Permalänk
Medlem

iMAC kunnig sökes!

En kompis har en äldre iMAC med död CD-R. Den sitter inne i under skärmen och är en liten tunn rackare som i storlek påminner om en CD-R till lapptopp.

Eftersom den pajjat tänkte försöka byta den till en PC-variant - passar en sådan - en original finns väl knappt att få tag i för en rimlig penning.

Ev. får man väl koppla en PC CD-R externt.

Misstänker iMAC kör SCSI?!

Synpunkter?!

Permalänk
Medlem

Båda varianterna som finns (tray-loading eller slot-in) är vanliga IDE-enheter (inte SCSI) i nåt slags slimline-format. Har inte sett dem till salu löst dock, och de ser lite egendomliga ut till formatet.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk

Kanske den här kan passa?

Permalänk
Medlem

Capitátus: Kanske. Den har inte exakt samma format (tror jag, om jag minns ungefär rätt), men den skulle nog gå att få in. Sen kan man väl limma dit plastbiten från orginaldriven.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Tycks bli billigare att köpa en beg iMAC för nån hundring och plocka ut en förhoppningsvis frisk CD-R att byta med.

Tacka vet jag PC som har relativt billiga lösdelar att byta med när nåt går sönder. Fattar inte varför folk köper svindyra mackar - ont om program är det också. Möjligen kan man tänka sig att köra Linux som borde ha fler program.

Nåja - letar vidare.

Tack för info!