Permalänk
Medlem

snälla, hjälp mig att välja ny mobil

Efter att ha haft min 5110 i vad som känns som en evighet har jag nu bestämt mig för att köpa en ny. Jag har hittat mobil.se som verkar vara en bra sida men där finns ju så väldigt många tester. Så jag tänkte att jag kunde skriva vad jag vill ha i den så kan ni experter tipsa mig om lite olika modeller som kanske passar:

Vad jag söker:

* Stilren design. Hellre kantigt än rundat om ni förstår vad jag menar.
* Pålitlig mjukvara. Jag hanterar allt för mycket instabil mjukvara på min PC. Jag tolererar inte buggar en mobiltelefons programvara.
* Bra pris. Den behöver inte vara väldigt billig men jag kommer inte röra dom dyraste modellerna.
* Lätthanterad kalender. Det ska gå snabbt att skriva in saker i kalendern. Den behöver inte vara snygg, bara effektiv.
* Hellre lång och tunn än kort och tjock.
* Behöver ej innehålla kamera.
* Många färger är inget krav dock vill jag att bilden ska vara tydlig även i dagsljus. Jag vill inte behöva vända bort mobilen från ljus för att se vad det står på den (jag hade en t68 en vecka och där upplevde jag det som ett problem).

tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Nokias lurar är ju enkla, kanske hade 6610 passat dig?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du tagit en titt på Nokia 7210/6610/6100/5100?
De verkar passa in på dina kriterier, samt att de går att få tag på för runt 2500:- i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nokias lurar är ju enkla, kanske hade 6610 passat dig?

4800 kronor, seriöst, eller är det mobil.se som har fel i sin test?

Jag tycker inte den är särskilt snygg heller. Jag tycker den påminner alldeles för mycket om modellerna 3310 och 3330 som kom för några år sedan.

Men men.. är 5000 kr normalt för dagens mobiler?

edit:

Citat:

Har du tagit en titt på Nokia 7210/6610/6100/5100?
De verkar passa in på dina kriterier, samt att de går att få tag på för runt 2500:- i dagsläget.

Antar att det var en gammal test jag läste då.

Jag ska titta på dom modellerna du rekommenderat.

Permalänk
Hedersmedlem

Nya modeller kostar runt 5000:- i dagsläget, ja.
De modeller som jag nämnde ligger dock runt hälften av det priset, då de har varit på marknaden i snart ett år.

Permalänk
Medlem

SE T610 är faktiskt inget dåligt val, om än lite fantasilöst. Det enda minuset där är väl skärmen, som är lite svår att läsa i solljus. Det går i sanningens namn lite segt att skriva in grejer i kalendern också, men det blir rätt tjusigt, man kan ha ett helt schema om man vill.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Satt nyss i samma situation då jag har haft en 3210 i mer än 3 år så jag tyckte det var dags att köpa ny.

Hade inga som helst krav på funktioner när jag först började titta på ny telefon... den skulle vara snygg, relativt liten, smal, gå att ringa och skicka sms med det var mina krav.

Började titta runt lite och fastnade för Nokia 6100 som var otroligt smal, sen helt plötsligt så sjunk SE T610 i pris som en sten och kostade nu iprincip samma som 6100, jag började nu inse att det fanns en del roliga funktioner som man kanske skulle börja använda, fick reda på att man via bluetooth och en T610 kunde styra winamp från sängen och synka kaledern med datorns kalender och detta tyckte jag var riktigt bra, man kan även synka adressboken, så mitt val föll till slut på en T610.

Har haft den i någon vecka nu eller två och jag är riktigt nöjd, har dock inte köpr mig dne där bluetooth adaptern till datorn som behövs för att synka kalendern med datorns kalender men det är mest för att jag är latt

Har hört att folk klagar på skärmen i solljus men solen har inte velat visa sig så mycket på sistone så jag kan inte säga något om det

Visa signatur

Asus P4C800 - P4 2,4 C - 2x512 Twinmos - HIS Excalibur 9700pro - 2 x Seagate 120gb 8mb cache - LiteOn RW - Antec Sonata
http://service.futuremark.com/compare?2k1=6779665

Permalänk
Medlem

Kolla på en 6600, har själv blivit övertalad att köpa en här på forumet
Så ska väl fixa en snart...

Permalänk
Medlem

Jag har tittat på en del nokiatelefoner nu och ser att dom i princip följt upp det designmönster dom inledde efter min 5110. En design jag inte tycker om. Jag kommer förmodligen inte att välja en nokia även om funktionerna är bra.

T610 har alltså trög kalender och trött skärm? Då trillar den väl också bort.

Jag börjar nog se på andra märken än nokia/se.

edit: Jag menar inte att skärmen ska gå att läsa perfekt i direkt solljus. Det går ju inte ens en TV. Jag vill dock ha en hyfsat bra skärm.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borgen
Kolla på en 6600, har själv blivit övertalad att köpa en här på forumet
Så ska väl fixa en snart...

En 6600 är inte i hans prisklass direkt, då det är en av nokias dyraste modeller för tillfället.

Permalänk
Medlem

Sagem MY-X6 då? Den funkar fint, har TFT-skärm som går alldeles utmärkt att läsa i starkt ljus. Kostar 1990 på OnOff, och söker du lite kan du hitta ett test om den som jag har skrivit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0x
Sagem MY-X6 då? Den funkar fint, har TFT-skärm som går alldeles utmärkt att läsa i starkt ljus. Kostar 1990 på OnOff, och söker du lite kan du hitta ett test om den som jag har skrivit.

Högst intressant men den verkar ju vara ganska tjock och klumpig.

Permalänk

host T610:P
edit:haft min T610 i 2veckor nu, nada probs med solljus eller så
den har dessutom marknadens bästa standbytid och samtalstid
vad jag har sett än så länge

Permalänk
Medlem

T310:an har längre standbytid.. men så är den ful med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zekkul
T310:an har längre standbytid.. men så är den ful med

Sagem MY-X6 har bättre än t300 Iaf om man har i energispararläge, då håller min i minst 2 veckor vid normal användning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ballistic
En 6600 är inte i hans prisklass direkt, då det är en av nokias dyraste modeller för tillfället.

Det beror väl på... Jag kommer köpa den i samband med att ja fölänger mitt abonnemang, då blir det ett par 1000lapps billigare... men det kanske inte är ett alternativ för honom...

Permalänk
Medlem

Jag tycker Pricerunner ger en bra bild över utbudet, samt att man kan läsa konsumenttesterna. Sen tycker jag att http://www.mobile-review.com/index-en.shtml har bra tester, där man får se lite mer hur menyer ser ut och sådant. Du borde kunna hitta något. Kanske en Siemens S55 faller dig i smaken ?

Jag själv har sedan inte så länge en T610. Fungerar mycket bra. Inget buggande änsålänge (även om jag hört att det ska förekomma.. ?).

Visa signatur

| Just det. |
|#8792xx | "Är man dum i huvet får hela kroppen lida" |

Permalänk
Medlem

Nokia 6310i

Dock hade jag riktigt svårt å få tag i en i rätt färg (ville ha en i silver).
Hittade dock en på Ljud å Bil efter några veckors sökande totalt sett...

Visa signatur

¤Hakuna Matata¤
# Ibland försvinner 'j', 'å', 'ä' och 'ö'...
Signatur redigerad av GAPa. I textstorlek tre får man bara ha en rad.

Permalänk

SE Z600 eller T630 kanske, nästan samma specefikationer som T610 med med bättre skärm.

Permalänk
Medlem

Nej snälla inte nokia tycker deras är så plastiga enligt mig alltså, skulle rekommendera SE T230 eller T610, T630

Visa signatur

Walla?