Telia vägrar sluta ringa mig för att sälja saker

Permalänk
Medlem

Telia vägrar sluta ringa mig för att sälja saker

Jag har hamnat i en situation som stör mig en del.

Jag blev nämligen fiberkund hos Telia för ett halvår sedan. Tyvärr, skulle det visa sig. I och med att jag nu är kund hos Telia så gäller inte min NIX-anmälan så Telia (snarare deras call center-patrners) ringer mig ständigt för merförsäljning. Säkert hälften av alla mina mottagna samtal kommer från Telias olika säljare (som dessutom ofta är oärliga och inte accepterar ett (läs: femton) nej.

Jag har kontaktat Telia flertalet gånger för att be att de inte ringer mig för försäljning. De insisterar dock på att de absolut inte kan sluta ringa mig och rekommenderar mig att blocka numren (som om det skulle göra något, när de ringer från olika nummer varje gång). Ytterst märkligt att ett så stort företag inte har spärrar för utgående sälj och att de dessutom är så ihärdiga.

Kan man göra något åt detta? Finns det något i GDPR som kan hjälpa?

Summerat: Telia varken kan eller vill sluta ringa mig för att sälja. Kan jag göra något åt det, annat än att avsluta kundrelationen?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Så fort du hör att det är dom, börja skrik hejdå! Hejdå! Hejdå! Tills dom lägger på 👍

Permalänk
Medlem

Säljarna har nog inte tillgång till Telias system, så ingen vits i att hetsa på de. Bör inte vara svårare än att logga in på Telias hemsida och klicka i att du inte vill ha kontakt, det är har du rätt till enligt GDPR så finns inte funktionen på hemsidan får du skriva till Telia. Det här kan vi kolla upp så det följer nedan.

På Telias PDF för integritetspolicy står iaf:

"Du kan utöva dina rättigheter när du har loggat in på Mitt Telia eller genom att välja bort direktmarknadsföring i enlighet med den information som lämnas i marknadsföringskommunikationen."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag blev nämligen fiberkund hos Telia för ett halvår sedan. Tyvärr, skulle det visa sig. I och med att jag nu är kund hos Telia så gäller inte min NIX-anmälan så Telia (snarare deras call center-patrners) ringer mig ständigt för merförsäljning. Säkert hälften av alla mina mottagna samtal kommer från Telias olika säljare (som dessutom ofta är oärliga och inte accepterar ett (läs: femton) nej.

Jag har kontaktat Telia flertalet gånger för att be att de inte ringer mig för försäljning. De insisterar dock på att de absolut inte kan sluta ringa mig och rekommenderar mig att blocka numren (som om det skulle göra något, när de ringer från olika nummer varje gång). Ytterst märkligt att ett så stort företag inte har spärrar för utgående sälj och att de dessutom är så ihärdiga.

Summerat: Telia varken kan eller vill sluta ringa mig för att sälja. Kan jag göra något åt det, annat än att avsluta kundrelationen?

Hur länge är du bunden till Telia? Vilka alternativ har du?
Jag tycker det låter som ett suveränt argument för att ringa kundtjänst och prata om att säga upp avtalet.

(jag hade en liknande sits där jag var otroligt missnöjd med kvaliten på tjänsten. Jag dock inte säga upp det tidigare än 3 månader innan perioden löpte ut, så jag fick snällt vänta några månader och ringa upp igen..)

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus ROG Strix X550-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 5 5600X (4.2GHz), GPU: AMD Radeon RX 6950XT, RAM: 4x16GB Corsair Vengeance LPX 3200MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

Börjat använda mig av funktionen Stör Ej i telefonen och ställt in att den ska släppa igenom samtal från mina kontakter.

Man får komma ihåg att stänga av funktionen när man väntar samtal.

Permalänk
Kontot avslutas

Nu vet jag inte hur det är med Telia, men en arbetskamrat hade samma problem med Telenor. Han fick logga in på sin kundbild och där kunde han välja bort att få samtal, sms och email från Telenor eller deras samarbetspartners. Efter det har ingen försökt kontakta honom.

Finns inget sådant alternativ kan du ju alltid säga till kundtjänst att om det inte slutar så kommer du säga upp abonnemanget.

Under tiden när idio... "försäljarna" ringer kan du ju alltid köra en variant av...

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

"De insisterar dock på att de absolut inte kan sluta ringa mig och rekommenderar mig att blocka numren"

Skämtar du?

Permalänk
Medlem

Logga in på Telia och ändra ditt tfn nummer eventuellt kommer det räcka beror väl på vart dem plockar nummret ifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Säljarna har nog inte tillgång till Telias system, så ingen vits i att hetsa på de. Bör inte vara svårare än att logga in på Telias hemsida och klicka i att du inte vill ha kontakt, det är har du rätt till enligt GDPR så finns inte funktionen på hemsidan får du skriva till Telia. Det här kan vi kolla upp så det följer nedan.

På Telias PDF för integritetspolicy står iaf:

"Du kan utöva dina rättigheter när du har loggat in på Mitt Telia eller genom att välja bort direktmarknadsföring i enlighet med den information som lämnas i marknadsföringskommunikationen."

Nä, precis. Har haft många dialoger med Telias kundtjänst och inte säljarna eftersom de får listor att ringa på. Tack för tipset om Mitt Telia. Där kunde jag ta bort att de får kontakta mig via telefon. Hoppas det hjälper och märkligt att ingen på kundtjänst kunde tipsa om det.

Skrivet av HoboCop:

"De insisterar dock på att de absolut inte kan sluta ringa mig och rekommenderar mig att blocka numren"

Skämtar du?

Nej. En person nämnde att jag kunde plocka bort mig från nummerupplysningen. Två tyckte att jag skulle blocka säljarna. Som om det skulle hjälpa? Alla har i alla fall varit noga med att Telia minsann inte kan sluta att ringa för att försöka sälja saker.

Skrivet av Crille90:

Logga in på Telia och ändra ditt tfn nummer eventuellt kommer det räcka beror väl på vart dem plockar nummret ifrån

Var tvungen att bekräfta med en kod, så får skaffa kontantkort för det om lösningen ovan inte skulle hjälpa.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Nä, precis. Har haft många dialoger med Telias kundtjänst och inte säljarna eftersom de får listor att ringa på. Tack för tipset om Mitt Telia. Där kunde jag ta bort att de får kontakta mig via telefon. Hoppas det hjälper och märkligt att ingen på kundtjänst kunde tipsa om det.

Nej. En person nämnde att jag kunde plocka bort mig från nummerupplysningen. Två tyckte att jag skulle blocka säljarna. Som om det skulle hjälpa? Alla har i alla fall varit noga med att Telia minsann inte kan sluta att ringa för att försöka sälja saker.

Var tvungen att bekräfta med en kod, så får skaffa kontantkort för det om lösningen ovan inte skulle hjälpa.

Borde inte det här anses var en form av trakasserier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag hade samma problem med Tele2 då dom ringde mig hela tiden, valde att fråga personen som ringde vart han ringde ifrån, fick svaret att han ringer på uppdrag från tele2, sa då att jag ville veta vad hans företag hette samt chefens namn, fick företagsnamnet men han ville inte uppge chefens namn, hänvisade då till att jag har avtal med tele2 att ingen försäljning får ske från tele2 eller underpartners och att dom skall ta bort mig ur registret samt att jag kommer att kontakta tele2 kundeservice om detta, har aldrig haft ett samtal igen från någon tele2 försäljare, detta var 2 år sedan.

Permalänk
Medlem

jag har Telia och de har aldrig ringt mig för att sälja :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

har/hade samma problem som dig, blev ofrivilligt kund hos dem, de har dessutom sålt mina uppgifter till andra.
när jag kontaktade telia så sa dem att du måste snigel-breva in att du inte vill bli kontaktad ang. erbjudanden etc etc.
konstigt att dem inte sagt samma sak till dig, kontakta dem igen och fråga vart du ska skicka brevet etc, kommer inte ihåg adress

har varit lugnt senaste 5-6 månaderna(inget från telia iaf) så vi får se om det fungerade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

GDPR ger dig rätt att begära reklamspärr. Artikel 21 punkt 2: Du har rätt att när som helst invända mot behandling av personuppgifter för direktmarknadsföring.

Ring upp kundservice och fråga hur du ska göra. Jag gjorde det för +10 år sedan eller så och har inte fått en enda påringning sedan dess. Att tjafsa med GDPR kan stå företag dyrt...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Och sen undrar företagen varför man avskyr telefonförsäljare. Pinsamt att dom inte fattar att kunden inte är intresserad suck

Permalänk
Medlem

När det gäller Telia så finns det ett ypperligt telefonnummer att lägga in i din profil:
90510 (Fröken Ur).
Det var en kultur bland deras proffs-tekniker att alltid vidarekoppla dit när de inte ville bli störda. Väldigt lugnt att jobba med de killarna.
OBS: Fröken Ur är numera ett betalsamtal, så gör inga sådana vidarekopplingar på din egen telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

De insisterar dock på att de absolut inte kan sluta ringa mig och rekommenderar mig att blocka numren (som om det skulle göra något, när de ringer från olika nummer varje gång). Ytterst märkligt att ett så stort företag inte har spärrar för utgående sälj och att de dessutom är så ihärdiga.

Spela in samtalet där de påstår detta och gör en Aftonbladethistoria av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Borde inte det här anses var en form av trakasserier?

Om inte annat är det oerhört dålig kundvård.

Skrivet av Jagers:

har/hade samma problem som dig, blev ofrivilligt kund hos dem, de har dessutom sålt mina uppgifter till andra.
när jag kontaktade telia så sa dem att du måste snigel-breva in att du inte vill bli kontaktad ang. erbjudanden etc etc.
konstigt att dem inte sagt samma sak till dig, kontakta dem igen och fråga vart du ska skicka brevet etc, kommer inte ihåg adress

har varit lugnt senaste 5-6 månaderna(inget från telia iaf) så vi får se om det fungerade...

Tack, får bli nästa steg om ändringen på Mitt Telia ej löst det.

Skrivet av Dr.Mabuse:

GDPR ger dig rätt att begära reklamspärr. Artikel 21 punkt 2: Du har rätt att när som helst invända mot behandling av personuppgifter för direktmarknadsföring.

Ring upp kundservice och fråga hur du ska göra. Jag gjorde det för +10 år sedan eller så och har inte fått en enda påringning sedan dess. Att tjafsa med GDPR kan stå företag dyrt...

Tack, lägger det på minnet.

Skrivet av HazZarD:

Och sen undrar företagen varför man avskyr telefonförsäljare. Pinsamt att dom inte fattar att kunden inte är intresserad suck

Ja, tycker att direktförsäljning över telefon är irriterande även om det bara skulle ske någon enstaka gång. När de är så här desperata och ej heller ger mig alternativ att lämnas i fred så blir det kontraproduktivt.

Visa signatur