Maxtor Diamond max 9 låter så ända in i h-vete

Permalänk
Avstängd

Jag har en Seagate Barracuda IV 80GB S-ATA 8mb cache...asså den knastrar typ när den arbetar? ska det va så?

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem

Jag tror att mitt smattrande beror på ett fel, det ljudet som det programet tystar är vibrerandet som kommer från hastigheten som disken snurrar i

Permalänk

Programmet hittar inte mina diskar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guardian
Jag tror att mitt smattrande beror på ett fel, det ljudet som det programet tystar är vibrerandet som kommer från hastigheten som disken snurrar i

AMset programet styr hastigheten på läshuvudets förflyttningar, det är det som gör att den låter lite extra i performance mode! I silent mode blir dessa rörelser mjukare!

Har inget med hastighet på disken att göra!

Permalänk
Medlem

Nu har jag i alla fall fått reda på att de skickat hårddisken. Så nu får jag själv uppleva en Maxtor 160Gb snart.

Visa signatur

EPoX EP-8RDA+[¤]Athlon XP 2100+[¤]TwinMOS PC3200 m/Winbond[¤]Radeon 9700[¤]Antec 480W[¤]Vattenkylning[¤] 3D Mark 2001 SE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linqan
Fattar inte!:confused:
Gillar folk att ha problem eller?

Det finns ju ett program som fixar smattrandet och som funkar utmärkt!

Bra av Maxtor tycker jag att ha ett program som låter användarna själva avgöra om de vill ha en snabb och lite smattrig disk eller en marginellt långsammare disk men knäpptyst!

Något överdrivet de här med smattrandet.

precis vad jag tänkte skriva, första svaret i denna tråd ( skrivet av mig ) ger en lösning till problemet, jag har t.o.m. länkat till programmet, och ändå så fortsätter alla att tjata om hur mycket den låter.. och ja, den lät, som någon sa, som en kulspruta när den laddade, men kör man programmet så blir den knäpptyst!
och till skillnad från vad någon skrev så funkar det givetvis även till nyare diskar (jag har en 160gb ide).

Permalänk
Medlem

när du kör det programmet sänker du ju prestandan på disken, kanske inte riktigt vad alla vill...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Japp
när du kör det programmet sänker du ju prestandan på disken, kanske inte riktigt vad alla vill...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av M33P i en annan tråd
Tack så mycket för hjälpen, det där programmet fixade biffen! Innan programmet hade jag ca 35500 poäng i Sisoft Sandra 2003 (HDD-prestanda) och den smattrade en del. Sen ställde jag in den på "Quiet" och nu låter den nästan ingenting och jag får 34500 poäng. Klart värt, tack så mycket.

som citatet visar så gör det ingen märkbar skillnad på prestandan..

Permalänk
Medlem

hah, jag får min imorgon sata.. 160 gb
va betala ni för era ?

Visa signatur

Nördig utrustning

Permalänk
Medlem

En liten fråga.. gäller de här diskussitionen bara 160gb maxtor? Lr funkar programmet och era klagomål mm på 120gb maxtor oxå?

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fruXo
precis vad jag tänkte skriva, första svaret i denna tråd ( skrivet av mig ) ger en lösning till problemet, jag har t.o.m. länkat till programmet, och ändå så fortsätter alla att tjata om hur mycket den låter.. och ja, den lät, som någon sa, som en kulspruta när den laddade, men kör man programmet så blir den knäpptyst!
och till skillnad från vad någon skrev så funkar det givetvis även till nyare diskar (jag har en 160gb ide).

Jo men så förväntar man sig faktiskt att när man köpt helt ny hårdvara att man skall slippa uppdatera grejer direkt också....

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

AMSET hittar inte mina diskar? vad gör man åt det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
AMSET hittar inte mina diskar? vad gör man åt det?

Beskriv hur du har testat....

Du måste gjort nått fel.
Vad har du för diskar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linqan
Beskriv hur du har testat....

Du måste gjort nått fel.
Vad har du för diskar?

Jag kör det där dosprgrammet å väljer det tysta läget!

har:
DiamondMax Plus8 40GB
2xDiamondMax Plus9 80GB 8Mb
DiamondMax Plus9 120GB 8Mb

Permalänk

Maxtor knattrar. Gillar läget!

Visa signatur

24ever

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Jo men så förväntar man sig faktiskt att när man köpt helt ny hårdvara att man skall slippa uppdatera grejer direkt också....

Du uppdaterar ju inte, bara ändrar några parametrar, för att välja om den ska vara snabb och ljudlig, eller tyst och inte lika snabb. det är ju inget fel på den, bara en möjlighet.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Min nya 80 Gb MAXTOR DIAMONDMAX PLUS-9 knastrar mer än en gammal 5400 rpm HD, men den fungerar underbart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Jag kör det där dosprgrammet å väljer det tysta läget!

har:
DiamondMax Plus8 40GB
2xDiamondMax Plus9 80GB 8Mb
DiamondMax Plus9 120GB 8Mb

Hur får du programet att funka?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB 8MB cache för en månad sedan. Ändå från första början så har jag tyckt hårddisken varit för högljudd NÄR den arbetar. Idle var den inte så högljudd men när den måste anstränga sig för ett arbete smattra den till. Och nu är den kraschad! Tog en månad bara, visst, det kan vara ett måndagsexemplar men det känns inte speciellt säkert att byta ut den mot samma igen efter det här. Min gamla Western Digital Caviar krånglade nästan aldrig, vad jag kommer ihåg. Någon som kan säga mig om jag ska byta ut hårddisken mot en WD 120GB 8MB cache eller ska jag fortsätta med Maxtor DM+9 120GB 8MB cache? Tycker inte om att Maxtorn var så störande ljudlig när den arbetade men det kunde ju ha varit för den var sönder. Dock så enligt tester så ska Maxtor vara riktigt bra.

Visa signatur

[Asus A7N8X][XP 2100+ Palomino][TwinMOS 2x 256MB DDR333 Cl2][Sapphire Radeon 9700][ADi P900 19"]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guardian
Hur får du programet att funka?

det får jag inte

Permalänk
Medlem

fungerar det programmet på en Maxtor DiamondPlus 9 80GB?
verkar inte så enligt sidan¨

EDIT: Såg att det skulle fungera och provade, hör inte disken längre i quiet mode och mina klick ljud är spårlöst försvunna
Helt underbart program

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberMan
fungerar det programmet på en Maxtor DiamondPlus 9 80GB?
verkar inte så enligt sidan¨

EDIT: Såg att det skulle fungera och provade, hör inte disken längre i quiet mode och mina klick ljud är spårlöst försvunna
Helt underbart program

Hur får du det att fungera?

Permalänk
Medlem

märkte strax efteråt att datorn istället blev seg och konstig så jag ändrade tillbaka till performance mode och den är snabbare men låter och klickar gör den då..

Jag la in de två filerna på en diskett, bootade med 98 bootskiva och skrev amset /quiet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberMan
märkte strax efteråt att datorn istället blev seg och konstig så jag ändrade tillbaka till performance mode och den är snabbare men låter och klickar gör den då..

Jag la in de två filerna på en diskett, bootade med 98 bootskiva och skrev amset /quiet

aha, jag körde en prompt i windows

Permalänk
Medlem

Lär er folk!

Kör alltid ren DOS när ni meckar med hårvarustyrningsprog.

Är det ett DOS-baserat prog. så kör i DOS då, inte något emulerat läge!

Permalänk

Jag har kommit på en sak med maxtror 120g 8 mb om man har för svagt nät agg så börja den låta som att den sätter på o stänger av sig. Slet bort 2 cd rommar så slutaden låta.

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem

Man får väl leva med det knastrande ljudet, så länge den funkar bra.

Permalänk
Medlem

jag har en 160gb maxtor SATA.. den lät lite i början när den skrev och läste på disken.. men nu efter ca 1-2 veckor så låter den bara mindre och mindre.. och det är inte mycket. märker knappt nån skillnad med den i och då har jag för övrigt ett väldigt tyst system.

Permalänk
Avstängd

jag har samma fel på min maxtor dimon plus 9 8 mb chach .. hur fixar jag felet ?? finns det program för det eller ?++ har disken krashat..

saken e det att disken funkar utmärkt men ..det knakar det e allt .. och det ät obehagligt .. för tänkt om den DÖR en dag alla mina saker

Visa signatur

the never sleeping man
avatar raderad, animeringar ej tillåtna