Permalänk
Medlem

PS5 eller PC för bf6?

Hej,

Jag är uppväxt med att spela dator men har inte haft en speldator nu på 3 år ungefär. Jag är dock sugen på att börja spela bf6 när det släpps, men har ingen lust att punga ut 21-22k på en bra speldator bara för ett spel (ja, jag vägrar köpa en mellandator om det ändå ska köpas)

Frågan är om jag kommer bli nöjd med att köpa ett ps5/ps5 pro och koppla upp till min 34" curved 144hz skärm och koppla in tangentbord och mus och spela bf6 på det viset?

Antar att det inte är samma flyt på ett ps5 vs PC. Undrar även om det blir något input lag om man kopplar in tangentbord och mus till ps5 eller känns det som att spela på PC då?

Tacksam för input

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hej,

Jag är uppväxt med att spela dator men har inte haft en speldator nu på 3 år ungefär. Jag är dock sugen på att börja spela bf6 när det släpps, men har ingen lust att punga ut 21-22k på en bra speldator bara för ett spel (ja, jag vägrar köpa en mellandator om det ändå ska köpas)

Frågan är om jag kommer bli nöjd med att köpa ett ps5/ps5 pro och koppla upp till min 34" curved 144hz skärm och koppla in tangentbord och mus och spela bf6 på det viset?

Antar att det inte är samma flyt på ett ps5 vs PC. Undrar även om det blir något input lag om man kopplar in tangentbord och mus till ps5 eller känns det som att spela på PC då?

Tacksam för input

Du kan bygga en 9800X3D och 5070 för runt 13-15 om du väntar på fyndvaror

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hej,

Tacksam för input

Nu var det väldigt länge sedan jag kopplade mus och keyboard till en konsol, men då var man limiterad i "rörelserna/sensitivity" med musen för att man inte skulle få ett övertag på andra spelare. Gav en rätt konstig känsla enligt eget tycke.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte koll på systemkraven för BF6 (då jag inte har nåt intresse av det spelet, men jag har spelat vissa tidigare BF spel), men om du har möjligheten så är nog PC bästa alternativet. Känns som att mus och tangentbord är att föredra i den här typen av spel (även om det går ganska bra att spela med kontroll på konsol också, om man är van). Sen om din monitor är ultrawide så känns det också som fördel PC som val. Men som du nämner så känns det kanske inte så värt att lägga 21-22K på en PC bara för ett spel.

Permalänk
Medlem

BF6 till Xbox och Playstation har stöd för tangentbord och mus.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Nu var det väldigt länge sedan jag kopplade mus och keyboard till en konsol, men då var man limiterad i "rörelserna/sensitivity" med musen för att man inte skulle få ett övertag på andra spelare. Gav en rätt konstig känsla enligt eget tycke.

Tror det var så förr nör man fulhackade till sig tangentbord och mus till konsol. Dvs det var inte native stöd utan emulerade kontrollstyrning.

Fungerar det likadant med mys tangentbord idag till ps5 sånär det nog hugget som stucket vad man väljer om man inte vill maxa grqfik

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Tror det var så förr nör man fulhackade till sig tangentbord och mus till konsol. Dvs det var inte native stöd utan emulerade kontrollstyrning.

Fungerar det likadant med mys tangentbord idag till ps5 sånär det nog hugget som stucket vad man väljer om man inte vill maxa grqfik

Det var även Native spel, men det var för att man inte skulle få en fördel mot de som använde handkontroll då den inte "flyttar sig lika snabbt" som du kan med en mus t ex.

Meeeen... men det sagt har jag inte en susning om hur det fungerar idag

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hej,

Tacksam för input

Glöm inte att du behöver Playstation plus för att spela online.
Vilket är runt från typ 800 till 1200kr per år beroende på vad du väljer för abonnemang.
Det springer snabbt iväg, och snart är du nog på vad din dator skulle kostat.

Bara ha med det i åtanke i alla fall 😉🙂

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Kontot avslutas

Du verkar inte ha några problem att lägga ~10,000 kr på en PS5 Pro samt spendera pengar på att spela online, för ~1440p och ~85 fps (performance mode)?

Med 7600(x) och ett 9070 XT får du ~85 fps fast i 4k med ultra-inställningar. Kostar ~16,500 kr att sätta ihop en sådan dator. Så köper du en PS5 Pro samt 1 års PS+ så är en mycket bättre presterande PC bara ~5,700 kr dyrare.

Digital Foundry har testat betan. PS5 maxar ut på 1440p men landar oftast på 1080p och ~85 fps vid performance mode samt ~60 fps vid balanced mode. PS5 Pro är i stort sett identiskt med PS5 men har bättre IQ och en något högre upplösning.

Hardware Unboxed jämför betan på 9070 XT och 5080.

Jag säger som jag alltid säger. PC alla dagar i veckan.