Permalänk
Medlem

Kraftfull dator.

Behöver en bra speldator som jag egentligen kommer att använda mest till streaming, nedladdning ihopkopplad med många hårddiskar för ca 10 -12.000.
En prio är att den ska vara tyst, ha minst 16 GB minne, dedikerat grafikkort, minst 15,6 " skärm.

Permalänk
Medlem

Menar du laptop då du skriver minst 15,6 " skärm?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 9950X3D | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | ASUS ROG Strix X870-F GAMING WIFI | Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | NZXT Kraken Elite V2 240mm | NZXT H5 Flow 2024 | NZXT C1200 1200W | ASUS 32" ROG Swift PG32UCDP OLED 4K 240/480

Permalänk
Medlem

Vad är din definition utav kraftfull? Du får ingen "kraftfull" laptop som är tyst.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex20hz:

Menar du laptop då du skriver minst 15,6 " skärm?

" Bärbara datorer Köpråd"

Ja han skriver ju i bärbara datorer så rätt klart han menar laptop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vad är din definition utav kraftfull? Du får ingen "kraftfull" laptop som är tyst.

Att den är snabbjobbad även när den belastas.
Laptopen jag har idag har idag är en Lenovo med ryzen 5 och ett integrerat grafikkort med inte speciellt mycket RAM och den duger inte till lite tyngre jobb.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ah, I'm lost Sorry!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 9950X3D | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | ASUS ROG Strix X870-F GAMING WIFI | Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | NZXT Kraken Elite V2 240mm | NZXT H5 Flow 2024 | NZXT C1200 1200W | ASUS 32" ROG Swift PG32UCDP OLED 4K 240/480

Permalänk
Medlem

Den här kanske?

https://www.sweclockers.com/marknad/253800-lenovo-loq-gaming-...

Liknande prestanda som ovan. Men du har ju annars råd med ännu bättre begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av araka:

Laptopen jag har idag har idag är en Lenovo med ryzen 5 och ett integrerat grafikkort med inte speciellt mycket RAM och den duger inte till lite tyngre jobb.

Du kanske kan berätta lite mera exakt vilken processormodell du har idag. Den informationen kan utesluta många alternativ samt säga en del om en uppgradering inom budget är mödan värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det är inte alla som kommer in via forumdelarna, jag läser oftast bara via sidomenyn på förstasidan och lägger sällan någon vikt på det finstilta som bestäms av forumprogamvaran.

Skrivet av alex20hz:

Ah, I'm lost Sorry!

Här är en till som är lost! Samma sak gäller för de som skriver om datorn i sin signatur utan att explicit nämna det i texten. Även det är information som "försvinner" ur fokus. Men det senare kanske mest har att göra med min allmänna senilitet.. Å andra sidan, de dagar jag är klartänkt, hur skall jag veta om en skribent har flera datorer. Att då förutsätta att det är signaturdatorn kan ju leda en fel lika illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Du kanske kan berätta lite mera exakt vilken processormodell du har idag. Den informationen kan utesluta många alternativ samt säga en del om en uppgradering inom budget är mödan värt.

Jag ska inte uppgradera utan köpa en ny laptop med mer kraft.
Jag har kört på Ryzen, i min gamla stationära speldator och i min kommande stationära.
Jag vill ha en snabb och tyst laptop till streaming och nedladdning utöver den stationära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det blir en balans mellan prestanda och tysthet?

Permalänk

Tyvärr så går ju inte kraftfull och tyst riktigt att ha i samma mening på en laptop.

speciellt med lite kraftfullare hårdvara.

men nån craptop med typ ett RTX 4050 eller 4060 och 1-2 generationer gammal intel/ryzen cpu och typ 16+GB ram borde gå att klämma in i budgeten.

dock ljudmässigt så får du nog vara inställd på att den kommer låta som en jumbojet vid högre belastning då problemet är att laptopformat inte riktigt har utrymmet för tillräcklig kylning till både gpu och cpu med samma kylfläns.

visst inte äns nära samma totala TDP som en stationär men vi snackar ändå ~100-200W värme totalt som ska transporteras bort genom en kylare med ett kylelement stor som en liten tändsticksask.

detta är t.ex kylaren för MSI Cyborg 15 A13VF-815NEU men är oftast ungefär samma kylarlösning i alla laptops ibland med 2 fläktar

visserligen en modell med dubbla kylelement men ändå en kylare med mindre eller liknande kylaryta som man i en stationär dator ofta har bara för att kyla v-ram på grafikkkortet.

så i princip ända sättet att förbättra det är att ha mer luftflöde över kylaren vilket genrellt relativt linjärt ökar ljudnivån på fläkten

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om du inte ska spela på den så kan ju en MacBook nuförtiden kanske gå att klämma in i budget?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av araka:

Skrivet av araka:

Jag ska inte uppgradera utan köpa en ny laptop med mer kraft.
Jag har kört på Ryzen, i min gamla stationära speldator och i min kommande stationära.
Jag vill ha en snabb och tyst laptop till streaming och nedladdning utöver den stationära.

Många relativa uttryck så som "mer kraft", "snabbjjobbad", "kraftfull" och "tyst". Jag försöker få något konkret att hänga upp dessa uttryck på, det är därför jag bad om lite mera specifikationer på din gamla Lenovo. I din värld så är det säkert uppenbart att det är en dator från 2016 du tröttnat på, men för oss kan det lika gärna vara förra årets modell.

Som andra skriver ovan så är laptop-datorernas prestanda väldigt beroende på en effektiv kylanordning för att förhindra att de klockar ner sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Många relativa uttryck så som "mer kraft", "snabbjjobbad", "kraftfull" och "tyst". Jag försöker få något konkret att hänga upp dessa uttryck på, det är därför jag bad om lite mera specifikationer på din gamla Lenovo. I din värld så är det säkert uppenbart att det är en dator från 2016 du tröttnat på, men för oss kan det lika gärna vara förra årets modell.

Som andra skriver ovan så är laptop-datorernas prestanda väldigt beroende på en effektiv kylanordning för att förhindra att de klockar ner sig.

Det här hade jag på min gamla 5 år gamla stationära speldator och det funkade ganska bra.
Den nya stationära kommer ju att vara betydligt bättre men till en ny laptop behöver jag prestanda som minst lika bra som min gamla stationära.
(Min Lenovo laptop med Ryzen 5 och radeon grafik funkar hyfsat när man kräver lite av den men är aningen seg).

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Samsung 970 EVO Plus 500GB

AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB

Sapphire Radeon RX 5600 XT 6GB PULE

Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av araka:

Det här hade jag på min gamla 5 år gamla stationära och det funkade ganska bra.
Den nya stationära kommer ju att vara betydligt bättre men till en ny laptop behöver jag prestanda som minst lika bra som min gamla stationära.

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Samsung 970 EVO Plus 500GB

AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB

Sapphire Radeon RX 5600 XT 6GB PULE

Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL16

Nytt eller begagnat? Nytt för den budgeten så får du inte mycket, du får det billigaste som finns att köpa med kravet på dedikerat grafikkort (om vi begränsar oss till nuvarande generation)

Samt du säger att du ska ha datorn till streaming? Du får gärna specificera lite mer då det kan innebära en hel del!
Kan vara att du streamar till twitch, kan vara att du streamar video lokalt till annan dator, streamar till denna datorn och massa mer.

Men valfri dator med rtx 5060 på rea sen klart, för 10 000 till 12 000kr finns det inte mycket vettigt tyvärr! Laptops med 5060 börjar på runt 13000kr utan rea.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Nytt eller begagnat? Nytt för den budgeten så får du inte mycket, du får det billigaste som finns att köpa med kravet på dedikerat grafikkort (om vi begränsar oss till nuvarande generation)

Samt du säger att du ska ha datorn till streaming? Du får gärna specificera lite mer då det kan innebära en hel del!
Kan vara att du streamar till twitch, kan vara att du streamar video lokalt till annan dator, streamar till denna datorn och massa mer.

Men valfri dator med rtx 5060 på rea sen klart, för 10 000 till 12 000kr finns det inte mycket vettigt tyvärr! Laptops med 5060 börjar på runt 13000kr utan rea.

Jag köper nytt.
Det är egentligen ingen prio att den ska klara spel eftersom jag har beställt en stationär speldator men jag vill ändå ha en laptop som klarar mer än en budgetlaptop under 10.000.
Vad jag har förstått så behövs det tex ett dedikerat grafikkort och 16 - 32 GB RAM för att dtaorn ska kunna vara snabb etc.
Den jag har idag med ryzen 5 och radeon graphics funar väl men inte när den ställs på lite prov.

Permalänk
Skrivet av araka:

Jag köper nytt.
Det är egentligen ingen prio att den ska klara spel eftersom jag har beställt en stationär speldator men jag vill ändå ha en laptop som klarar mer än en budgetlaptop under 10.000.
Vad jag har förstått så behövs det tex ett dedikerat grafikkort och 16 - 32 GB RAM för att dtaorn ska kunna vara snabb etc.
Den jag har idag med ryzen 5 och radeon graphics funar väl men inte när den ställs på lite prov.

beror väl på vad du faktiskt tänkt använda den till.

spel ja då kan ev 16Gb vara begränsande i vissa fall men samtidigt de spel som generellt använder dessa mängder ram brukar samtidigt vara relativt hårda på GPU och/eller CPU så de troligen kommer ligga uppåt T-limit samtidigt och bromsa ned cpu/gpu prestanda.

ska du köra minecraft utan shaderpacks osv så behöver du defenetivt inte över några 16GB ram och bör fungera bra på i princip vilken laptop som helst från denna sidan 2017.

men ska du köra BF6 betan på den jovisst då kanske du hålls bak av mänden ram.

så handlear mer exakt om vad du faktiskt tänkt använda den till lite mer exakt än generiska streaming och "nedladdning"

Strömma netflix?
Ladda ner Linux distributioner via torrent?

inget av dem 2 ovan bör behöva mer prestanda än vad du har i en brödrost ungefär

men strömma spel till twitch/youtube kan potentiellt behöva spelkraven + lite till om den ska bådde strömma och köra spelet samtidigt från samma maskin.

ska den bara hantera strömmen av spelet mottaget från ett fångstkort då kommer du tillbaka igen till mer eller mindre hårdvarukravet brödrost och i stort sett vad som kommer kunna göra jobbet i 720/1080p 30/60Hz då du inte samtidigt behöver rendera ett spel med hårdvaran.

så ganska stor betydelse vad du menar då det du sagt den ska användas till är ganska vagt och kan tolkas på flera olika sätt.

och faktumet att du skriver du ska köpa stationär för spel så blev det ännu mer luddigt vad du faktiskt menar att du ska använda den till.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

beror väl på vad du faktiskt tänkt använda den till.

spel ja då kan ev 16Gb vara begränsande i vissa fall men samtidigt de spel som generellt använder dessa mängder ram brukar samtidigt vara relativt hårda på GPU och/eller CPU så de troligen kommer ligga uppåt T-limit samtidigt och bromsa ned cpu/gpu prestanda.

ska du köra minecraft utan shaderpacks osv så behöver du defenetivt inte över några 16GB ram och bör fungera bra på i princip vilken laptop som helst från denna sidan 2017.

men ska du köra BF6 betan på den jovisst då kanske du hålls bak av mänden ram.

så handlear mer exakt om vad du faktiskt tänkt använda den till lite mer exakt än generiska streaming och "nedladdning"

Strömma netflix?
Ladda ner Linux distributioner via torrent?

inget av dem 2 ovan bör behöva mer prestanda än vad du har i en brödrost ungefär

men strömma spel till twitch/youtube kan potentiellt behöva spelkraven + lite till om den ska bådde strömma och köra spelet samtidigt från samma maskin.

ska den bara hantera strömmen av spelet mottaget från ett fångstkort då kommer du tillbaka igen till mer eller mindre hårdvarukravet brödrost och i stort sett vad som kommer kunna göra jobbet i 720/1080p 30/60Hz då du inte samtidigt behöver rendera ett spel med hårdvaran.

så ganska stor betydelse vad du menar då det du sagt den ska användas till är ganska vagt och kan tolkas på flera olika sätt.

och faktumet att du skriver du ska köpa stationär för spel så blev det ännu mer luddigt vad du faktiskt menar att du ska använda den till.

Jag vill tex ha en laptop som tex klarar av att ha några hubbar kopplade till ett gäng externa hårddiskar och massiv nedladdning/uppladdning av torrents utan att systemet blir segt som det är tex just nu när jag använder min gamla lenovo laptop (Ryzen 5, Radeon grafik) istället för min stationära som är paj i väntan på min nya speldator.
När man läser om Laptopar som klarar lite mer än bara enkel streaming så behvs det ett dedikerat grafikkort, en hel del RAM, en bra processor för att vara vass.
Min gamla stationära som jag har skrivit specsen i tråden är 5 år gammal och jag trodde att utvecklingen hade kommit så långt att man kan få en ny laptop med de´specsen för max 12.000 men det ser ju inte ut som det.
Är det då typ spellaptopsen på Inet runt 17.000 som gäller om man vill ha en kraftfull dator?
TYp den här, https://www.inet.se/produkt/1976809/lenovo-loq-gaming-i7-32gb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av araka:

Jag vill tex ha en laptop som tex klarar av att ha några hubbar kopplade till ett gäng externa hårddiskar och massiv nedladdning/uppladdning av torrents utan att systemet blir segt som det är tex just nu när jag använder min gamla lenovo laptop (Ryzen 5, Radeon grafik) istället för min stationära som är paj i väntan på min nya speldator.
När man läser om Laptopar som klarar lite mer än bara enkel streaming så behvs det ett dedikerat grafikkort, en hel del RAM, en bra processor för att vara vass.
Min gamla stationära som jag har skrivit specsen i tråden är 5 år gammal och jag trodde att utvecklingen hade kommit så långt att man kan få en ny laptop med de´specsen för max 12.000 men det ser ju inte ut som det.
Är det då typ spellaptopsen på Inet runt 17.000 som gäller om man vill ha en kraftfull dator?
TYp den här, https://www.inet.se/produkt/1976809/lenovo-loq-gaming-i7-32gb...

Hur i hela friden skall ett dedikerat grafikkort hjälpa dig med "massiv nedladdning"?

Visa signatur

It’s more fun to compute.