Skrivet av Hyllbert:
Känner mest att det är bortkastade pengar.
Finns det några tester på detta?
Skrivet av Vilsten:
Vilka spel har frysningar och kraschar pga "endast" 32GB ram?
Skrivet av Hyllbert:
Det undrar jag också. Det mesta går att spela med 16GB.
Det var jag som uttryckte mig bristfälligt
Först och främst gällande krascher, frysningar, "micro stutter" osv, bland annat dessa fenomen är vad som generellt händer när RAM minnet är otillräckligt, dvs i största allmänhet oavsett mängd beroende på vad programmet tar i anspråk. Jag menar alltså inte att det är ett problem för 32GB RAM idag, men det kan bli ett i framtiden och då är dessa symptom följderna.
När 32GB orsakar detta har jag givetvis ingen aning om, men jag tror definitivt att spel och program kommer kräva mer RAM minne med tiden och då är 64GB ett sätt att förekomma detta.
Gällande spel eller program som kräver minst 32GB för en optimal upplevelse så finns det redan flera, exempelvis flera olika moddade titlar, Indiana Jones, Hogwarts Legacy, Star Citizen, Cities Skylines, mfl. Det är alltså någon form av minimum, det kommer inte minska utan tvärtom, öka, särskilt om användaren kör flera andra program samtidigt, streaming, etc.
Här är också en utmärkt artikel från Kingston: https://www.kingston.com/en/blog/gaming/how-much-memory-for-g...
De nämner att 32GB är den nya standarden för vad som kan anses vara minimum i en gaming PC men rekommenderar även högre minnesmängder för den bästa upplevelsen
Slutligen så vill jag komma tillbaka till vad som är lämpligast för en "normal" användare. TS har valt att köpa en färdigbyggd dator, då antar jag att personen inte gärna öppnar datorn, byter ut komponenter, och just 64GB kommer säkerställa att detta aldrig kommer behövas på grund av RAM minnet under datorns rimliga livstid.
Nu är detta internet och det är populärt att misstolka grejer, men jag hoppas att resonemanget framkommer någorlunda.
Mvh