Permalänk

tv-out på ati-kort

Jag har hört att bildkvalitén på ati-baserade kortens tv-out ska vara mycket bra.
Min fråga är om det bara gäller vissa kretsar och märken eller om det är generellt.

Håller nämligen på och bygger ihop en HTPC och vill då självklart ha bra bildkvalité. Men samtidigt så vill jag inte lägga ut för mycket pengar på ett kraftigt grafikkort bara för att få bra tv-out då jag inte kommer spela några grafikkrävande spel på datorn.

Hur är t.ex. tv-out kvalitén på detta kort i jämnförelse med ett 9600?

Permalänk
Medlem

ett radeon 9000 räcker gott och väll för film. Dom kostar nog runt 500 kan jag tänka mig

hittade följande:
Radeon 9200 64MB 456:-
kortet är alltså mycket billigt och har samma fina TV-Out som resten av 9x00 serien

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk

trevligt.
Var hittade du det kortet så billigt?

Permalänk

Tycker Tv-out på mitt Radeon 9800Pro AIW är helt kass ..Bilden är helt suddig..
Vet att det inte är nått fel på Tv:n för den är helt ny det är en 100hz:are
Körde med mitt Ti4800 innan och då var bildkvaliten super skarp..
ÄR mycket Missnöjd med ATI.
Köp ett Geforce kort istället !

Permalänk

Jag har redan ett antal GeForce-kort. Kvalitén på deras tv-out funkar men den är inte bra. Jämnfört med en kompis 9600 (enligt han själv.) så är kvalitén på hans kort mycket bättre än på mina GeForce.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Hur bra är tv-outen på ett Radeon 7000?

Permalänk
Medlem

Alla Radeon har samma bildkvalitet på tv-ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

rydberg, hur vet du det ? har du testat alla ?

Permalänk
Medlem

Radeon 9600 Pro har en perfekt skärpa, med färgbalans av yttersta kvalité för TV-Out.

Visa signatur

Antec Performance One P180, Tagan Easycon 580W, Athlon 64 X2 4800+, Asrock 939 Dual Ata2, TwinMos Dual 4x512, 4x300 Maxtor Diamond Maxline III Sata 2, NEC ND-4550, 2 Acer AL2216Wsd

Permalänk
Medlem

Molokai: Hur gör du för att få ett sånt resultat? Vad kör du för upplösning på tv-ut:en (tv:ns native-upplösning?)? Vad har du för tv?

Jag har också ett Fireblade, men är inte riktigt nöjd med bildkvaliteten på tvn - det är ganska suddigt och färgerna är urvattnade.

Jag kanske har för höga krav? Jag är nämligen van vid skärpan, färgerna och djupet som finns hos min (billiga) DVD-spelare som skickar signalerna till tv:n som RGB. Men ändå, min bild är låååångt ifrån "perfekt skärpa, med färgbalans av yttersta kvalité"!

Visa signatur

...

Permalänk

Köpte precis ett club3d 9800pro och är också missnöjd med TV-out. Det ser suddigt och mjölkigt ut. Och jag hittar inget sätt att ställa ljusstyrka. Om jag ställer in det i overlay så påverkar det bara det som visas på monitorn, in på TV:n.

Förhoppningsvis är det bara för att jag är n00b på ATi...

Visa signatur

i7 6700k@4,6/Asus z170-a/64GB 2400@2666/2xGTX670 SLI/3840x2160

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av excizt
rydberg, hur vet du det ? har du testat alla ?

Äldre ATikort (8***-serien) använder ett separat chip för tv-ut (Rage Theater) som är samma på alla kort.
Nyare kort (9***-serien) har det inbyggt i GPU:n så där är kvaliteten samma med

7***-serien är jag inte 100% säker på hur dom löst det på men ett av dom ovanstående alternativen är det även på den serien.

Jag har kort ur båda dessa serier och har kanonbra bild på tv-ut på båda

Bild på hur Rage Theater chippet ser ut
http://www.hardocp.com/images/articles/1019947542zUSQKpbrg0_1...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
Molokai: Hur gör du för att få ett sånt resultat? Vad kör du för upplösning på tv-ut:en (tv:ns native-upplösning?)? Vad har du för tv?

Jag har också ett Fireblade, men är inte riktigt nöjd med bildkvaliteten på tvn - det är ganska suddigt och färgerna är urvattnade.

Jag kanske har för höga krav? Jag är nämligen van vid skärpan, färgerna och djupet som finns hos min (billiga) DVD-spelare som skickar signalerna till tv:n som RGB. Men ändå, min bild är låååångt ifrån "perfekt skärpa, med färgbalans av yttersta kvalité"!

1024 x 768 använder jag, går lika bra med 800 x 600 också.

Har en ny Sony TV 29 tum, 29LS35 vill jag minnas.

Kör med S-uttaget på tv.

Har även 2 tv till, och dessa kör jag genom scartuttaget och ger lika bra bild i princip.

Justerade lite i färger m.m. direkt i drivrutinerna.

Bara att testa där alltså.

Har ju även stationär DVD och datorn ligger inte efter i kvalité.

Alltså justera själv efter ditt behov.

Visa signatur

Antec Performance One P180, Tagan Easycon 580W, Athlon 64 X2 4800+, Asrock 939 Dual Ata2, TwinMos Dual 4x512, 4x300 Maxtor Diamond Maxline III Sata 2, NEC ND-4550, 2 Acer AL2216Wsd

Permalänk
Medlem

Molokai, då är det nog så att du inte kör RGB från din stationära DVD till din tv. Skillnaden när jag byter från S-Video till RGB mellan tv:n och DVD:n är markant!
Men jag upprepar, jag är väldigt kräsen! Eller så har jag för bra syn.

Jag ska testa med Powerstrip ikväll och försöka sätta upplösningen på den sekundära skärmen till tv:ns "native resolution".

Visa signatur

...