempelvis uppdatera BIOS åt en.
Men den BIOSversionen som erbjöds var inte mindre än 6 versioner äldre än vad som fanns på hemsidan
Man kunde också hämta moderkortets olika drivrutiner via mjukvaran - men där var listan helt tom. Noll kopplat.

Det var ett gäng år sedan. Kanske är det bättre nu. Kanske inte hehe.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag ska inte säga allt för mycket eftersom jag inte haft asusgrejer i datorn på ett gäng år.

Men jag tycker mig känna igen kvalitetsnivån på deras mjukvara rätt väl hehe. I mitt fall var det nå tilläggsmukvara för moderkortet som gav samma ofärdiga upplevelse. AI-suite hette det då.

Den kunde exempelvis uppdatera BIOS åt en.
Men den BIOSversionen som erbjöds var inte mindre än 6 versioner äldre än vad som fanns på hemsidan
Man kunde också hämta moderkortets olika drivrutiner via mjukvaran - men där var listan helt tom. Noll kopplat.

Det var ett gäng år sedan. Kanske är det bättre nu. Kanske inte hehe.

Nej det är det nog inte. Ska aldrig mer köpa ett moderkort från ASUS.

Helt obegripligt att installation av ett program förstör hela USB-hanteringen m.m.

Permalänk

generellt sett undvik Asus mjukvara som om den lider av pest.

gammal halvfungerande mjukvara med buggar och säkerhetshål som aldrig fixats sen releasen för typ 10+ år sedan...

att undvika Asus är väl att ta i med tanke på att de genrellt gör ganska bra hårdvara men deras mjukvaror suger fullständigt.

och tbh så är ingen annan tillverkares mjukvaror speciellt mycket bättre.
oftast är de väldigt bloatade pga försöket att vara ett allt i ett program vilket gör det användbart för många funktioner men inte bra på något.

generellt bättre att vända sig till 3e part alternativ för varje specifik funktion man behöver.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows