Enable DMA på min NEC-brännare???

Permalänk
Medlem

Enable DMA på min NEC-brännare???

Angående att jag får så dålig kvalitet på den enda dvd-film jag hittils testat i min nya NEC 1300, så har flera föreslagit att jag ska sätta på DMA för spelaren.

Hittar dock ingenting om DMA i enhetshanteraren....är det på som default eller var sätter jag annars på det?

Permalänk
Medlem

Kolla under IDE-styrenheter i enhetshanteraren, där finns det inställningar för primära och sekundära kanalen. Där finns det val för b la DMA.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Mmm...fick just en detaljerad beskrivning från ett annat forum, men det stämde inte hos mig.
Öppna IDE Atapi/nånting (kommer inte ihåg) och så välja rätt IDE kanal, egenskaper för den, och sedan välja Advanced-fliken, men jag har ingen advanced-flik alls, och ingenstans står det nåt om DMA eller PIO.

Tror iallafall inte det är problemet, för öppnar jag filmen från hårddisken så blir det precis likadant, pixligt på stillastående områden med samma färg.
Hoppas det bara är Mulholland Drive som är extremt dåligt komprimerad till dvd eller nåt...
Har testat det mesta nu....avinstallerat mpeg2-codecs, satt på hardware acceleration i PowerDVD, testat olika upplösningar och på monitor samt tv, kört filmen från hårddisken, testat WinDVD också, allt ger precis samma "fel" på filmen

Men vad konstigt ändå att jag inte kan välja DMA/PIO och sånt alls eller?

Permalänk
Medlem

Hur får man fram enhetshanteraren?

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ERx
Hur får man fram enhetshanteraren?

Högerklicka på "Den här datorn". Välj egenskaper, och sedan maskinvara och aktivitetshanteraren.

Permalänk
Medlem

Jag har åxå för mig man kan installera PowerDVD eller om det var WinDVD och den frågar om man vill enabla DMA.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snausman
Jag har åxå för mig man kan installera PowerDVD eller om det var WinDVD och den frågar om man vill enabla DMA.

Tror jag inte den gjorde när jag installerade dem.
Konstigt iallafall att jag inte har inställningen i enhetshanteraren, eller är det inte konstigt?
Vad fasen är det bra för, och varför är det inte på som default om det nu är så bra...eller är det kanske på som default???

Permalänk
Medlem

Det har nått med läs/skrivhastigheten. För man kan bränna upp till 16x på CD-r med PIO men vill man bränna snabbare måste man ha DMA och 2x DVD funkar utan DMA men 4x måste ha DMA enablat.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snausman
Det har nått med läs/skrivhastigheten. För man kan bränna upp till 16x på CD-r med PIO men vill man bränna snabbare måste man ha DMA och 2x DVD funkar utan DMA men 4x måste ha DMA enablat.

Ok, tack, bra att veta, så jag inte råkar köpa på mig ett fett lager 4x skivor som jag sedan inte kan bränna eftersom jag inte har någon DMA-inställning på min dator

Antar att det blir bättre kvalitet ändå om man bränner 2x på 2x-skivor än 4x på 4x-skivor. Får låtsas det iallafall så känns det bättre

Permalänk
Medlem

Kan bero på IDE-drivrutinen också. Ibland får man gå in i något särskilt program, t.ex Intels drivrutiner kör något eget "application accelerator" tror jag det heter. Ibland visas IDE-controllern som SCSCI (tex Nvidia IDE driver) och då vet jag inte hur man gör. Men Microsofts standard IDE-kontroller har primär och sekundär kanal där man kan ställa om. Man måste antagligen vara inloggad med administratorbehörihet för att kunna ändra.