Permalänk
Medlem

TFT vs. CRT?

Just nu ligger jag i valet och kvalet om det ska bli TFT eller CRT.
Ute efter en 19'' iaf. Ska kunna kicka ut 1280 x 1024 i minst 100 Hz. Grejjen är den att jag fick upp ögonen på en platt skärm men en polare nämnde att deras söktid gör att det blir taskiga "effekter" på skärmen när man t ex spelar spel.
Isåfall, gäller detta alla TFT skärmar eller är alla individuella?
Rekommenderas det att ha en CRT skärm om man överhuvudtaget spelar?
Spelar inte så pass mycket att jag skulle kalla mig gamer, men spel är kul så man vet aldrig.

TFT eller CRT?

Visa signatur

If I sow a wind now I will reap a storm

Permalänk
Medlem

Eftersläpningar är obefintliga på de senaste skärmarna. Har själv spelat på min Q17S i två månader och jag märker inget! Fast jag vet inte hur det ligger till med några 19" TFTs.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur
Permalänk

Jag köpte en Viewsonic Vp191b (19" tft) förra veckan. Måste säga att den är helt fantastisk!. Grymt stor bildyta, väldigt skarp (dvi),väldigt bra bildkvalitet, snygg som tusan och den har en tunn ram. Men jag kan Direkt säga att denna skärmen inte är någon Extremegamer-skärm. Quake3 blir märkbart suddigt och det känns nästan som att spela full. Däremot funkar den utmärkt till strategispel och långsammare actionspel (typ Max Payne).
Jag är precis som dig, ingen Extremegamer utan spelar nån gång då och då för att det är kul. Jag använder datorn mer till att surfa, mirca, kolla film, lyssna på musik och skriva. Till detta är skärmen utmärkt.
Jag vet faktiskt ingen 19" tft som har lägre respons än 20ms. Så du får nog räkna med eftersläpningarna i snabba spel om du köper en stor tft (över 17").
En sak till, det finns en äcklig nackdel med tft och det är skadade pixlar. En lysande pixel i mitten av skärmen är ju rena tortyren om man betalat 7000 för en ny skärm.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem

Finns det något märke som har 0 döda pixlar policy?

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jollebolle

Jag vet faktiskt ingen 19" tft som har lägre respons än 20ms.

Jag sitter på en med 19 ms (19"), kan meddela att den inte är så jättetrevlig i spel.

Köp crt om du inte hittar något extremt bra argument för tft.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SammyBoy
Finns det något märke som har 0 döda pixlar policy?

Tror det fanns något svindyrt märke med den policyn men inget företag i konsumentklass såvitt jag vet (bevisa att jag har fel, snälla).

Permalänk
Hedersmedlem

Eizo tror jag har 0 döda pixlars policy. Men det är mer grafikerskärmar än spelskärmar.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Är du en sån som vill ha 120hz i alla spel som jag så behöver du inte ens tänka på en tft

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Är du en sån som vill ha 120hz i alla spel som jag så behöver du inte ens tänka på en tft

sedan när mäter man tft's prestanda i hz ? går ju bara att göra med crt

Permalänk
Medlem

Om man inte spelar "seriöst" dvs spelar nån gång ibland funkar en TFT alldeles utmärkt. Nu när de dessutom är relativt billiga är det ju ännu bättre Har en hyundai q17s vilken jag kan rekommendera för dig (Dock inte 19)

Visa signatur

Näe men är det inte "era lol"-RoBBuzZ? Snabbt tar han tronen som lol-missbrukaren #1 med ännu ett klockrent citat! /ThreadZ

Permalänk
Medlem

Q17S tycker jag funkar utmärkt i spel, men inte heller jag är någon extremgamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jollebolle
Jag använder datorn mer till att surfa, mirca, kolla film, lyssna på musik och skriva. Till detta är skärmen utmärkt.
Jag vet faktiskt ingen 19" tft som har lägre respons än 20ms. Så du får nog räkna med eftersläpningarna i snabba spel om du köper en stor tft (över 17").

Själv är jag totalt inställd på 19'' och i och med att jag på sin höjd kör Tony Hawk 4 som höghastighetsspel så lär jag inte besväras av responstiden?

Viewsonic:en du nämner; är den att rekommendera med andra ord?
Har alltid varit lite skeptisk till Viewsonic. Använder i stort sett datorn till samma som du. Spelar när man har lust men har adlrig varit mycket för Quake osv.
Den jag kollat på är en Samsung 193T med responstid på 25 ms.
Gärna kommentarer om den oxå.

Visa signatur

If I sow a wind now I will reap a storm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätpär
Själv är jag totalt inställd på 19'' och i och med att jag på sin höjd kör Tony Hawk 4 som höghastighetsspel så lär jag inte besväras av responstiden?

Viewsonic:en du nämner; är den att rekommendera med andra ord?
Har alltid varit lite skeptisk till Viewsonic. Använder i stort sett datorn till samma som du. Spelar när man har lust men har adlrig varit mycket för Quake osv.
Den jag kollat på är en Samsung 193T med responstid på 25 ms.
Gärna kommentarer om den oxå.

Min Viewsonic kan jag ju inte annat än rekomendera. Men den där Samsung 193T e säkert minst lika bra. Vill du komma billigt undan kan du köpa Hansol H950 . Den kostar kring 6000 och ger nog utmärkt bild för pengarna. Personligen tycker dock jag att den är ful som stryk (tycker designen luktar budget) .

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem

Jag har en 16" Sharp (Vann nåt stort test i USA när den släpptes ungefär..)
en T1610W tror jag den heter ... Den har jag haft i 1,5 år ungefär... och jag har aldrig tyckt att den fungerar dåligt i spel. Har inte märkt nån särskild skillnad när jag switchar mellan min crt och tft... Visst, något skilljer det.. men jag tycker det funkar bra iallafall.
Det som är lite negativt med tft är att dom är ganska dyra ... Du kan ju få en extremt bra och stor CRT för samma pengar som en billigare tft typ..
Dock så är ju skärpan bra mycket bättre på en TFT, strålningen är obefintlig, och den tar heller ingen plats. En TFT tröttar heller inte ut ögonen på samma sätt som en CRT gör. Man kan lätt sitta många timmar utan att bli fel i ögonen... Du kan t.ex. sitta i 60HZ utan att det känns konstigt för ögonen, medans du blir helt konstig i synen med en crt i 60HZ ( i högre upplösningar)...
Ja, där ser du mina argument för och emot både tft och crt...

*inlägg redigerat*
CP är INTE en datorterm
/Garland Greene

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=
sedan när mäter man tft's prestanda i hz ? går ju bara att göra med crt

Har inte påstått att man mäter någon tft prestanda i hz
Du kan däremot räkna ut ms till bilder per sekund, jag tror 16ms blev runt 80 bilder per sekund om minnet inte sviker. Har glömt bort formeln nu..

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Har inte påstått att man mäter någon tft prestanda i hz
Du kan däremot räkna ut ms till bilder per sekund, jag tror 16ms blev runt 80 bilder per sekund om minnet inte sviker. Har glömt bort formeln nu..

Vad jag vet så är flimmer obefintligt på TFT:s eftersom tekniken är helt olik den på CRT.

Visa signatur

._.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Har inte påstått att man mäter någon tft prestanda i hz
Du kan däremot räkna ut ms till bilder per sekund, jag tror 16ms blev runt 80 bilder per sekund om minnet inte sviker. Har glömt bort formeln nu..

Du tänker nog på 1000/ms talet. Funkar dock inte riktigt i prakitken..

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huMMpa
Vad jag vet så är flimmer obetfintligt på TFT:s eftersom tekniken är helt olik den på CRT.

Flimmer finns överhuvudtaget inte på en TFT. Pixeln uppdateras inte såvida den inte måste det på grund av förändringar i det som visas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Du tänker nog på 1000/ms talet. Funkar dock inte riktigt i prakitken..

Yes yes, whatever.
Det jag ursprungligen menade var att om man är van med 120hz på skärmen så känns tft värdelöst oavsett typ och modell.

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Hedersmedlem

Tja, det är jag ju visserligen inte, men jag tror nog du skulle tycka en TFT är väldigt behaglig att titta på. Att spela på en TFT blir nog dock en annan sak, alla uppfattar eftersläpningarna annorlunda..

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Yes yes, whatever.
Det jag ursprungligen menade var att om man är van med 120hz på skärmen så känns tft värdelöst oavsett typ och modell.

Har en kompis som har en 757nf eller vad den heter. Den har 120hz i 1024x768 har jag för mig. Kan direkt säga att många tfts tar den i till exempel skärpa.

Visa signatur

._.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Yes yes, whatever.
Det jag ursprungligen menade var att om man är van med 120hz på skärmen så känns tft värdelöst oavsett typ och modell.

Knappast säger jag. Har du ens suttit vid en TFT-skärm av bra modell med DVI?
Saker såsom flimmer är t.ex. obefintlig på en TFT-skärm (som dock redan är sagt).

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Knappast säger jag. Har du ens suttit vid en TFT-skärm av bra modell med DVI?
Saker såsom flimmer är t.ex. obefintlig på en TFT-skärm (som dock redan är sagt).

Påstår du att man upplever flimmer från en crt i 120hz? :D:D:D
Jag vet mycket väl hur en tft är, har suttit framför många i mina dagar. Väldigt bekvämt för ögonen JA men faktum kvarstår fortfarande. Går man från crt 120hz till en tft så känns det som det hackar fram med eftersläpningar

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Påstår du att man upplever flimmer från en crt i 120hz? :D:D:D
Jag vet mycket väl hur en tft är, har suttit framför många i mina dagar. Väldigt bekvämt för ögonen JA men faktum kvarstår fortfarande. Går man från crt 120hz till en tft så känns det som det hackar fram med eftersläpningar

Och när/vart påstod jag att jag upplever flimmer @ 120 Hz på en CRT? Du kan inte säga att det ÄR så när det grundas på dina personliga erfarenheter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Det jag ursprungligen menade var att om man är van med 120hz på skärmen så känns tft värdelöst oavsett typ och modell.

Kan inte hålla med ett skvatt av det citatet t.ex. Det är vad DU upplever.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huMMpa
Har en kompis som har en 757nf eller vad den heter. Den har 120hz i 1024x768 har jag för mig. Kan direkt säga att många tfts tar den i till exempel skärpa.

1. 1280x1024/960 är ju minimum för en 17" skärm

2. Har aldrig testat 757nf, men 959nf får ju sämre skärpa än min Q17S redan i 85 hz i 1280x960 =(

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Som många redan sagt så kan man inte jämföra uppdateringsfrekvensen på en CRT-skärm med en TFT. Den sistnämda behöver inte uppdateras lika ofta för att upplevas flimmerfri. De som testat en ny TFT inser direkt att skärpan är otroligt mycket bättre än vilken CRT-skärm som helst. Jag har själv en Samung 959NF, och det känns lika trist varje dag då man kommer hem från skolans 18" TFT och sätter sig vid skrotskärmen. Jag ska definitivt snart köpa mig en TFT, men jag vill vänta tills 19" blir lite snabbare så dom duger i spel också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Och när/vart påstod jag att jag upplever flimmer @ 120 Hz på en CRT? Du kan inte säga att det ÄR så när det grundas på dina personliga erfarenheter.

Kan inte hålla med ett skvatt av det citatet t.ex. Det är vad DU upplever.

Ja det är precis vad mina ögon upplever, svårt att göra något åt det.

Om du alltid har suttit med flimmriga 60 Hz i dina spel & 2d så kan du lika gärna införskaffa dig en TFT. Om du däremot nyttjat alla de Hz du kan suga ur din monitor och är van med högra updateringsfrekvenser á la 100hz och uppåt så skulle jag tipsa om ett NEJ till TFT.

Det är min slutsats, ni kan dra era egna.

God Jul

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'