Permalänk
Medlem

USB kabel

hur många (mA) ger en USB kabel ut jag har hört att någon sa 100 mA och någon sa 500 mA?? Jag köpte en som jag ska använda till en ir-spot som jag bygger

Permalänk
Medlem

det beror väll på hur mycket usb porten ger ut? kolla i modekortsboken där står det nog hur mycket det ger.

Visa signatur

| shuttle | AMD 1.6 ghz @ 2.08 ghz| 1048 ddr | radion9600 pro | 120gb | 3dmark 01 10265p |

Permalänk
Medlem

Om jag har fattat det hela rätt så ger den 1A men man ska inte belasta den med mer än 500mA.

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geil
Om jag har fattat det hela rätt så ger den 1A men man ska inte belasta den med mer än 500mA.

eh då ger den juh bara 500mA..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VikHe
eh då ger den juh bara 500mA..

Läs vad han sa...den kan ge ut 1A, men man bör inte utnyttja mer än 500mA. Det kallas säkerhetsmarginaler vännen.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

Enligt USB-standarden ska varje USB-port kunna ge minst 500mA. USB-produkter får heller inte dra mer än 500mA. Jag rekommenderar dock att aldrig använda mer än 400mA-450mA.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

en lysdiod drar bara 20 mA så då kan man koppla in rätt många ändå ska hålla mig till högst 400 mA ca

Permalänk

Re: USB kabel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darker
hur många (mA) ger en USB kabel ut jag har hört att någon sa 100 mA och någon sa 500 mA?? Jag köpte en som jag ska använda till en ir-spot som jag bygger

SKulle du kuna lägga upp ett schema på den eller en länk om du inte ritat själv.. vore snällt.

Visa signatur

Uncle ben's såser!!!
"Känn mig i fickan"-FLAGEL | Jag är väl inte lätt LURAD?

Permalänk
Medlem

Ja jag ska fixa bilder och shema tills senare i kväll håll ut

Permalänk
Medlem

Altså jag har bara paralell kopplat 9 st dioder på ett mönsterkort sen använt 150 omhs motstånd för att sänka spänningen till 2 volt. Det hela drivs på en usb kabel. fick lite hjälp av pappa men det ska inte vara så svårt att bygga ändå

vet ni någon sida där man kan ladda upp bilder?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_PHat
Läs vad han sa...den kan ge ut 1A, men man bör inte utnyttja mer än 500mA. Det kallas säkerhetsmarginaler vännen.

oj läste lite fel, tar tillbaka det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darker
Altså jag har bara paralell kopplat 9 st dioder på ett mönsterkort sen använt 150 omhs motstånd för att sänka spänningen till 2 volt. Det hela drivs på en usb kabel. fick lite hjälp av pappa men det ska inte vara så svårt att bygga ändå

vet ni någon sida där man kan ladda upp bilder?

Hoppas att du inte använder ETT 150-ohms-motstånd för att få 2v till ALLA lysdioderna... Då går det nog på röven...

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darker
Altså jag har bara paralell kopplat 9 st dioder på ett mönsterkort sen använt 150 omhs motstånd för att sänka spänningen till 2 volt. Det hela drivs på en usb kabel. fick lite hjälp av pappa men det ska inte vara så svårt att bygga ändå

vet ni någon sida där man kan ladda upp bilder?

ååå, fan vad dum jag är... trodde du höll på med en IR-mottagare till USB-porten... Håller själv på med en sådan som specialarbete i skolan... så kan det gå om man inte läser ordentligt

Visa signatur

Uncle ben's såser!!!
"Känn mig i fickan"-FLAGEL | Jag är väl inte lätt LURAD?