Permalänk
Medlem

test och kritik av sida

hade inget för mig så jag pillade ihop en liten sida och vill nu ha lite kritik och även hjälp med testning i andra webbläsare än firebird 0.7.

OBS, påpeka inte felen i IE, då jag är medveten om dem redan och inte bryr mig särskilt mkt

www.brobytrading.se/tmp/test

och en liten sak till....

som ni kanske ser så finns det två stylesheets att välja mellan, men hur gör jag för att fixa en länk som byter åt en, för folk som inte kan byta lika smidigt som i FB?

EDIT: har fått ovanstående problem att fungera

Permalänk
Medlem

Bakgrunden går ju diskutera, men sidan ser faktiskt skitbra ut i övrigt.. om än något liten. Men det är ju lätt fixat med css.

För att byta stylesheets kan man ju använda javascript, som på www.simplebits.com
Scriptet är http://www.simplebits.com/js/scripts.js sen används
<a href="#" onclick="setActiveStyleSheet('', 1);return false;" ...>bleh</a>
<a href="#" onclick="setActiveStyleSheet('annanstyle', 1);return false;" ...>bleh2</a> osv. Och vilka som finns sätter du ju, precis som du gjort, med title för din alternate style, så i ditt fall ('', 1) för "default" och ('orange', 1) för din andra.

Jag vet inte om du får ta scriptet(dock verkar det inte som om det är Dan Cederholm(alltså han som har hand om simplebits) som gjort scriptet, utan Paul Sowden, så jag vet inte om det är ett "använd scriptet bara du har kvar kommentaren", men det är väl inte så svårt att ta reda på. Annars finns det nog hundratals liknande script som man får använda utan problem.

Annars går det ju med php. $sheet = $_GET['style']; , blabla?style=orange, <link href="<?php $sheet; ?>" ...> .. iofs kanske man får använda sessions/cookies för att det ska gälla på alla sidor man hoppar runt på?

Edit: Säg att du fick det att funka då.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

tack

bakgrunden gillar jag, var nyss och såg Roy Lichtenstein på Louisiana och föll för hans streck

fixade för övrigt problemet med switchandet med ett liknande skript från http://texturizer.net/firebird/

sidan är uppdaterad med den nya switchen nu

EDIT: någon som förstår varför endast bakgrunden visas i IE?

Permalänk
Medlem

någon som förstår varför jag bara ser denna extremt störrande men ändå lättsamma bakgrunden och aldrig kommer in på sidan??

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk

likadant för mig... ser bara bakgrunden

Permalänk
Medlem

vilka webbläsare använder ni Morgoth & niklas6666?

Permalänk
Medlem

jag har IE 6.0 SP 2 alltså det står xpsp2 tror det är Sp 2

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem

ok, om du läser ovan så ser du att den inte fungerar i IE

Permalänk
Medlem

Jag med..
Kom bara in på nån sida om jag gick upp en nivå..

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Sidan funkar finfint i Mozilla 1.5
Väldigt snyggt

I IE blir det precis som Morgoth och niklas6666 säger: Bara bakgrunden syns.

ph0ng: vilken del av koden är det IE buggar sönder av?

Permalänk
Medlem

jag vet faktiskt inte... orkar inte slita isär den bara för att IE winar, de som använder IE får skylla sig själva, det är ingen sida som ska "go public"

men det skulle vara fint om någon såg direkt vad som var felet

finns det förresten någon vänlig själ som vill testa den i opera så skulle jag vara mkt tacksam

Permalänk
Medlem

Den visas likadant i Opera 7.11 som i FB. Fast det funkar inte att byta stylesheet.

[edit] Testade i senaste Netscape (6) också medan jag ändå höll på. Det går att byta stylesheet, men kvadraterna nere till höger är alla färgade solitt i samma nyans av blått/rött (antar att transperacy inte funkade). "ph0ng"-titeln blev även bara en stor färgad rektangel. I övrigt såg det likadant ut.

[edit2] Märkte att det fanns ett nytt Opera (7.23), så jag laddade ner det och passade på att kolla på din sida. Blev bara en vit sida, ingen bakgrund ens. Skumt. Kan ha varit jag som gjort någon konstig inställning, men andra sidor funkar bra i den. :-/

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

Jag ser faktiskt ingen anledning till att den inte skulle visas i IE.. och jag orkar inte kolla koden bit för bit för att se vart det blir fel.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk

Någon som vill lägga upp en sreenshot? Nyfiken

Visa signatur

BröL

Permalänk
Medlem

eighty, det är ganska mkt halvtransparent i boxarna ja... stöder inte netscape .png fullt ut?

dAFFYdUCK: har lagt en bild på sidan här: http://www.brobytrading.se/tmp/test/img/shot.png

det var väl fan att opera skulle uppdatera så att det inte fungerar har de snott en bit buggig kod från microsoft kanske?

Permalänk
Medlem

Då blir de nog stämda och får betala typ 200 miljoner/ord de snott om M$ gör som de brukar.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk

hur har du egentligen gjort bakgrunden? Är det en ända stor bild?

Visa signatur

-forum!

Permalänk
Medlem

mönster....hoppas jag hahaha

Visa signatur

Keep it real

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grisapa
mönster....hoppas jag hahaha

vad menar du?

Visa signatur

-forum!

Permalänk
Medlem

Det är en liten bakgrundsbild, som ritas sida vid sida så att hela bakgrunden fylls.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

ok, har hittat felet...

<script src="switch.js" type="text/javascript" />

tar jag bort denna biten så fungerar det iaf någorlunda i IE, dvs man ser sidan

Permalänk
Medlem

IE som inte klarar av xhtml säkert.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.