Kan någon göra en snabbkoll på skärmstorlekar?

Permalänk
Avstängd

Kan någon göra en snabbkoll på skärmstorlekar?

Hejsan

Sitter på en 19" budget crt skärm och täntke satsa lite ordentligt på en ny skärm efter jul. Nu är det så att jag var inne som snabbast på en butik i göteborg och kikade på en 19" TFT skärm, men jag tyckte inte den verkade större alls vilket den borde vara. Så har någon lust att mäta hur stor en 17-19" TFT är? Bildmässigt alltså

Permalänk
Medlem

om du har en 19" så ska den inte vara nå större

alltså en 19" skärm är 19"
en 17" skärm är 17"

Permalänk
Avstängd

ja jo jo det stämmer så klart

Men jag menar en 19" TFT ska ju vara bildmässigt större än en 19" CRT då 19" inte är synliga på den utan det är mer 17,5" eller så. OM du förstår mitt resonemang Men räkna gärna i cm/mm då jag inte vill räkna i tum (bara för att vara jobbig)

Permalänk

Jag skall också köpa en ny skärm snart och jag har tittat på "Hercules ProphetView 920 PRO DVI". Jag har också hört att bilden på tillexempel en 17" TFT är större än på en 17" CRT. Alltså den aktiva bildytan eller vad det kallas (själva bilden). 17" är fortfarande 17" Någon som kan bekräfta om det är så?

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black 430 / Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz / Asus P5E-VM HDMI / Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400 4 GB / Western Digital Caviar GP 750GB / Scythe Ninja Mini / Noctua NF-S12-1200 120mm *2 / Gigabyte GeForce 9600GT Heatpipe Dual-DVI 512MB

Permalänk

jag vet iallafall att min 15" tft har runt 5mm mindre aktiv bildyta än vad en 17" skärm har.
Då jämförde jag med en 17" packard bell skärm, min är en LG LCD 563LE "15.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddo_mAN
Jag skall också köpa en ny skärm snart och jag har tittat på "Hercules ProphetView 920 PRO DVI". Jag har också hört att bilden på tillexempel en 17" TFT är större än på en 17" CRT. Alltså den aktiva bildytan eller vad det kallas (själva bilden). 17" är fortfarande 17" Någon som kan bekräfta om det är så?

Stämmer bra!

På CRT:er brukar bilden man ser vara ungefär 1" mindre än den angivna (Detta gäller ochså TV).

TFT:er däremot ligger väldigt nära den angivna storleken.

Permalänk
Avstängd

så alltså är en 19" TFT större än en 19" CRT, brabra

Är oxå på språng efter den där Prophetview:en

Permalänk
Medlem

19" TFT e Schwein dyrt juhe... gör som jag e på G att göra... spara alla pengar ni kan hitta och köp 3 stycken LG 18" TFT'er istället

Visa signatur

[size="1"]Therese: XP 1800+ | PoV Geforce 3 64MB DDR Tv-Out | 2x Matrox Millenium | Dell P990 + 2x Sony Multiscan 20se[/size]

Permalänk
Relik 📜

Jag har en 21" CRT, den är ca 20,2

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

sitter på en gammal dell-17" som har en bildyta på 15.6" (Hmmmm)

min 15" gamla Nec-skärm är 13.7" (tydligen)

- http://www.manuelsweb.com/in_cm.htm -

Permalänk

Min Scaleo C792 17" är 40cm dvs 15,75"

Permalänk
Hedersmedlem

Skillnaden på min 19" 959nf Crt och min 17" Q17 TFT är ca 2,5cm på bredden. Höjden är nästan densamma på dem.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Alltså "-angivelsen är sträckan från ena nedre till andra övre hörnet om ni inte visste det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Midvinter
Alltså "-angivelsen är sträckan från ena nedre till andra övre hörnet om ni inte visste det.

Nähä!?

och enligt länken jag gav så är 40cm 15.6"

Permalänk

Min 19"TFT är cirka 48cm på diagonalen (synlig bildyta)
37,5 i X-led ungefär och 30 cm i Y-led

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem

min 19" crt är ca 17.8"

Permalänk
Medlem

På CRT-skärmar mäter man storleken på bildröret och på TFT den synliga skärmytan. Eftersom man inte ser hela bildröret på en CRT är alltså TFT något större. Har även hört någonting om att de ska ha lite andra dimensioner, men jag är inte säker..

Visa signatur

Problem med FPS:en i cs? Stackars liten.

Permalänk
Medlem

De behöver inte ha olika dimensioner. Men en TFT skärm är normalt "annorlunda" - varför den jobbiga upplösningen 1280*1024 (ska det följa 4:3 så ska det vara 1280*960) som man knappt kan komma ifrån när man ska köpa en TFT skärm.

Vad jag verkligen inte förstår är att bärbara datorer har feta upplösninga på sina TFT skärmar (till ett bra pris) medans man får betala grymma pengar för någon upplösning över 1280*1024 på en vanlig TFT skärm.

Permalänk
Medlem

bärbara datorer har ju ofta ursunkig responstid och inga vidare betraktningsvinklar heller.

Visa signatur

Problem med FPS:en i cs? Stackars liten.

Permalänk
Avstängd

fast 1600x1200 på en 15" bärbar är inte sådär jättehett ändå...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the ][mp
bärbara datorer har ju ofta ursunkig responstid och inga vidare betraktningsvinklar heller.

Ursunkig responstid håller jag inte med om. Fungerar skitbra i både spel och film. Bektraktningsvinkeln är inte heller mycket sämre än på vanliga TFTer.

Men jag tycker att betraktningsvinkeln är mer än tillräcklig på alla dagens skärmar.

Tittar man så mycket från sidan att man blir störd av kvaliten så skulle man ju heller inte kunna läsa något på bilden om det så var en CRT.
För de gånger man störde sig på bärbara skärmars bektraktningsvinkel så var det ju på den tiden då knappt 2 personer kunde se vad som var på skärmen om man inte ville se allt inverterat.

Citat:

fast 1600x1200 på en 15" bärbar är inte sådär jättehett ändå...

Jag har inga problem med det. Underbart. Iof är det inte 1600*1200 utan 1600*1024 eller nåt sånt där - det är ofta widescreen på de skärmarna.

Men sen är inte 1600*'1024' max på en bärbar, det går att få högre upplösningar. Och det på en 15,4" skärm.

Snacka om att dagens 'stationära' TFT skärmar är dumsnåla när det kommer till upplösningar. Får spader på det.