Britter uppmanas radera gamla mejl – för att spara vatten

Permalänk
Medlem

Mest geniala beslutet på mkt länge.

Därför om innehållet hade varit som vanligt hade denna tråd och dess upprörda kommentarerna inte funnits.

Alltså den ökade medvetandegrad som skett, och folk inser nu att torkan är en verklighet som måste tas på allvar.

Kommer ihåg 2018 när vattenspridarna gick för fullt runt om i Skåne trots torkan, hade man då gått ut med att inte pumpa sina däck hade det tagit hus i helvetet och alla hade talat om ämnet.

Inte lätt att få ut sina viktiga budskap i störtfloden av text runt omkring oss, något om sex hade nog oxå funkat hahaha.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Om man är lite konspiratoriskt lagd kan man nästan tro dessa saker är ett sätt att få folk att skita i miljö och klimatfrågor. Kör på med riktigt korkade åtgärder så att vanliga människor blir irriterade och till slut tröttnar helt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Verkar som att folk i Stockholmsområdet också borde ta bort sina mail. Av oklar anledning läggs inte just detta förslag fram dock.

https://www.stockholmvattenochavfall.se/artiklar-listsida/nyh...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

handlar troligen om något helt allt, Keir Starmers prioritet verkar ju inte direkt vara folket ändå

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Alltså, är ju välkänt att köttproduktion är sjukt slösaktigt vattenmässigt, men jag tror du behöver räkna om lite då den där 15 000 liter vatten per kg biff uträkningen inkluderar regnvatten, så du får nog köra mer på typ 500-1000l/kg beroende på hur du vill inkludera dricksvatten vs annat.

Det går bara att använda regnvatten för bevattningen om det faktiskt regnar, vilket är problemet i England just nu. Det har inte regnat. Om det inte regnar måste vattnet komma från annat håll.
Oavsett så använder biff-industrin ofantliga mängder vatten också.

Skrivet av flexm:

Hur bra argumentet blir när man jämför typ ett enda datacenter (och vilket värde just tjänsterna där ger) med ett lands produktion av mat det kan man ju också diskutera men blir lite OT kanske?

Men om vi ändå i slutändan bortser från det så är det ju ändå en slags whataboutism att säga att på grund av att andra grejer är mycket sämmre så är det inte värt att göra något åt detta liksom. duh.

Jag tycker inte det är rätt av dig att byta ut "biff-produktion" mot "mat-produktion". Bara för att jag poängterar att biff-produktion använder mycket vatten betyder det inte att jag säger "vi ska sluta producera all mat". Vill också poängtera att jag inte förespråkar att sluta föda upp nötkreatur heller. Jag är inte vegetarian och har inga planer på att bli det.

Poängen var inte att säga "strunta i datacenter för kött är värre" utan snarare att sätta proportioner på debatten. När man läser rubriker som "datacenter slukar miljontals liter vatten" kan det låta enormt i ett vakuum, men i relation till annan vattenanvändning i samhället är det marginellt.

Det betyder inte att man inte ska ifrågasätta och optimera, men jag tycker det är viktigt att skilja på "symbolfrågor" och de stora faktiska källorna till vattenstress. Annars riskerar man att lägga oproportionerligt mycket energi på fel saker.

Enligt den här artikeln från The Times använder alla UKs datacenter upp till 10 miljarder liter vatten om året (alltså 27 miljoner liter om dagen).
https://www.thetimes.com/uk/environment/article/data-centres-...

Enligt samma artikel används totalt 14 miljarder liter vatten om dagen i UK.

Med andra ord, även om alla datacenter i UK helt skulle stängas ner skulle deras vattenanvändning bara sjunka med 0,2%.
Det läggs oproportionerligt mycket fokus och energi på vattenanvändningen av datacenter.
Det är inte datacentren som är problemet. Det var min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Verkar som att folk i Stockholmsområdet också borde ta bort sina mail. Av oklar anledning läggs inte just detta förslag fram dock.

https://www.stockholmvattenochavfall.se/artiklar-listsida/nyh...

I Stockholm blev istället uppmaningen att spara vatten genom att spara vatten. Kan man tänka sig …

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

I Stockholm blev istället uppmaningen att spara vatten genom att spara vatten. Kan man tänka sig …

Dvs samma som stod i pressmeddelandet som denna tråden handlar om:

HOW TO SAVE WATER AT HOME

• Install a rain butt to collect rainwater to use in the garden.

• Fix a leaking toilet – leaky loos can waste 200-400 litres a day.

• Use water from the kitchen to water your plants.

• Avoid watering your lawn – brown grass will grow back healthy.

• Turn off the taps when brushing teeth or shaving.

• Take shorter showers.

• Delete old emails and pictures as data centres require vast amounts of water to cool their systems.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Dvs samma som stod i pressmeddelandet som denna tråden handlar om:

HOW TO SAVE WATER AT HOME

• Install a rain butt to collect rainwater to use in the garden.

• Fix a leaking toilet – leaky loos can waste 200-400 litres a day.

• Use water from the kitchen to water your plants.

• Avoid watering your lawn – brown grass will grow back healthy.

• Turn off the taps when brushing teeth or shaving.

• Take shorter showers.

• Delete old emails and pictures as data centres require vast amounts of water to cool their systems.

Vad bra! Låter ju rimligt att dessa direktiv är mer lämpliga.
Men alltså även radera gamla mejl och bilder så att data-hallar behöver mindre mängd kylning.

Jag kan förstå att folks spontant finner den kopplingen svår. Datahallen kryper väl inte fysiskt för att folk raderar sin gamla mejl och bilder? Men det finns kanske substans bakom tipset, jag vet inte. 🤷

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Foliehatt
Någon på den myndigheten gillar vart det barkar åt med personlig integritet i Storbritannien. 4D-schack i syfte att hjälpa folk.
/Foliehatt

😂

Permalänk
Medlem

Låter som vänster relaterat = Dumheter

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Låter som vänster relaterat = Dumheter

Att spara på vattnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Att spara på vattnet?

Yup, typiskt vänster.

.. vaffan har engelsk torka med Sverige att göra.
Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Att spara på vattnet?

JA! Dumheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

JA! Dumheter.

På vilket sätt är det dumt att spara på vattnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

På vilket sätt är det dumt att spara på vattnet?

Dumheten sitter i frågan "varför spara vatten" ?
Vatten försvinner aldrig från denna jord.

Frågan kan vara varför komplicera Vatten.

Vi vet i Sverige hur man rengör Vatten till drickbar.

Så varför ska vi spara på en sak som aldrig försvinner.

Därför låter det Vänster dumheter..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

En anledning kan vara att det går åt mycket energi för att rena vatten.
En annan anledning kan vara att fördelningen av vattnet inte är helt jämnt. Även om den totala mängden vatten inte förändras så kan fördelningen av den förändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Problemen är väl flera, men att man "vet hur man renar vatten" och att ha både vatten och faktisk utbyggd kapacitet att rena i tillräckllig mängd är ju olika saker.

Så när det blir en *tillfällig* brist (oavsett orsak) så är ju den enda *kortsiktiga* lösningen att förbruka mindre.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Vattenbrist råkar många ut för, det är torka man har en egen brunn och den kan sina. Såklart man kan borra en ny som kostar. Exakt samma problem i större skara. Jag ser inget märkvärdigt. Detta är ett problem som de hade i antikens Grekland och forntida egypten för ca 5000år sedan.
På den tiden var de dock inte lika upplysta, hade de vetat att de kunde sparat vatten genom att raderat mail så mycket större skördar de hade fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Jag är bara trött på så ointelligenta människor! Dom Tänker inte ens!

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Kan man inte diskutera utan att sätta politiska epitet på andra går det alldeles utmärkt att låta bli att skriva.

Skärpning!

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

<Uppladdad bildlänk>

Det är så! Jag står för det!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Du kan ju åka ner och kolla på Nasdaq i Frihamnen i Stockholm. Deras lösning står till allmän beskådan.

Det var enklare att bara följa de utmärkta länkar @flexm postade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vattenbrist råkar många ut för, det är torka man har en egen brunn och den kan sina. Såklart man kan borra en ny som kostar. Exakt samma problem i större skara. Jag ser inget märkvärdigt. Detta är ett problem som de hade i antikens Grekland och forntida egypten för ca 5000år sedan.
På den tiden var de dock inte lika upplysta, hade de vetat att de kunde sparat vatten genom att raderat mail så mycket större skördar de hade fått.

Tur att det finns smarta människor att korrigera det då.
Kostar inga pengar om man gräver själv! Herregud!
"Ansvar är key"
Greker gjorde det sällan för pengar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.sgu.se/grundvatten/grundvattennivaer/aktuella-gru...

https://www.sgu.se/grundvatten/grundvattennivaer/risk-for-vat...

Grundvattennivåer små magasin:

Grundvattennivåer stora magasin:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det var enklare att bara följa de utmärkta länkar @flexm postade.

Cool, då har du lärt dig något nytt. Det är ju därför vi hänger här!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Bean:

Tur att det finns smarta människor att korrigera det då.
Kostar inga pengar om man gräver själv! Herregud!
"Ansvar är key"
Greker gjorde det sällan för pengar.

Det finns handgrävna brunnar som fortfarande används i Sverige men som knappast någon gör idag för fasta bostäder. För tid är pengar. Om något tar en ett par veckor att göra så skulle man under samma tid kunna arbeta.

Sedan blir det mer komplicerat om ens vattenbehov är större p.g.a verksamhet eller fler på liten område vill ha vatten.

Vattenbrist har typ alltid funnits även i Sverige och man har alltid fått ransonerat. Idag slösar dessutom folk mer på vatten, när man förr tvättade sig en gång i halvåret, använde utedass osv så gick det åt mindre vatten.

Permalänk
Medlem

Sen på bollen här men att LAGRA samt eventuellt göra samma gamla data åtkomlig inom en rimlig tid kan väl knappast vara speciellt energikrävande/värmeutsöndrande?

Från en som arbetat ganska specifikt med backend-bitarna på ett företag som skickar VÄLDANS stora mängder mail skulle jag nog snarare påstå att det är DÄR problemet ligger, om man nu ska fokusera på just det ämnet. Företag skickar sådana absurda mängder mail som i den absolut största delen förblir oöppnade. DÄR hade man kunnat börja fundera kring hur man hade kunnat göra det bättre. Kanske reglering för hur många, ej transaktionella, mail man får skicka till en mottagare per given tidsenhet.
Sen skulle den största vinsten från detta med all sannolikt inte vara att spara vatten men om politikerna ändå är inne på ämnet........

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Cool, då har du lärt dig något nytt. Det är ju därför vi hänger här!

Japp, och ju mer jag lär mig - desto mer inser jag hur lite jag kan. 🥲

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Ett annat, bättre förslag, är att slopa den ID-kontroll som GB infört vilken innebär att man behöver ladda upp bevis i form av foto/video att man verkligen är gammal nog att läsa på Wikipedia. Nu ska förvisso dessa fotografier/videosnuttar lagras hos tredje part i good ol' United States men de måste ju transmitteras dit vilket kommer äta elektricitet och sätta fart på kylvattnet i de brittiska kärnreaktorerna.

Jo, och sen:

Angående ID/ålderskontroller:
Mail från google:
Om du inte säkrar ditt Gmail konto kan du förlora 20 års mejl mm......
Samtidigt:
Youtube: du måste skicka in bevis på att du är minst 18 år för att få titta på....

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns handgrävna brunnar som fortfarande används i Sverige men som knappast någon gör idag för fasta bostäder. För tid är pengar. Om något tar en ett par veckor att göra så skulle man under samma tid kunna arbeta.

Sedan blir det mer komplicerat om ens vattenbehov är större p.g.a verksamhet eller fler på liten område vill ha vatten.

Vattenbrist har typ alltid funnits även i Sverige och man har alltid fått ransonerat. Idag slösar dessutom folk mer på vatten, när man förr tvättade sig en gång i halvåret, använde utedass osv så gick det åt mindre vatten.

Vikingarna såg iallafall till att bada en gång i veckan. vilken tidsperiod pratar du om? medeltiden? Industriella revolutionen?