Mini SSD tar snabb lagring till pytteformat

Permalänk
Melding Plague

Mini SSD tar snabb lagring till pytteformat

Win 5 blir bland de första att använda den nya formfaktorn från tillverkaren GPD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här ser bra smaskigt ut för raspberries alltså.

Stabil lagringslösning som inte kräver expansionskort eller nån jobbig strömförsörjning för externa lösningar.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Då kan tillverkare inte klaga på att de inte får plats med SSD och lött fast ssdn. Nu har de ett alternativ

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av infigo:

Då kan tillverkare inte klaga på att de inte får plats med SSD och lött fast ssdn. Nu har de ett alternativ

Frågan är nog hur prestandan ser ut vad gäller IOPS (eller i annat perspektiv random reads/writes). Gissningsvis är det inte många NAND-dies, så den bör väl hantera parallellism lite sämre än en större SSD?
Å andra sidan ser bandbredden rätt imponerande ut så det kanske inte blir någon stor skillnad i praktiken.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Rekordmedlem

Blir bra för telefoner och kameror.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Wohoo, en ny standard! Precis vad jag alltid önskat mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Frågan är nog hur prestandan ser ut vad gäller IOPS (eller i annat perspektiv random reads/writes). Gissningsvis är det inte många NAND-dies, så den bör väl hantera parallellism lite sämre än en större SSD?
Å andra sidan ser bandbredden rätt imponerande ut så det kanske inte blir någon stor skillnad i praktiken.

De flesta laptops använder idag en single nand ssd pga av kostnad idag. Så ser inte så stor skillnad här. Men kontrollern är väl oftast separerad från Nand. Har inte kollat om den här är har allt på en die eller separat kontroller.
Tror att vi lär se single die controller+nand ssd om vi inte redan finns det hos tillverkare.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Wohoo, en ny standard! Precis vad jag alltid önskat mig.

Finns det nån standard som är bättre än denna för extern lagringsmedia i litet format? Verkar ju vara ett rejält kliv upp från diverse SD-kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Finns det nån standard som är bättre än denna för extern lagringsmedia i litet format? Verkar ju vara ett rejält kliv upp från diverse SD-kort

Var det inte precis det här som SD/MicroSD Express skulle råda bot på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Var det inte precis det här som MicroSD Express skulle råda bot på?

210 MB/s sustained är ingen höjdare direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

210 MB/s sustained är ingen höjdare direkt.

Det är väl mest nuvarande produkters begränsning? Protokollet i sig är ju NVMe (det också).
Enligt Wikipedia är det motsvarande hastighet. "Up to 3,940 MB/s".
Har dock inte grävt i hur det ser ut i praktiska tillämpningar med PCIe-revision, antal lanes o.s.v., Wikipedia är ju sällan världens bästa källa. Men fortfarande blir jag lite frågande till varför man inte gått vidare med en etablerad standard (SD) i stället för det här.

Permalänk

Det fräcka är att de även lyckats få in kontrollern på denna lilla yta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om den kunde ersätta USB-minnen så kan det vara något, men jag skulle inte installera en sådan i en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

CFExpress Type A och B kan väl läsa och skriva runt 2000/1700 och 4000/3200 MB/s. Type A är ungefär lika stort some ett SD kort, men Type B är lite större.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Om den kunde ersätta USB-minnen så kan det vara något, men jag skulle inte installera en sådan i en dator.

Vore ju helt fantastiskt om detta kunde komma som "usb-minne"!
Skulle nog faktiskt bli ett köp direkt då och installera Batocera på den, helt perfekt! \m/

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal