Permalänk
Medlem

Konstigt fel på Ny Dator

Jag köpte mej en uppdatering på komplett.se som innehåller

AMD Athlon XP2400+ 2.0 GHz 266 MHz bus - Socket A (Thoroughbred) processor

GlacialTech CPU-fläkt Socket A/370/FCPGA - RetaiI Igloo2450 upptill XP3200+

PC3200 DDR-DIMM 256MB CL2.5 - Minne 184-P (för DDR-PC400MHz) (AMD OK)

Asus A7V8X-X Moderkort Socket A DDR LAN - VIAKT400, ATA/133, ATX, USB2.0, 8X AGP

Grejjen e den att de stängde av sej själv hela tiden..
Så efter kanske en dags utav svärande så sänkte jag Multiplern (tror jag) så den gick i 500mhz, och nu funkar den prima.. Frågan e bara varför den inte går ställa upp mer?
Just nu ligger temperaturen på 37C Idle.
På fläkten står det Max XP3200, 1,4Ghz. Menas det att cpu´n får max vara klockad till 1,4Ghz? Och varför skickar dom isf med en sådan fläkt till en Xp2400?

Jag är helt borta, Så snälla. Ge mej tips. Vad ska jag kolla upp? Varför dör datorn? (Den dör så att man måste stänga av nättagget o sedan sätta på det igen).
Jag vill ju inte lixxom ha datorn klockad till 500Mhz

Visa signatur

Jag missbrukar smileys ;)

Permalänk

Satt på kylaren rätt? Urfassningen på flänsens en kant ska vara över upphöjningen på sockeln. 37 grader för en 500mhz processor är en rätt hög temp! Det är ungefär vad jag har på min processor! Då kan man ju bara tänka sig vad den har för temp när den kör i default hastighet. Använt kylpasta?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS X570 - XFX Radeon RX 6950 XT - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 - ADATA Legend 800 1TB - Kingston A400 960GB - Noctua NH-U12S - Corsair RM750 v2 - Cooler Master MasterCase H500M

Permalänk
Medlem

Humm. jag begriper inte hur du menar med att kylaren ska sitta.. Ingen som har några fina bilder på hur det skall vara?
Aa, de satt redan kylpasta på aluminiumgrejjan..
När ja hade den på 1500Mhz så låg den på ~51C i idle enligt Bioset.

Visa signatur

Jag missbrukar smileys ;)

Permalänk

För det första kan jag säga att det inte är speciellt bra kvalitet på glacialtech kylarna! Har själv haft en sådan kylare en gång i tiden fast den var helt gjord i koppar, e din helt i aluminium eller?
Undersidan av flänsen är inte helt rak utan det är en nedsänking på ena kanten som inte ligger i samma nivå som resten av undersidan utan är nån mm lägre (Detta kan du se på länken nedan). I alla fall så ska den delen vara över upphöjningen på sockeln som brukar vara i den övre kanten.
Du kan ju alltid testa att köpa egen kylpasta också! Pröva i så fall arctic ceramique eftersom den är billig samt att det är en av de bästa.
En idle temp på 51 grader är ju inte direkt lysande, min ligger tex på 38 grader med min klockning.

http://www.glacialtech.com/socket_a.htm#2

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS X570 - XFX Radeon RX 6950 XT - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 - ADATA Legend 800 1TB - Kingston A400 960GB - Noctua NH-U12S - Corsair RM750 v2 - Cooler Master MasterCase H500M

Permalänk
Medlem

Jag vände lite på fläkten, o provade o klocka upp den lite.. Så nu körs den i ~1400Mhz med en temp som ligger på ~40C Idle. Just nu letar jag bara efter ett program som belastar cpun till 100%.. Hittar inget sådant :/.. Hade för mej att de brukade finnas i Fil-Arkivet här.. Fast de kanske är jag som är blind :P..
Men helt klart så vart det ju bättre.. Mkt bätte

Visa signatur

Jag missbrukar smileys ;)

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda ett program som heter prime95 för att kolla att datorn går stabil, den är väldigt känslig dvs datorn kan fungera hur bra som hellst tills man provar prime då vet man i princip att allt kommer fungera bra.

Permalänk
Medlem

Hur länge måste man köra prime95? Jag har tankat de o testar nu :).. Säg mej en ungefärlig tid det tar?

Visa signatur

Jag missbrukar smileys ;)

Permalänk

Det kan ta hur lång tid som hellst, du väljer själv när du vill avbryta.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Jag ville bara veta om det rör sej om att man ska köra testet i 10minuter, eller om man måste ha testet igång i 3timmar innan den visar hur varmt det är i Fullload?

*Edit*
Efter tio minuter så har ja Cpu temp på 44C

*Edit2*
Efter tio minuter till så har ingenting ändrats.
Visst borde jag kunna ställa upp Hzen en del då?
För Cpun ska ju trots allt gå i 2Ghz, vid vilken temp är det farligt att köra den på? 44C i fullload kan ju inte va farligt?

Visa signatur

Jag missbrukar smileys ;)

Permalänk
Medlem

nope.. så länge inte fulload går över typ 65 ska det vara ok... dock tycker jag det e mycket men ändå.. ingenting tar skada precis förrän vid 80-85

Permalänk
Medlem

Jag har planerat att köpa just de paketet från komplett.... funkar de bra lr ?
Var det bara värmeproblem som var fel lr ?
Vill ju inte att de ska krabba...

Visa signatur

2400+ @ 2,31 GHz -- 768 MB PC3200 -- 340 Gb -- 9600XT

Permalänk
Medlem

Jao, verkar funka rätt bra
Kör den i ~2200Mhz nu o en idle temp på 50C.
Är väl helt ok för att vara Amd?
Iofs känns 256mb ram lite klent, fast det är ju en smaksak..

Visa signatur

Jag missbrukar smileys ;)

Permalänk
Medlem

jo 256 är ju lite.. men jag skall bygga ihop en burk till farfar.. han surfar och "wordar" bara.. så de sak nog räcka.

Visa signatur

2400+ @ 2,31 GHz -- 768 MB PC3200 -- 340 Gb -- 9600XT