Permalänk

Fläktar - Ljud o prestanda

Ok, på detta forum diskuteras allt som oftast fläktar och vilka fläktar som är bäst, jag har haft den äran att prova en hel del fläktar som jag plockat från skrotade datorer på mitt förra jobb och tänkte därför göra en snabb utredning om dessa små liv(?).
Folk får gärna fylla i tråden med info om de fläkter de stött på och då inte bara om de är bra eller inte. De flesta märken jag stött på är ganska okända så jag kommer inte ange så mycket märke, tänkte ni kunde göra det...

Grund:
1. Ju större fläkt ju bättre kvot ljud/blås kan man nå.
2. Generellt ger ett högre varv mer ljud och bättre maxtryck.
Detta är viktigt då fläkten ska sättas direkt på en flens.

Ljud:
Alla snackar om db när de talar om jur mycket en fläkt låter, detta säger inte allt om fläktens ljud. Som jag set det kan en fläkt låta på olika vis och olika läten kan dämpas på olika vis.

Sus: Det läte som gärna uppstär vid högre varv, ni förstår säkert.
Knorr: Ett knorrande läte som låter hela tiden, tror det har med kullagren att göra, ett knorr på blad och varv ungefär.
AntalsTick: Ett tickande ljud som verkar komma en gång per varv.

Vibrationer:
Vibrationer är närbesläktade med ljud men anges oftast inte i specen för fläkten. Man kan tycka att vibrationer inte gör så mycket men då en kraftigt vibrerande fläkt ligger imot någonstan låter det MYCKET, själv har jag en fläkt som är extremt tyst, men monterar man den i lådan låter det som åska, inte ens 2 lager dämpmatta hjälper(sittades innuti), endast gummifästen rår på den....(en Vantech Thermalflow 120mm)

Så fåll gärna på med vilka fläktar ni tycker är bra och om de låter/ vibrerar......(Jag ska snart ha några...)

Visa signatur

AMD-XPm 2500+@3600+(Ba)@204*12 = 2459MHz|Egenbyggt vatten + 240 rad|1.93Vc|2*256 TMWB 11,2,2,2|2.8Vddr|AN7|sb-kyld,nb-zalman+60mm,MosFet flensar+40 mm|Ti4K2 @320/615|Prime95 stabilt 24/7! Tysssst.....

Permalänk
Medlem

haha, tack för denna topic.. upptäckte just en grej i mitt system. Har tyckt att min dator låtit lite väl mkt. Har skyllt det på min Enermax 92mm som sitter på cpu-kylaren, eftersom det var den som åkte in senast jag hade burken öppen. När jag nu öppnade för att lyssna upptäckte jag att en insugsfläkt och utblåsfläkt inte var inkopplade, de var bara ihopkopplade

Hur kan detta göra att datorn låter mer? Har ett Antec Truepower som självt reglerar hastigheten på fläktarna efter tempen.. så de fläktar som var igång jobbade på lite för högt varv. Det vinande ljudet jag hörde kom ialf inte från Enermaxen.

Efter inkopplingen sjönk både ljudnivå och chassitemp.

Well.. här är min väldigt amatörmässiga analys av de fläktar som sitter i min burk.

Antec 80mm
Låter en del vid 2600 rpm, men ett ganska dovt ljud som framförallt märks på väldigt nära håll. Inget irriterande vinande/sus. Hyfsat förhållande mellan ljud och cfm. Vid strax under 2000 rpm gör den sig klart bäst.

Specade värden:
rpm: 2600
cfm: 34 CFM
dba: 30

Papst NGML 80mm
Väldigt tyst och fin. "mjukt" ljud eller hur man ska beskriva det. Om jag så har huvudet inne i lådan märker jag ingen skillnad om jag kopplar ur eller in den. Har man den ensam i handen märker man ju att den låter överhuvudtaget, men det är fan inte mkt

Specade värden:
rpm: 2000
cfm: 26.5
dba: 19

Enermax 92mm
Ganska dovt, icke-störigt ljud även vid max varvtal. Bra förhållande ljud/cfm.
Kör min på 2000 rpm, och då är den rätt tyst och fin. Inte ohörbar, men absolut inte störig.

Specade värden:
rpm: 1200-2500
cfm: ?-52
dba: 18-32

Alla mina chassifläktar sitter i plastupphängningar, så vibrationer är inget jag märkt av. Dock är det något lite störande vinande i burken. Det låter som den sorts vinande som kommer från små högvarviga fläktar, men nån sån har jag inte. Passiv kylning på NB, och en AC VGA Silencer på grafikkortet. Mina två teorier är: 1) Någon sorts kombinerad effekt eftersom jag har rätt många fläktar. 2) Möjligen vibrationer från cpu-fläkten, som sitter på små fästarmar i tunn metall på kylflänsen.

Permalänk
Citat:

[i]
Alla mina chassifläktar sitter i plastupphängningar, så vibrationer är inget jag märkt av. Dock är det något lite störande vinande i burken. Det låter som den sorts vinande som kommer från små högvarviga fläktar, men nån sån har jag inte. Passiv kylning på NB, och en AC VGA Silencer på grafikkortet. Mina två teorier är: 1) Någon sorts kombinerad effekt eftersom jag har rätt många fläktar. 2) Möjligen vibrationer från cpu-fläkten, som sitter på små fästarmar i tunn metall på kylflänsen. [/B]

Tackar för all info!

Ditt vinande ljud kan vara hårddisken oxo, högfrekvent lixxom.
Är det sus så kan det vara att du har för mycket blås ut eller in, inte lika....
Du har ju en in och en ut + nätagget eller?

Sedan KAN det faktiskt vara vibrationer, prova lossa chassifläkterna en och en när systemet rullar, vibrerar någon fläkt mycket kan det gå igenom gummit....Vibrationerna i min nuvarande burk låter som högvarviga fläktar med lite metalliskt ljud i....

Kom just på att det kan vara om du har täta fläktgaller eller någon fläkt sitter nära något på insugssidan. Typiska exemplet är frontfläkten som ofta sitter förnära frontpanelen på framsidan, en lite snabbare fläkt susar som bara den på upp till 5-6cm avstånd...

Visa signatur

AMD-XPm 2500+@3600+(Ba)@204*12 = 2459MHz|Egenbyggt vatten + 240 rad|1.93Vc|2*256 TMWB 11,2,2,2|2.8Vddr|AN7|sb-kyld,nb-zalman+60mm,MosFet flensar+40 mm|Ti4K2 @320/615|Prime95 stabilt 24/7! Tysssst.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Topworker
Tackar för all info!

Ditt vinande ljud kan vara hårddisken oxo, högfrekvent lixxom.
Är det sus så kan det vara att du har för mycket blås ut eller in, inte lika....
Du har ju en in och en ut + nätagget eller?

Sedan KAN det faktiskt vara vibrationer, prova lossa chassifläkterna en och en när systemet rullar, vibrerar någon fläkt mycket kan det gå igenom gummit....Vibrationerna i min nuvarande burk låter som högvarviga fläktar med lite metalliskt ljud i....

Kom just på att det kan vara om du har täta fläktgaller eller någon fläkt sitter nära något på insugssidan. Typiska exemplet är frontfläkten som ofta sitter förnära frontpanelen på framsidan, en lite snabbare fläkt susar som bara den på upp till 5-6cm avstånd...

tack själv, bra felsökningsinfo

Jag har två insug, en fram och en sida (papst, antec), en utblås (antec) + nätagget. Borde bli ganska jämn balans.

Provade att koppla ur frontfläkten och sidofläkten och det gjorde ingen skillnad för vinandet. Likadant med utblåsfläkten.

Kvarstår nätagget, cpu-fläkten och hårddisken som potentiella bovar. Vinandet varken ökar eller minskar när jag drar ner/upp varvtalet på cpu-fläkten. Det är ändå rätt stor skillnad mellan 1200 och 2500 rpm, så om det är vibrationer tycker jag de borde öka/minska med fläktens hastighet. Ljudvolymen ökar ju klart när jag drar upp varvtalet, men det är mer ett ganska diskret dovt ljud.

Inte tänkt på att hårddiskar låter även när de inte används, men det är ju klart att det är en möjlighet. Förhoppningsvis är det min gamla (3 år) Seagate 20GB som låter.. den kommer ändå ersättas rätt snart

Har en WD 80GB också, men den är mindre än ett år gammal.. tristare om det är den som låter. När jag bootar om burken nästa gång ska jag prova rycka ut diskarna och se om det är de som låter.

Permalänk
Medlem

Papst 120mm
Brummande, lågmält ljud i full fart. Det märks att den flyttar betydligt mindre luft än mina andra chassiefläktar, och ljudnivån uppfattas som likadan dem emellan. Det som irriterar mig mest är att kvallitén är så varierande på Papst, en av dem börjar "skorra" och låta illa när jag drar ner dem i varv med min rheobus.

Specade värden:
rpm: 1600rpm
cfm: 56 (jo, eller hur).
dba: 26dba (kan stämma).

Permalänk
Avstängd

Jag kan bara säga att Zalmans 12db fläktar ÄR tysta. INte mycket flås men de gör sitt jobb tycker jag. Klarar personligen inte av fläktar högre än 20db så det är de jag använder ett gäng av

Permalänk
Medlem

Om jag vill ha rent blås och inte bryr mig så mycket om ljud (tänkte köpa en DP-102 från Aerocool) Vad rekommenderar ni då för 80mm?

Visa signatur

Antec P-One P160 | Cheiftech 360W | Abit NF7S-2.0 | AMD XP-M 2400+ | 2x 256mb ADATA PC3200 Winbond BH-5 | Sp-97 (Vantec Thermalflow) | Leadtek GeForce 4 Ti4400 | Pioneer 5.1 THX (ext. förstärkare) | Intellimouse 3.0 + Logitech SE Keyboard | WDD S-ATA 40GB, Samsung S-ATA 160 Gb| P95 Stable

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag kan bara säga att Zalmans 12db fläktar ÄR tysta. INte mycket flås men de gör sitt jobb tycker jag. Klarar personligen inte av fläktar högre än 20db så det är de jag använder ett gäng av

Låter intressant! (håller med dig i 20db frågan!)
Vart köper man dom?

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
Låter intressant! (håller med dig i 20db frågan!)
Vart köper man dom?

www.gtek.se

Där har dom det mesta du kan tänka dig...

edit: oj, tänkte inte på att han skrev zalman, fast dessutom vet jag inte att zalman har nåt 12db-fläkt... hmm

Permalänk
Medlem

Köpte 120mm Enermax med varvtalsreglering i dag. Den lät som fan! Mer än den gamla 120s jag hittat i en 486:a en gång i tiden!!!

Blir att lämna tillbaks! Fler tips på TYSTA 120mm fläktar???

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

ADDA 120 mm fläkt finns hos Datorbutiken. Den sägs vara mycket tyst men har å andra sidan inte så högt luftflöde.

Permalänk
Medlem

Är inte ute efter så mycket luftflöde. Helst vill man ju höra från någon som hört fläkten IRL hur den låter...
Skall kolla upp den där! THX

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

jag tycker att dom flesta fläktar som är tysta på 12v volt ger ifrån sig defecta ljud.
själv föredrar jag att köpa lite kraftigare fläktar å sätta motstånd på dom, å sen när sommaren kommer så ökar man från 5v till 7v å så är ännu ett problemet ur världen...
sen måste jag prata mig varm om biltemafläktar tycker dom är otroligt bra å jag har än idag inte haft minsta krångel med en enda, sen zalman är helt okej dom också.
men papst å liknande tycker jag verkligen inte om.
möjligt att adda fläktarna är bra men jag har inte haft möjlighet att testa nån än :/

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb