Permalänk
Medlem

Port för server/ftp

Hejsan! Det är så att jag sitter bakom en router, vilket är ett problem när jag ska lägga upp ftp-server. Vilken port är det jag ska ändra på routern för att detta ska fungera? Och hur gör jag detta, har en NetGear router modell "Rp-114"

Min andra fråga är vilken port det är jag ska öppna för att jag ska kunna lägga upp en CS-server tex.

Mvh

Fredrik a.k.a Bury

Visa signatur

Jag ja

Permalänk
Medlem

FTP Server:

beror juh på vilken port du har servern på. (standard port 21)

Visa signatur

Intel Core i7-12700K | Corsair Vengeance RGB RS DDR4 3600MHz 32GB | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 (LHR) | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Avstängd

FTP använder 21 och 20 udp och tcp

cs använder som standard port 27015 udp tcp

Visa signatur

Hemsida: www.galencpu.nu || http://berit.homelinux.net
Abit nf7s |twinmos pc3200 512Mb|POV GF4 ti4200|XP2500+ @ 2100Mhz
|Debian gnu/linux|

Permalänk
Medlem

Standard port för FTP: 21
Standard port för Counter-Strike: 27015

I praktiken kan vilken port som helst användas till vilken applikation som helst... dock bör man givetvis följa alla RFC'er vad gäller portarna 1-1024... till exempel att identd ska prata på port 113... SMTP ska ligga på 23(tror jag det är) osv...

Det du ska använda dig av är portforwarding... dvs att du redirectar en specifik port till den maskin som du vill köra respektive server på... rätt enkelt när man väl förstår principen...

Permalänk
Medlem

jag kör med port 1234 eftersom chello ha blckad port 21

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

IANAs lista över reserverade portnummer hittar ni här.

Permalänk
Medlem

oki den port jag använder är upptagen??

search-agent 1234/tcp Infoseek Search Agent
search-agent 1234/udp Infoseek Search Agent

funkar ju utmärkt ändå

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

ftp-data 20
ftp 21

Visa signatur

"Let the children of Zion be joyful in their King. Let them praise His name in the dance...sing unto God, sing praises to His name; exolt HIM that rideth on the heavens by His name JAH, and rejoice before HIM...sing unto HIM a new song; play skillfully with a loud noise..." Selah!

Permalänk
Medlem

Är rädd att det inte riktigt är så enkelt som ni beskriver det. Ftp bakom brandvägg har varit och är krångligt.
Visst det funkar att öppna port 20 och 21, om man bara vill köra aktiv-ftp. Vill man dock köra passiv ftp, vilket man bör
göra om nån bakom en brandvägg vill komma åt er ftp utan att han/hon behöver göra
en massa inställningar i sin egen brandvägg.

Läs mer: http://www.slacksite.com/other/ftp.html

EDIT:
Ursäkta min otydlighet, nu var det ju en NAT vi pratade om, men jag skrev brandvägg, inte samma sak, men principen är densamma för att sätta upp en ftp.

Visa signatur

5D MkII