Permalänk
Medlem

Bredband = Fast telefonabbonemang?

Tjena, nu i flytt-tider så måste man ju vara så ekonomisk som möjligt. Frågan är om man måste ha ett Fast Telefonabbonemang för att kunna ha bredband inkopplat hos sig?

Jag menar jag kör bara med mobilen, och betala typ 400-500:- för ett telefonabbonemang i onödan känns rätt trist.

Permalänk

Beror på vilken typ av bredband du ska ha. om du ska ha ADSL så måste du ha ett fast teleabonnemang. Om du typ ska ha fiber eller något liknande så behövs det inte.

Visa signatur

ska skaffa nå kul signatur snart

Permalänk
Hedersmedlem

Har dem Installerat Lan i huset du skall flytta till behöver du ju inget TeleAbonnemang men om du skall ha ADSL så behövs de ju som sagt teleabonnemang.

Permalänk

När jag hade BoStream ADSL så behövde jag inget telefonabonnemang...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
När jag hade BoStream ADSL så behövde jag inget telefonabonnemang...

Och hur fick du då Bostream ADSL ?
Eller har du nåt fiffigt svar som att dina föräldrar står för abbonemanget.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

Har du Bostream ADSL har du förmodligen Telias fasta telefonabbonemang.

Fick mail från BBB och dom kör ju LAN, så man behöver bara ett abbonemang när de ska koppla in skiten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av logic
Fick mail från BBB och dom kör ju LAN, så man behöver bara ett abbonemang när de ska koppla in skiten.

Det ska man väl inte behöva? Vad jag vet så är det bara att koppla in datorn så kommer du till deras registreringssida, så får du BBB efter någon timme. Så var det iaf för oss. Fast vi ringde, men vi sa bara lägenhetsnummret så var det fixat!

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem

Du kan ha BBB adsl/vdsl utan abb hos feli, BBB hyr linan av felia.

Visa signatur

Mvh Adam
Laptop MacBook Pro, Htmac Mac mini, Barndator iMac G5, iPod mini, iPod Nano
"They have the Internet on computers, now?" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Man behöver inte alltid ha ett fast abonnemang bara för att man har ADSL. Jag har flera kompisar som, efter det att dom fått sitt Bostream ADSL inkopplat, ringde till Telia och sa upp det fasta abonnemanget. Telefonen slutade fungera, men Internetanslutningen fortsatte att fungera.

Egentligen så ska man inte få göra sådär pga. av Telias (helt oskäliga) krav på att man måste ha ett fast abonnemang. I princip så KAN Telia klippa ens telefonlina om man säger upp abonnemanget, men det gör de i princip aldrig.

Angående detta så kommer det också till våren bli en förändring på detta området. PTS (Post- och telestyrelsen) har beslutat att Telia måste släppa sitt monopol på kopparacessen, och hyra ut kopparen (sista biten från telestation till slutkund) till övriga operatörar för ett "självkostnadspris". På detta sätt så kan man komma ifrån de höga fasta avgifterna till Telia för aett fast abonnemang som man kanske ändå aldrig använder (om man bara kör med mobiltelefon).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Man behöver inte alltid ha ett fast abonnemang bara för att man har ADSL. Jag har flera kompisar som, efter det att dom fått sitt Bostream ADSL inkopplat, ringde till Telia och sa upp det fasta abonnemanget. Telefonen slutade fungera, men Internetanslutningen fortsatte att fungera.

Egentligen så ska man inte få göra sådär pga. av Telias (helt oskäliga) krav på att man måste ha ett fast abonnemang. I princip så KAN Telia klippa ens telefonlina om man säger upp abonnemanget, men det gör de i princip aldrig.

Angående detta så kommer det också till våren bli en förändring på detta området. PTS (Post- och telestyrelsen) har beslutat att Telia måste släppa sitt monopol på kopparacessen, och hyra ut kopparen (sista biten från telestation till slutkund) till övriga operatörar för ett "självkostnadspris". På detta sätt så kan man komma ifrån de höga fasta avgifterna till Telia för aett fast abonnemang som man kanske ändå aldrig använder (om man bara kör med mobiltelefon).

Har du någon länk med mer information om det sistnämda?
Det skulle vart mycket bättre ifall man bara behövde betala en avgift för att de ska "aktivera" telefonuttaget så att man kan få ADSLet hem, istället för att man ska behöva skaffa ett fast telefonabbonemang.
Men detta har de väl säkerligen en lösning på nu eftersom att de har lagt det beslutet.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
Det skulle vart mycket bättre ifall man bara behövde betala en avgift för att de ska "aktivera" telefonuttaget så att man kan få ADSLet hem, istället för att man ska behöva skaffa ett fast telefonabbonemang.

Hur ser du att en engångsavgift skulle finansiera underhållet? Men visst, en liten månads- eller årsavgift som är mycket mindre än kostnaden för ett telefonabonnemang skulle varit på sin plats om man nyttjar koppartråden fast inte Telia telefonabonnemang.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Hur ser du att en engångsavgift skulle finansiera underhållet? Men visst, en liten månads- eller årsavgift som är mycket mindre än kostnaden för ett telefonabonnemang skulle varit på sin plats om man nyttjar koppartråden fast inte Telia telefonabonnemang.

Jo, kanske inte just en engångsavgift, men en avgift för att täcka kostnader för underhåll av den teleutrustning du hyr (för det är väl det man gör när man betalar teleräkning, man hyr teleutrustning från telia + att man betalar sitt teleabonnemang?), som betalas varje månad eller nån gång i kvartalet eller liknande.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD