Sårbarhet i Plex – uppdatera nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Allright jag förstår. Sånt är irriterande främst på alla webside godkännanden.

Men vad är det i just Jellyfin du känner så för? Skulle gissa att det är mer i Plex som skulle störa dig då faktiskt då de pushat för en del saker användarna inte vill ha ibland.

Skrivet av evil penguin:

Det blir en fråga till @Djhg2000, jag bara förklarade begreppet.

Började skriva mitt svar bara några minuter innan era inlägg

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

I fallet med Jellyfin syftar jag på saker som bildkaruseller (t.ex. senast tillagda filmer), som istället för att skala till en snygg bredd med ett heltal av filmer visar lite av en sista film på raden, så att man av nyfikenhet vill snurra lite på karusellen och se vilken film det är och såklart råkar snurra fram lite av filmen efter det. Enda skillnaden mot Prime Video där är att det inte är lika många filmer i karusellen, men skulle också kunna vara att jag inte har så många.

En annan sak är att autospela nästa avsnitt i en serie. Det finns en inställning för att stänga av det i officiella klienterna, men med den avstängd kommer det fortfarande en popup som räknar ner till nästa avsnitt. När räknaren når 0 så blir skärmen svart istället för att gå tillbaka till listan. I vissa fall så bara fungerar det inte alls att stånga av funktionen, se problem #1420 på GitHub för jellyfin-android. Så där har vi egentligen 2st dark patterns igen; standard att styra in dig på att spendera mer tid i Jellyfin och en trasig inställning för att stänga av beteendet. I Findroid så finns popupen kvar men den räknar inte ner och man kommer tillbaka till där man var innan man började spela avsnittet.

Något som jag också tror är ett dark pattern men som jag inte är helt säker på uppfyller definitionen är att visa en summering av filmen om man klickar på den. Ibland så är summeringen riktigt tung på spoilers, så i Kodi har jag alltid summeringen avstängd av den anledningen men det går inte i Jellyfin. Kanske bara kvalificerar som anti-feature.

Kodi har ingen av dessa problem och det finns en add-on till Kodi för Jellyfin som jag provkör lite då och då. Såhär långt verkar det vara det bästa sättet att använda Jellyfin men det ger dig väldigt begränsade möjligheter att administrera Jellyfin, som att ändra sorteringsordning på en film (till exempel The Fast and The Furious, har bara 5 Blu-ray ur serien men nästan ingen av dem sorterar i rätt ordning utan att sätta sorteringstiteln till "The Fast and The Furious 2" etc.).

På klientsidan av Plex kan man använda "hide spoilers" från summeringar iaf. Är rätt övertygad att det finns även på Jellyfin.

För filmserier med så kaosartade namn som fast and the furious så använder man fördelaktigen collections både i plex och jellyfin enligt mitt tycke.
Skulle se ut något sånt här:

Skrivet av Djhg2000:

Började skriva mitt svar bara några minuter innan era inlägg

För snabba

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZyntaX:

På klientsidan av Plex kan man använda "hide spoilers" från summeringar iaf. Är rätt övertygad att det finns även på Jellyfin.

Vaa, var ställer man in det? (Och vilken typ av enhet har du som kör Plex-klienten?)
Jag har gjort ett helt program för det för att möjligheten inte finns hos mig.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

För filmserier med så kaosartade namn som fast and the furious så använder man fördelaktigen collections både i plex och jellyfin enligt mitt tycke.
Skulle se ut något sånt här:
<Uppladdad bildlänk>

För snabba

Jag har letat men inte hittat inställningen för att slå av summeringar/spoilers i Jellyfin men inte hittat något. Enda lösningen jag har sett var typ "bara att redigera lite CSS". Kan väldigt lite CSS och har inga planer på att rota runt i filer som pakethanteraren ska ta hand om.

Min samling filmer är nog bara inte tillräckligt stor, men jag föredrar att ha alla i en stor lista för tillfället så då blir det sorteringstitlar. Kanske ändrar sig när jag börjar rippa min gamla DVD-samling till Jellyfin.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vaa, var ställer man in det? (Och vilken typ av enhet har du som kör Plex-klienten?)

Jag kör InFuse som klient till Plex på Apple TV nästan uteslutande.

När jag kikade på hur det ser ut i kodis Plex addon PM4K så finns det för tv serier.
Personligen har jag inte känt att film summeringar innehåller spoilers så bara lagt märke till tvserie avsnitt där det väldigt ofta är rejäla spoilers.
I PM4K så suddas thumbnails ut för osedda tvserie avsnitt och beskrivande text med.
Filmer är ju bara coverart och filmbeskrivning ändå så inget behov för det.

Thumbnails och text för osedda avsnitt suddas ut i InFuse. Kollade lite snabbt i officiella Plex klienten och hittade faktiskt inte inställningen men sökte inte så länge heller.
Exempelbild från någons InFuse nedan.

Skrivet av Djhg2000:

Jag har letat men inte hittat inställningen för att slå av summeringar/spoilers i Jellyfin men inte hittat något. Enda lösningen jag har sett var typ "bara att redigera lite CSS". Kan väldigt lite CSS och har inga planer på att rota runt i filer som pakethanteraren ska ta hand om.

Min samling filmer är nog bara inte tillräckligt stor, men jag föredrar att ha alla i en stor lista för tillfället så då blir det sorteringstitlar. Kanske ändrar sig när jag börjar rippa min gamla DVD-samling till Jellyfin.

Jag har inte så bra koll på Jellyfin då jag inte använder det aktivt. Plex har väldigt bra stöd för samlingar/collections och det finns en del verktyg för att automatisera det på olika sätt. Men i värsta fall kan du ju manuellt göra samlingar/collections.
(Snabb Googling sa: Go to Dashboard -> Libraries -> Display panel -> Check "Group movies in collections", ingen aning om hur bra det funkar i Jellyfin dock.)
Spoilers har jag ingen aning om alls i Jellyfin.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jäklar, bra jobbat med ditt program. Stor dedikation i spoiler bekämpning 👍
Såg att folk kör Kometa också för detta.
Jag var mer bortskämd än jag visste som InFuse/PM4K användare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Ja GUI är kalt och saker saknas.
Finns ingen motsvarighet till Tautulli som är lika bra.
Finns inte klienter till massa plattformar och det är en hel del buggar på de som finns.
Nu har jag tack och lov Plex pass lifetime som jag köpte för $75.
Idag när det kostar $250 är det svårt för nya användare att motivera priset såklart. Och då finns ju Jellyfin om det funkar för ens behov.

Jellyfin är ett awesome projekt och grymt att det finns foss alternativ.
Men det känns ofta som en Samsung reklam där de lägger all tid på att häckla iPhone användare istället för att göra reklam för sin egen produkt.

Edit. Och Plexamp glöms ofta bort i sammanhanget! Plexamp är fantastiskt.

Bara kört lite Plex, då jag inte ville pröjsa för lifetime. Kör Jellyfin istället.
Det finns ett separat log verktyg liknande Tautulli som heter Jellystat
https://github.com/CyferShepard/Jellystat

Kan dock inte svara för om det har alla features från Tautulli då jag aldrig testade det programet när jag väl körde plex.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Bara kört lite Plex, då jag inte ville pröjsa för lifetime. Kör Jellyfin istället.
Det finns ett separat log verktyg liknande Tautulli som heter Jellystat
https://github.com/CyferShepard/Jellystat

Kan dock inte svara för om det har alla features från Tautulli då jag aldrig testade det programet när jag väl körde plex.

Fullt förståligt. Lifetime är för dyrt nu imo.
Jellystat ser jättebra ut

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Fullt förståligt. Lifetime är för dyrt nu imo.
Jellystat ser jättebra ut

btw, glömde att du skrev om PlexAmp, har precis börjat använda jellyfin även för musik, kollade på flera projekt innan jag tillslut valde även jellyfin där. Stod mellan Navidrome och Jellyfin. I slutändan så landade det på jellyfin mest, för att det är enklare att redigera albumdata där metadata är fel/saknas. Det stöded finnns inte i Navidrome.

På mina devices kör jag sen Symfonium som klient, super snyggt med massa features (går för övrigt bra att koppla till Plex, Emby, cloud storates etc om du är sugen på och pröva).

Det finns även ett väldigt enkelt musik program som jag antar inspirerats av Plex Amp (iaf namnet, det heter FinAmp)
Det jag saknade mest ifrån FinAmp, är stöd för google cast. Det fungerar bra i Symfonium.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

btw, glömde att du skrev om PlexAmp, har precis börjat använda jellyfin även för musik, kollade på flera projekt innan jag tillslut valde även jellyfin där. Stod mellan Navidrome och Jellyfin. I slutändan så landade det på jellyfin mest, för att det är enklare att redigera albumdata där metadata är fel/saknas. Det stöded finnns inte i Navidrome.

På mina devices kör jag sen Symfonium som klient, super snyggt med massa features (går för övrigt bra att koppla till Plex, Emby, cloud storates etc om du är sugen på och pröva).

Det finns även ett väldigt enkelt musik program som jag antar inspirerats av Plex Amp (iaf namnet, det heter FinAmp)
Det jag saknade mest ifrån FinAmp, är stöd för google cast. Det fungerar bra i Symfonium.

Gött! Symfonium ser ut att vara en grymt bra app. Tyvärr är den Android only och jag är iPhone/Apple TV användare så den faller bort för mig. Hade jag varit Android användare hade jag nog använt den appen.

FinAmp såg ut som.. ett work in progress 😬

En av många styrkor i Plexamp är Plex casting.
Jag har en headless Plexamp till min ljudanläggning som jag castar till lossless utan lagg. Så behöver inte använda chromecast eller airplay. Använder Plex casting och styr med sömlöst med vilken klient jag behagar.
Webläsare, iPhone, desktop app.
För mig är det oslagbart.

Visa signatur