Komplett-PC Epic Gaming i230 RGB värt att köpa?

Permalänk

Komplett-PC Epic Gaming i230 RGB värt att köpa?

Hej,

Nu ska jag uppgradera till en ny dator och den gamla får andra arbetsuppgifter.

Den dator jag har nu la jag ner mycket arbete på att hitta rätt komponenter och lät webbhallen bygga ihop den åt mig. Nu har jag inte lika mycket tid och ork och söker efter en färdigbyggd.

Jag kommer att spela spel som Baldursgate 3 och Horizon samt gamla favoriter som witcher, dishonored osv. Det är viktigt för mig att det är bra grafik. Det är bara gaming den kommer att användas till, ingen programmering eller annat jobb.

Nuvarande skärm: AG271QG4 1440

Är Komplett-PC Epic Gaming i230 RGB att köpa eller har ni något tips på en dator i samma prisklass?

Tacksam för er hjälp!

Permalänk
Permalänk

Medhåll på tipset du fick från sumitomo. Bättre både gpu och CPU för gaming och faktiskt riktigt prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cataphract:

Hej,

Nu ska jag uppgradera till en ny dator och den gamla får andra arbetsuppgifter.

Den dator jag har nu la jag ner mycket arbete på att hitta rätt komponenter och lät webbhallen bygga ihop den åt mig. Nu har jag inte lika mycket tid och ork och söker efter en färdigbyggd.

Jag kommer att spela spel som Baldursgate 3 och Horizon samt gamla favoriter som witcher, dishonored osv. Det är viktigt för mig att det är bra grafik. Det är bara gaming den kommer att användas till, ingen programmering eller annat jobb.

Nuvarande skärm: AG271QG4 1440

Är Komplett-PC Epic Gaming i230 RGB att köpa eller har ni något tips på en dator i samma prisklass?

Tacksam för er hjälp!

Jag hade satsat på den som @SUMITOMO länkade: https://www.komplett.se/product/1321647/gaming/gamingdator/ga...

Dock hade jag bytt till följande alternativ:

För att byta så väljer du "anpassa inför köp" sen kan du byta för respektive komponent, du måste ibland trycka på "visa all xxx" för att se de billigare alternativen.

Komplett har gjort några "misstag" i mitt tycke, främst med nätdelen där TUF varianten är bättre än Prime som är inkluderad, dessutom får man tillbaka 65 kr, likaså kostar moderkortet bara 33 kr mer men du får den nyare B850 kretsen med stöd för PCI-E 5.0.

Kylaren sparar du 800 kr på och du slipper risken för att pumpen lägger av samt läckage av vätska, en luftkylare är mer driftsäker än en all in one vattenkylare.

Slutligen så bytte jag minne för 1286 kr extra, då får du 64GB med 5600MHz istället för 32GB med 6000MHz. Du kommer aldrig märka skillnaden mellan 5600MHz och 6000MHz, men det är en enorm skillnad mellan 32GB vs 64GB i hur länge det kommer fungera bra.

Slutpriset blir 20 453 kronor, extremt prisvärt bygge.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Tusen tack för input! Det är verkligen mycket att hålla reda på och det lutar helt klart åt förslaget @SUMITOMO gav och jag ska en extra titt på det du sa @Aeig!