Sårbarhet i Plex – uppdatera nu

Permalänk
Melding Plague

Sårbarhet i Plex – uppdatera nu

Utvecklarna skickar ut varningar till användare men håller inne med detaljer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gött att LinuxServer.io är snabba med uppdateringarna till sina containers.
Docker och Watchtower för uppdatering så är man alltid snabbt uppdaterad med nyaste.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Upptäcker buggen internt
Skickar en uppdatering
uppmanar alla att uppdatera

Känns som allt dom har gjort allting rätt. Har läst om andra situationer när företag har vetat om buggen i flera år och ignorerat det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZyntaX:

Docker och Watchtower för uppdatering så är man alltid snabbt uppdaterad med nyaste.

Säger detsamma om Plex officiella debian-repository. La in uppdateringen i förrgår morse utan att känna till något säkerhetshål.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Upptäcker buggen internt
Skickar en uppdatering
uppmanar alla att uppdatera

Känns som allt dom har gjort allting rätt. Har läst om andra situationer när företag har vetat om buggen i flera år och ignorerat det.

Man måste väl lägga till att de hållit inne alla detaljer om problemet. Om man ger för mycket uppgifter underlättar man för hackare att utnyttja sårbarheten innan folk hinner uppdatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Säger detsamma om Plex officiella debian-repository. La in uppdateringen i förrgår morse utan att känna till något säkerhetshål.

Debian repon kräver väl dock att du måste uppdatera själv? Eller kör du nån bash scipt update?
Watchtower uppdaterar automatiskt när ny version släpps.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZyntaX:

Debian repon kräver väl dock att du måste uppdatera själv? Eller kör du nån bash scipt update?
Watchtower uppdaterar automatiskt när ny version släpps.

Jag kör mitt emellan, får mail när det finns uppdateringar och försöker ta det rätt direkt om jag inte har anledning att låta bli. Men det går att få automatiska uppdateringar enkelt också med unattended upgrades.

Min lösning är helt enkelt en rad i crontab som kör apt list --upgradeable (och filtrerar bort onödiga rader, så att den bara mailar när det faktiskt finns något).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag kör mitt emellan, får mail när det finns uppdateringar och försöker ta det rätt direkt om jag inte har anledning att låta bli. Men det går att få automatiska uppdateringar enkelt också med unattended upgrades.

Min lösning är helt enkelt en rad i crontab som kör apt list --upgradeable (och filtrerar bort onödiga rader, så att den bara mailar när det faktiskt finns något).

Okej, ja men det låter ju vettigt. För mig skulle det vara en irritation att behöva få notis och sen göra manuell åtgärd.
Personligen gillar jag att mina dockers ska uppdateras oberoende av mitt OS.
Men jag skulle gärna ha mailnotis vid nödvändig säkerhets OS update. Server OS uppdaterar jag sporadiskt när då och då bara då alla tjänster jag kör är i containers.

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Version 1.41.5.9522 - Check

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Version 1.41.5.9522 - Check

"Plex Media Server 1.42.1.10060, the version that patches this vulnerability, can be downloaded from the server management page or the official downloads page."

Edit: Nvm, du syftade på att du kör så gammal version att du inte är drabbad Det är ju också en lösning såklart.

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ZyntaX:

"Plex Media Server 1.42.1.10060, the version that patches this vulnerability, can be downloaded from the server management page or the official downloads page."

Edit: Nvm, du syftade på att du kör så gammal version att du inte är drabbad Det är ju också en lösning såklart.

Lite så ja
Kollade i plex och kunde faktiskt inte uppdatera, tror jag valt "skip this update" vid nåt tillfälle. Ser changelog för Version 1.42.1.10060 dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Kör denna setup och fungerar klockrent

Permalänk
Medlem

NSA's version av Media Player.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk

Jellyfin for the win!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlockBuilder:

Jellyfin for the win!

Hehe, även Jellyfin har haft sin beskärda del av hål 😅 Men är du nöjd så good for you 🤗

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

Så fort Plex nämns så kommer Jellyfin fansen springande och ropar högt med sina högafflar
Bra för dem att de funnit sin övertygelse i livet.

Jag har kört Jellyfin side by side i 2-3 år bara för att jämföra då och då.
Och det går ju sakta åt rätt håll, men att det skulle vara lika bra eller bättre är ju bara inbillning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BlockBuilder:

Jellyfin for the win!

Inbilla dig inte att det är omöjligt att hitta säkerhetshål i Jellyfin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Så fort Plex nämns så kommer Jellyfin fansen springande och ropar högt med sina högafflar
Bra för dem att de funnit sin övertygelse i livet.

Jag har kört Jellyfin side by side i 2-3 år bara för att jämföra då och då.
Och det går ju sakta åt rätt håll, men att det skulle vara lika bra eller bättre är ju bara inbillning.

Ja, guit är horribelt än...
Tyvärr det som stoppar min övergång.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Ja, guit är horribelt än...
Tyvärr det som stoppar min övergång.

Ja GUI är kalt och saker saknas.
Finns ingen motsvarighet till Tautulli som är lika bra.
Finns inte klienter till massa plattformar och det är en hel del buggar på de som finns.
Nu har jag tack och lov Plex pass lifetime som jag köpte för $75.
Idag när det kostar $250 är det svårt för nya användare att motivera priset såklart. Och då finns ju Jellyfin om det funkar för ens behov.

Jellyfin är ett awesome projekt och grymt att det finns foss alternativ.
Men det känns ofta som en Samsung reklam där de lägger all tid på att häckla iPhone användare istället för att göra reklam för sin egen produkt.

Edit. Och Plexamp glöms ofta bort i sammanhanget! Plexamp är fantastiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inbilla dig inte att det är omöjligt att hitta säkerhetshål i Jellyfin.

Precis. Och så vitt jag vet har inte Jellyfin inbyggd 2FA som Plex har exempelvis.
Så det lägger en himla massa ansvar på användaren om man ska ha tillgång över internet på ett säkert sätt.
Reverse proxy med Authentik har jag satt upp mest för att testa förut och visst det funkar fint.
Jag tror tyvärr de flesta bara dunkar upp en port forward och är nöjd så.

2FA har varit Feature request sedan 2019. Jellyfin FTW?
https://features.jellyfin.org/posts/26/add-support-for-two-fa...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Använder Jellyfin själv men användarupplevelsen är hemsk. Samma dark patterns i GUI:t som Prime Video har och dekodat surroundljud (alltså inte passthough till extern dekoder) är trasigt på alla ställen jag har testat.

Findroid har dock presterat väldigt bra och har färre dark patterns, mpv-shim löser surround på desktop-system. Kort sagt tror jag att problemet ligger mer i hur Jellyfin-projektet drivs snarare än tekniska begränsningar.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Använder Jellyfin själv men användarupplevelsen är hemsk. Samma dark patterns i GUI:t som Prime Video har och dekodat surroundljud (alltså inte passthough till extern dekoder) är trasigt på alla ställen jag har testat.

Findroid har dock presterat väldigt bra och har färre dark patterns, mpv-shim löser surround på desktop-system. Kort sagt tror jag att problemet ligger mer i hur Jellyfin-projektet drivs snarare än tekniska begränsningar.

Av nyfikenhet, vad menas med dark patterns?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det är när man bygger användargränssnitt med syfte att vilseleda användaren så att de agerar på något sätt som inte egentligen är till deras egen fördel, men som verkar rimligt utifrån den information som presenteras för dem.

Se t.ex. https://en.wikipedia.org/wiki/Dark_pattern

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är när man bygger användargränssnitt med syfte att vilseleda användaren så att de agerar på något sätt som inte egentligen är till deras egen fördel, men som verkar rimligt utifrån den information som presenteras för dem.

Se t.ex. https://en.wikipedia.org/wiki/Dark_pattern

Ah ok då är jag med, tack. Intressant. Så knappar på snabbaste plats som du aldrig vill använda tex? Add to favorites tex?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Ah ok då är jag med, tack. Intressant. Så knappar på snabbaste plats som du aldrig vill använda tex? Add to favorites tex?

Det finns massor av olika varianter på temat, men sånt här får väl anses vara ett typexempel:

I detta exempel då att man bygger ett användargränssnitt som presenterar ett val som aktiverar något som inte nödvändigtvis är bäst för användaren men som man vill att användaren ska aktivera (typiskt då pga att man har en egen agenda), men man beskriver det förstås i positiva ordalag, man har inget "nej"-val utan bara ett highlightat "ja" och ett "senare".

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Köpte plex lifetime pass för jag vet inte hur många år sen. Va garanterat 5-6 år innan jag flyttade utomlands och det är nu 10 år sen. Tyvärr så slutade jag köpa blu-rays och använda servern på min mac mini när jag flytta utomlands. Rippade mina skivor 1:1 och hade dem på en 16TB raid (vilket va rätt stort för lika många år sen). Plex va verkligen guld värt för en VFX-torsk som mig själv eftersom det va så enkelt. Jag gick alltid tillbaka till gamla filmer för att sedan återskapa effekterna i 3d/comp. Good times...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det finns massor av olika typer av exempel, men sånt här får väl anses vara ett typexempel:
https://i.ibb.co/7xhx22pC/b19e974b-0fa4-4a63-af38-e7dd34516e49.png

I detta exempel då att man bygger ett användargränssnitt som presenterar ett val som aktiverar något som inte nödvändigtvis är bäst för användaren men som man vill att användaren ska aktivera (typiskt då pga att man har en egen agenda), men man beskriver det förstås i positiva ordalag, man har inget "nej"-val utan bara ett highlightat "ja" och ett "senare".

Allright jag förstår. Sånt är irriterande främst på alla webside godkännanden.

Men vad är det i just Jellyfin du känner så för? Skulle gissa att det är mer i Plex som skulle störa dig då faktiskt då de pushat för en del saker användarna inte vill ha ibland.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Allright jag förstår. Sånt är irriterande främst på alla webside godkännanden.

Men vad är det i just Jellyfin du känner så för? Skulle gissa att det är mer i Plex som skulle störa dig då faktiskt då de pushat för en del saker användarna inte vill ha ibland.

Det blir en fråga till @Djhg2000, jag bara förklarade begreppet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det blir en fråga till @Djhg2000, jag bara förklarade begreppet.

haha sorry jag trodde det var samma person som svarade.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

I fallet med Jellyfin syftar jag på saker som bildkaruseller (t.ex. senast tillagda filmer), som istället för att skala till en snygg bredd med ett heltal av filmer visar lite av en sista film på raden, så att man av nyfikenhet vill snurra lite på karusellen och se vilken film det är och såklart råkar snurra fram lite av filmen efter det. Enda skillnaden mot Prime Video där är att det inte är lika många filmer i karusellen, men skulle också kunna vara att jag inte har så många.

En annan sak är att autospela nästa avsnitt i en serie. Det finns en inställning för att stänga av det i officiella klienterna, men med den avstängd kommer det fortfarande en popup som räknar ner till nästa avsnitt. När räknaren når 0 så blir skärmen svart istället för att gå tillbaka till listan. I vissa fall så bara fungerar det inte alls att stånga av funktionen, se problem #1420 på GitHub för jellyfin-android. Så där har vi egentligen 2st dark patterns igen; standard att styra in dig på att spendera mer tid i Jellyfin och en trasig inställning för att stänga av beteendet. I Findroid så finns popupen kvar men den räknar inte ner och man kommer tillbaka till där man var innan man började spela avsnittet.

Något som jag också tror är ett dark pattern men som jag inte är helt säker på uppfyller definitionen är att visa en summering av filmen om man klickar på den. Ibland så är summeringen riktigt tung på spoilers, så i Kodi har jag alltid summeringen avstängd av den anledningen men det går inte i Jellyfin. Kanske bara kvalificerar som anti-feature.

Kodi har ingen av dessa problem och det finns en add-on till Kodi för Jellyfin som jag provkör lite då och då. Såhär långt verkar det vara det bästa sättet att använda Jellyfin men det ger dig väldigt begränsade möjligheter att administrera Jellyfin, som att ändra sorteringsordning på en film (till exempel The Fast and The Furious, har bara 5 Blu-ray ur serien men nästan ingen av dem sorterar i rätt ordning utan att sätta sorteringstiteln till "The Fast and The Furious 2" etc.).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810