Permalänk
Medlem

Glykol är en organisk molekyl som inte har den minsta inverkan på redoxreaktioner. Kemiskt sett så kan inte glykol motverka en redoxreaktion eftersom den inte kan komplexbinda metalljoner i lösning. Rent vatten spelar heller ingen roll. I en liter avjonat vatten finns det i ordningen 10^14 (ganska litet tal) joner från vattnets autoprotolys. I en liter vatten finns det 3.348x10^26 vattenmolekyler. Vilket är ett något större tal.

Och sen angående alger. För att det ska växa alger så krävs det en hel del ämnen i vattnet. Främst nitrater, sulfater, magnesium, järn, natrium, kalium och en hel drös spårämnen . I kranvatten förekommer en del av jonerna, och har man egen brunn ute på vyssjan så kan man ha nitrater och sulfater i det också. Dessutom kräver alger ganska mycket ljus för att växa.
Visst, glykol är toxiskt och gör livet garanterat svårare för alger och andra mikroorganismer. Men jag är rätt säker på att väldigt få som har glykol skulle få algblomning om de inte hade glykol i systemet.

Enda sättet att få bort joner, och på sätt hindra redoxprocesser där kylvätskan fungerar som en elektrolyt är att ha en kation och anjonbytare som vattnet passerar genom, eller tillsätta ett ämne som komplexbinder joner som till exempel EDTA. Dessutom har glykol sämre specifik värmekapacitet än vatten. Den är inte jättestor, men 2-3 graders skillnad borde man vänta sig om man jämnför ett vatten med ett vatten+glykolsystem (med ca 50% glykol).

Jag säger inget ont om glykol i kylsystem, men påstå inte att det har effekter som det inte har.

OT delen: Undrar vem det är som måste gå i skolan. Att på ca 100 ord lyckas göra runt 20 fel är ganska tragiskt
Och detta:
"..pluss att om du kör med vatten block i olika ämnen lr radiatorn e i nått annat än blocken så kan den mindre "äldla" metallen börja brytas ner o detta motverkar glykol oxå.. "
är korrission. Rost är en form av korrision. Något som motverkar korrision kan man betrakta som rostskydd.

Permalänk

Jag är inte jättehemma på detta, men jag skulle kunna tro att glykol i sig (ämnet) inte motverkar korrision, MEN att de flesta flaskor glykol man köper på macken inehåller något som gör detta.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Avstängd

)ExecutoR(: Det är bra att någon ger oss "fysiska" bevis...

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spuffy
Glykol är en organisk molekyl som inte har den minsta inverkan på redoxreaktioner. Kemiskt sett så kan inte glykol motverka en redoxreaktion eftersom den inte kan komplexbinda metalljoner i lösning. Rent vatten spelar heller ingen roll. I en liter avjonat vatten finns det i ordningen 10^14 (ganska litet tal) joner från vattnets autoprotolys. I en liter vatten finns det 3.348x10^26 vattenmolekyler. Vilket är ett något större tal.

Och sen angående alger. För att det ska växa alger så krävs det en hel del ämnen i vattnet. Främst nitrater, sulfater, magnesium, järn, natrium, kalium och en hel drös spårämnen . I kranvatten förekommer en del av jonerna, och har man egen brunn ute på vyssjan så kan man ha nitrater och sulfater i det också. Dessutom kräver alger ganska mycket ljus för att växa.
Visst, glykol är toxiskt och gör livet garanterat svårare för alger och andra mikroorganismer. Men jag är rätt säker på att väldigt få som har glykol skulle få algblomning om de inte hade glykol i systemet.

Enda sättet att få bort joner, och på sätt hindra redoxprocesser där kylvätskan fungerar som en elektrolyt är att ha en kation och anjonbytare som vattnet passerar genom, eller tillsätta ett ämne som komplexbinder joner som till exempel EDTA. Dessutom har glykol sämre specifik värmekapacitet än vatten. Den är inte jättestor, men 2-3 graders skillnad borde man vänta sig om man jämnför ett vatten med ett vatten+glykolsystem (med ca 50% glykol).

Jag säger inget ont om glykol i kylsystem, men påstå inte att det har effekter som det inte har.

OT delen: Undrar vem det är som måste gå i skolan. Att på ca 100 ord lyckas göra runt 20 fel är ganska tragiskt
Och detta:
"..pluss att om du kör med vatten block i olika ämnen lr radiatorn e i nått annat än blocken så kan den mindre "äldla" metallen börja brytas ner o detta motverkar glykol oxå.. "
är korrission. Rost är en form av korrision. Något som motverkar korrision kan man betrakta som rostskydd.

20 fel?? läs på flaskan nedan.. fan här kommeru o har en lektion me massa 1337a ord o påstår att ja har fel på saker jag har sagt.. om du menar stavfel who gives a fuck ja e 100%finne o ja bryr mig inte ett skit om ja stavar kast för d gör ja.. om du har tagit körkort så står d om ja inte minns fel i nån utav böckerna vad glykola har för egenskaper oxå o inte en massa 1337 shit om joner..
tycker inte du har kommit med mycke nytt i dinna 1000ord.. än va ja sa med minna 100 o angåenge algblommning.. om du har hängt med på swec en tid så kanske du har råkat ut för folk som HAR fått gröna slangar o vattentankar efter nåra år utan några algmotverkande medel sen skiter ja i teorin utan vad som har hänt i praktiken.. fan 20 fel, glöm d

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem

Minst 40 fel i ditt senaste inlägg. Kan du inte bara inse att du har fel?

Visa signatur

-AMD Athlon XP2400 -768 MB DDR -GF4Ti4200 -EP8K -Maxtor 30GB + Maxtor 80GB

Permalänk

Vadå fel? vad är det du bedömer? En finnes svenskakunskaper eller innehållet i texten??! Kanske inte att Glykol gör så mycket för systemet bortsett från att döda bakterier och alger, men den man köper på macken inehåller ju faktiskt lite annat nyttigt så som antikorritionsmedel. Anledningen att många använder "glykol" är nog den att det är lätt att få tag i, om man då inte har en skvätt hemma...

F.ö. så höjer glykolen kokpunkten vilket faktiskt kan vara bra. T ex så känner jag en kille vars pump dog utan att han märkte det, risken att det skulle ha bildats mycket ånga i hans system skulle nog ivf varit större om han inte haft glykol i. Och om det skulle ha gjort det, så hade nog hela datorn varit full med vatten...

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Priest86
Minst 40 fel i ditt senaste inlägg. Kan du inte bara inse att du har fel?

ursäkta, vitun homo mee takas kouluun nuolemaan sun opun persettä fs prkleen kei.
så inga fel i den där meningen.

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk

Sluta nu.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Avstängd

Ja kör med endast batterivatten nu, inga problem. Men ska dra in glykol snart, hur mycket är det man ska blanda i vattnet? 5%?

Visa signatur

Tacka vet jag pingstkyrkan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Jag är inte jättehemma på detta, men jag skulle kunna tro att glykol i sig (ämnet) inte motverkar korrision, MEN att de flesta flaskor glykol man köper på macken inehåller något som gör detta.

Stämmer, det är eventuella tillsatser som gör det. Glykolen i sig gör ingen nytta alls. Om du inte kör datorn under sådana förhållanden att kylvattnet fryser när den inte är igång. Men det har redan sagts tidigare. Dessa tillsatser är bara nödvändiga när man har motorblock av järn. Bilar med motorblock av aluminium (vilket i princip alla nyare personbilar har) ska ha G30 glykol som saknar dessa tillsatser. Aluminium klarar korrsion runt normala pH värden, järn är mycket mer känsligt (vilka metaller brukar man ha i kylsystem?). Uppe till höger finns de olika typerna med kort beskrivning. http://www.huzells.se/home/lv/pdf_er/kem_nov.pdf

Och en till anledning att fundera över att ha glykol i datorn och ha den i ett rum man ofta vistas i. Från giftinformationen: "Livsfarligt att förtära! Symtomen kan vara fördröjda. Ger bl.a. medvetandepåverkan, kramper, hjärn- och njurskada." Även ångor i högre doser kan ha liknande effekter. Jag ser inte riktigt vitsen med att frivilligt utsätta sig för en sådan risk, även om den är minimal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SoldierBoy
har ja sagt d? gå tebax te skolan fs

Jag tror ordet du säker är "FFS"

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lappa
Jag tror ordet du säker är "FFS"

Och jag tror ordet du söker är söker.. Kan vi släppa det här nu?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

skulle bara säga att jag gick idag till databutiken i Vimmerby och köpte mig en flaska WaterWetter... Så nu har jag det jag behöver.. blir att jag blandar dest.vatten och watterwetter....
tack för alla svar jag fått.. har haft till stor hjälp av dem flesta svaren...

Visa signatur

_________________________________________________
pattson - Min största skönhet är min Ferrari 4005WLMi =)