Ljud helt åt H-vete sen Windows update.

Permalänk
Medlem

Ljud helt åt H-vete sen Windows update.

Hej, jag har försökt länge nu att lösa detta, jag vägrar blåsa datorn. Efter den senaste uppdateringen så tyckte Windows att de skulle installera en inkorrekt drivrutin till mitt ljudkort, vilket låter förjävligt, men jag är imponerad att det låter alls.

När jag försöker ta bort drivrutinen och installera korrekt så hinner Windows på något vis installera sitt skit ändå då den inte behöver navigera Explorer, jag har försökt typ 5 gånger men Windows autoinstallerar skiten ändå, Visst jag kan aktivera professional och fixa detta med group policy, men inte fan ska det behövas? Jag försöker vara legit för en gångs skull. Efter typ 5 försök lyckades jag få det att fungera i 2 timmar men nu är det tillbaka igen. Det låter förjävligt, som att allt ljud under väldigt hög Hz är muted till 5% volym och enbart lägsta frekvens ger ljud. Spatial-ljud är inaktiverat, allt är inaktiverat (förutom EQ då det är ett måste, men det har inget med detta att göra). Jag förstår inte varför det inte bara kan fungera, det fungerade jävligt bra innan Microsoft förstörde det.)

Helt ärligt fungerar det i allt utom video playback.

Kan tillägga att ljudet blir bättre när jag tabbar in i ett spel eller belastar datorn med benchmarks etc. Helt galet.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

Duger det att stänga av alla uppdateringar av drivrutiner?
För det går att göra via Inställningar med beskrivningen på sidan https://www.howtogeek.com/how-to-stop-windows-11-from-auto-in... .

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Duger det att stänga av alla uppdateringar av drivrutiner?
För det går att göra via Inställningar med beskrivningen på sidan https://www.howtogeek.com/how-to-stop-windows-11-from-auto-in... .

Var onykter när jag skrev detta. Det slutade med att jag var tvungen att plocka bort mitt ljudkort, vilket var det enda PCI-E ljudkort jag testat som klarar att trycka så hårt på headsets. Jag försökte återställa, jag bytte drivrutiner, men oavsett vad jag försökte med så drog Windows in felaktiga drivrutiner konstant. Eftersom jag har Windows Home kan jag inte enkelt konfigurera "group policies".
Jag läste aldrig din post, men jag antar att de pratar om det.

Kortet är gammalt, det är väl dags att jag köper en USB-DAC. Jag överlever. Men det är väldigt tråkigt att det inte finns en enkel knapp som bara säger ge fan utan tillåtelse? Varför forcerar de uppdateringar som inte har med säkerhet att göra?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

Det är flera tips på sidan jag länkade till så inte bara group policies.