Permalänk
Medlem

Klick ifrån datorn ?

Nyss när jag satt och spela CS (bli inte arga nu) så började det klicka ifrån datorn, något som jag aldrig har hört förut. Först klickade det mycket så blev det mindre och mindre och tillslut så försvann det helt, jag tyckte att det luktade brännt också så jag stängde av datorn på en gång.

Men jag konstaterade snabbt att det inte kan ha vart ifrån datorn det luktade brännt utan att det kom utifrån, mitt fönster stod öppet och skorsstenen sitter precis bredvid det så när någon eldar i huset så börjar det lukta brännt i mitt rum (väldigt störande)

Så jag undrar nu vad som kan ha klickat ? misstänker att det bara var hårddisken (IBM 120gxp) som fick spel men jag vågar inte chansa och starta datorn igen.

Så vad tror ni det kan vara ?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Antagligen är det hårddisken. Men kan va varit nån fläkt eller nåt som har låtit också. Mitt tips är att du startar datorn igen och backupar det viktigaste ifall det nu är hårddisken som håller på att kasta in handduken.

Permalänk
Medlem

Har nu startat upp och kollat runt lite, allt verkar normalt.

Så det var nog hårddisken som kände för att skrämmas lite.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Antagligen hårdisken, mina diskar klickar lite då och då och har gjort det typ ett halvår så jag tror det är ett ganska vanligt fenomen bland ibm/hitachi diskar...nuthin to worry about..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 412
Antagligen hårdisken, mina diskar klickar lite då och då och har gjort det typ ett halvår så jag tror det är ett ganska vanligt fenomen bland ibm/hitachi diskar...nuthin to worry about..

Skönt och höra

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

hdd's kan "krassla" när dom tänker, men inte ticka fläktar kan däremot när dom börjar bli dåliga klicka, gjorde iaf min så jag skickade den i "papperskorgen"

Visa signatur

/sys: P4 2.6C @ ~3,2 ghz, 4x256 Geil Platinum @ ~490mhz 1:1, PC 9800 Pro @ 396 / 340 (~orig.) l hdd: 1,09tb

Permalänk
Avstängd

Jag har haft många IBM diskar och dom "SKA" klicka. Det är ett tecken på att dom är inkörda. Det är inget att vara orolig för. Jag tycker faktiskt att det är ett behagligt ljud *klick klick*

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Jo min IBM klickade också, under hela livstiden tills den dog för en vecka sen... levde ett år.

Permalänk

När min IBM började klicka tog det 2-3 dagar innan den dog. Jag trodde som många andra säkert att det var en fläkt som lät. tog ingen backup och all data försvann när hdd la av.

Visa signatur

amd 3000+ 939@ 2400 syncront med valueram.

Permalänk
Medlem

jag älskar mina IBm diskar speciellt klick ljudet knak sprak ljudet från min 10 gig 7200 rpm som tidigare satt i en G4 funkar felfritt och prima

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Om det nu är hårddisken som klickade så lär det vara min gammla 80gigare och den har jag bara skit på så det gör inte allt för mycket om den skulle dö, om jag får en ny på garantin dvs

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”