Problem med dator som hänger sig ständigt
Jag köpte en ny dator från datorbutiken för några dagar sedan, och till min egen förvåning var det inga större problem att montera ihop den och få allt att funka (nästan iaf), men sen kom ett problem. Då och då hänger den sig, och då stannar absolut allt av. Den svarar inte på CtrlAltDelete, eller något mindre än att man slår av strömmen och slår på igen. Först trodde jag den blev överhettad, men jag har inte klockat den över huvud taget, och enligt SpeedFan ligger temperaturen konstant under 40 grader. Det verkar inte finnas något samband när den hänger sig, ibland stannar allt upp, och direkt man startar om den blir det likadant, och ibland går det flera timmar utan problem. Den har också hängt sig flera gånger när jag haft inga program alls igång, så jag är rätt så övertygad om att det är nåt problem med hårdvaran. Vad däremot har jag absolut ingen aning om eftersom jag har ganska dålig koll på datordelar. Jag har iaf kollat att alla fläktar snurrar på bra och som sagt är temperaturen låg hela tiden. All hjälp uppskattas, det börjar bli ganska störande att behöva starta om i genomsnitt 1-2 ggr/timme =(
Systemet:
Nätagg: Chieftec 360 W ATX
Moderkort: Abit KD7 KT400 6PCI 1AGP8x 4DDR-DIMM UDMA133 LAN USB2 6CH-Audio SocketA ATX
Processor: AMD Athlon XP2400+ Thoroughbred 2000MHz/2.0GHz 256Kb 266MHz 0.13 SocketA
Ramminne: TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5 (AMD OK)
Hårddisk: Maxtor DiamondMax Plus9 6Y160P0 160Gb 7200rpm Special Edition (OBS! 8Mb cache!) UDMA133 Fluid IDE
Grafikkort: Hercules 3D Prophet 9600 256Mb DDR TV-Out DVI Retail AGP