Kolla diskutrymme i terminalen?

Permalänk
Medlem

Kolla diskutrymme i terminalen?

Hur gör man det? Hittar inget kommando.

Permalänk
Medlem

man df

Visa signatur

"Murphys law is recursive. Washing your car to make it rain doesn't work"

Permalänk
Medlem

df -h

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

df -m
hade inge bättre för mig ..

Visa signatur

When you say "I wrote a program that crashed Windows," people just stare at you blankly and say "Hey, I got those with the system, for free." -Linus Torvalds

icq #626553 / mythic98@home.se

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

du -h brukar jag använda

Visa signatur

DON'T PANIC!

Permalänk
Medlem

isf. har du för mycket fritid över, att läsa allt den outputen o sen räkna ihop allt
Och hur får du ut tillgängligt utrymme på disken med du ?

Visa signatur

When you say "I wrote a program that crashed Windows," people just stare at you blankly and say "Hey, I got those with the system, for free." -Linus Torvalds

icq #626553 / mythic98@home.se

Permalänk
Medlem

mythic: totalt - använt = ledigt? du ger ju använt, och totalt bör man ju veta..

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av entray
du -h brukar jag använda

syftade på denna alltså.

Visa signatur

When you say "I wrote a program that crashed Windows," people just stare at you blankly and say "Hey, I got those with the system, for free." -Linus Torvalds

icq #626553 / mythic98@home.se

Permalänk
Medlem

Aha, oj. Läste du -sh

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

dåså

Visa signatur

When you say "I wrote a program that crashed Windows," people just stare at you blankly and say "Hey, I got those with the system, for free." -Linus Torvalds

icq #626553 / mythic98@home.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mythic
isf. har du för mycket fritid över, att läsa allt den outputen o sen räkna ihop allt
Och hur får du ut tillgängligt utrymme på disken med du ?

Va.. det är väl inget svårt med outboten från df -h ?

[cyb@tty0 cyb]$ df -h Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/hdc1 7.3G 4.9G 2.1G 70% / none 61M 0 61M 0% /dev/shm

Eller missförstod jag dig ?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Han menade nog att 'du -h' ger mycket output..

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mythic
isf. har du för mycket fritid över, att läsa allt den outputen o sen räkna ihop allt
Och hur får du ut tillgängligt utrymme på disken med du ?

räkna ihop det? det gör du -h själv

Visa signatur

DON'T PANIC!

Permalänk
Medlem

entray: Men det är inte totalt för alla filer.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem

ooops.. dubbelpost, skulle editera stavfel, någon moderator ta bort tack..

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk

Cyberking: Ändra -> Ta bort ?

Permalänk
Medlem

kan alla sluta missförstå mig, snart pastar jag hela outputen från:
du -h /

Visa signatur

When you say "I wrote a program that crashed Windows," people just stare at you blankly and say "Hey, I got those with the system, for free." -Linus Torvalds

icq #626553 / mythic98@home.se

Permalänk
Medlem

hur ser man hur mycket en mapp tar då ?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Det är ju precis det man gör mha 'du -h /path/to/dir' )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberking
ooops.. dubbelpost, skulle editera stavfel, någon moderator ta bort tack..

OffTopic: Du kan ta bort ditt inlägg alldeles själv, tryck på ändra och markera sedan "radera inlägg", tryck sedan på "ok".

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
hur ser man hur mycket en mapp tar då ?

du -sh warezmapp

Visa signatur

When you say "I wrote a program that crashed Windows," people just stare at you blankly and say "Hey, I got those with the system, for free." -Linus Torvalds

icq #626553 / mythic98@home.se

Permalänk
Medlem

Apropå kolla diskutrymme så får ni här en liten nöt som jag inte lyckats knäcka:

jetthe@fnask:/var/mail$ df Filesystem 1k-blocks Used Available Use% Mounted on /dev/hda1 -4153022205672 1 0 47% /

detta trots omstart och idogt fsck'ande och ja, jag kör ext2.
Någon som kan kasta lite ljus på problemet åt mig så vore jag tacksam?

Visa signatur

jetthe

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now." - Z.B.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jetthe

Filesystem 1k-blocks Used Available Use% Mounted on /dev/hda1 -4153022205672 1 0 47% /

Hur stor är partitionen, egentligen?

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake
Hur stor är partitionen, egentligen?

Frågan är väl hur liten den är, eller kanske antistor?
Nejdå, 15GB. Funkade fint jättelänge, sen så "plötsligt" infinner sig detta,
aja, inget man dör av iaf.

Visa signatur

jetthe

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now." - Z.B.