Permalänk

vad är egentligen viktigt med en router
är det trafiken som nämns lite här o var
trafiken mellan wan o lan eller?
asså för att det inte skall bli laggit att spela

Visa signatur

*im back from out of space to bash your sorry asses *

Permalänk
Medlem

att dlink 604.an lider av dåligt rykte har med första generation att göra då den blev för varm osv. Den som är nu har inte större fel än någon annan i samma prisklass. Där ser man vad en skitgeneration av routers kan sabba för efterföljande...ryktet är envist men helt outgrundat.

Visa signatur

whiskas - om katten själv får välja

Permalänk
Hedersmedlem

den 604 jag köpte för ca 1,2 år sedan dog för ett tag sen....precis när garanti-tiden hade gått ut =/...min polares har också gått sönder...

menar du att de "nya" 604:orna är bättre då eller?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Kan du göra för troligt att det beror på ett fel som fanns i produkten redan vid leverans så har du 2 år på dig att reklamera.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Hedersmedlem

om det va riktat mot mig: Woohoo

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
om det va riktat mot mig: Woohoo

Om det är mitt inlägg du tänker på så är svaret ja.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
switch är en "hubb" som kan tänka

den lagrar en ARP-tabell som binder MAC-adress till IP-nummer på så sätt så skickar den bara packet till den port som har det ip eller ip-ranget

en router är en aparat som kan koppla ihop två olika nätdelar via skl. Anding-proccess

ex så kan inte 192.168.1,0 nätet snacka med 192.168.2.0 via en switch utan behöver en router som packar upp packeten å sen plockar ihop dit packet fast med ett nytt nät-ID ditt nät + ip fins då nerpackat i packetet

kolladen här filmen är väldigt bra att se om man vill lära sig lite basic om nätverk

Ta inte illa upp nu, men jag känner mig tvungen att rätta dina sakfel, annars kan folk få för sig konstiga saker.

En switch vet ingenting om IP-adresser, den agerar bara på nivå 2 i den ack så välkända OSI-modellen. (Om vi då bortser från alla dessa layer3/4/5-switchar och dylikt, då de i praktiken är nåt annat.) En switch bygger upp en tabell som du säger, men den innehåller bara information om vilka MAC-adresser switchen har sett på vilka portar. När ett paket kommer in till switchen som ska till MAC-adressen 00:50:04:71:6e:18 vet då switchen vilken port den ska skicka ut det på. Om switchen inte känner igen MAc-adressen skickar den ut paketet på alla portar, precis som en hubb.

Ordet "Anding-process" hade jag faktiskt inte hört förr, man lär sig nåt nytt varje dag!

En router ändrar faktiskt inte mycket alls i IP-paketen, den sänker oftast bara TTLen med ett. Dessutom sparas varken "nät-ID" eller "ditt nät" i IP-paketen, för en bra översikt se http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Protocol där du har en beskrivning av vad IPv4-headern innehåller.

Tack för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av null
att dlink 604.an lider av dåligt rykte har med första generation att göra då den blev för varm osv. Den som är nu har inte större fel än någon annan i samma prisklass. Där ser man vad en skitgeneration av routers kan sabba för efterföljande...ryktet är envist men helt outgrundat.

Jag har en DI-604 HW v. B2 och min blir varm som fan, så jag antar att de inte blev av med det problemet iaf. Dock märker jag inte av någon prestandaminskning, därmed verkar det problemet spela mindre roll.

Visa signatur

<ptp`R-N-C`efegege> how many emo kids does it take to change a lightbulb? <The_only_Vanilla_Willy> HOW MANY?!
<ptp`R-N-C`efegege> none they just sit in the dark and cry. | Cosmodrom.net

Permalänk
Medlem

jaja jag kommer inte ihåg allt sådär toknoga
va ju fan bra tag sen man gick ccna
hade vi haft det här för 4 år sen så hade det varit hjärnbölding på vissa om ja skrev allt som händer i ne switch å router

fan jag kunde ju smacka upp en fungernade cisco-router med viss accesstabel å dyligt på 3 min.. nu kan ja fan inte ens logga upp mig via telnet har glömt bort allt... så går det när man inte syslar me det...

och TTL countern utnytjas ju mest vid RIP där det är 8 jumps innan den "dör" har ja för mig

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
den 604 jag köpte för ca 1,2 år sedan dog för ett tag sen....precis när garanti-tiden hade gått ut =/...min polares har också gått sönder...

menar du att de "nya" 604:orna är bättre då eller?

antar att´du drar slutsatsen att en hel produktionslinje är kass för att två routrar i din bekantskapskrets gått sönder. nae det kan nog hända vem som helst och det kan vara så att man rätt å slätt har otur...att en volvo går sönder menas inte att volvos hela produktion är lika kass......

själv har jag köpt in ett antal sådana och installerat hos kunder och jag märker inte att det är mer problem med dlink än vad det är med andra märken. Man kan inte räkna med mer i den prisklassen. Vill man har mer för pengarna så får man öppna plånboken lite mer.

Visa signatur

whiskas - om katten själv får välja

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med varierande ping på min 604:a, då kör jag 2 datorer mot internet, har ju iofs bara 2mbit (sen igår men lagg har aldrig inträffat...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jckssn
Jag har inga problem med varierande ping på min 604:a, då kör jag 2 datorer mot internet, har ju iofs bara 2mbit (sen igår men lagg har aldrig inträffat...

Grattis

Permalänk
Medlem

Läste lite på Dustin... såg att Netgears Gateways/routrar har 10/100Mbit .. medans D-links har bara 10Mbit Wan interface..... snackar då de lägre prisklasserna....

Spelar detta nån roll!?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse977
Läste lite på Dustin... såg att Netgears Gateways/routrar har 10/100Mbit .. medans D-links har bara 10Mbit Wan interface..... snackar då de lägre prisklasserna....

Spelar detta nån roll!?

Läser också på Dustin:

D-LINK DI-604 GATEWAY ROUTER 4-PORT SWITCH har 10/100Mbps Wan interface.

Eller har de en billigare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JB-Prod
Läser ockås på Dustin:

D-LINK DI-604 GATEWAY ROUTER 4-PORT SWITCH har 10/100Mbps Wan interface.

Eller har de en billigare?

Sorry!! Läste på fel Gateway... var nog USroboticsen..

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

d-link 604 är verkligen inte problemfri.. ok det går helt ok att surfa flera datorer samtidigt.. men när det gäller spel så går min ping upp i 3000!
Vet inte om routern är defekt lr om jag har för dålig uppkoppling... men 0.5 mbit borde väll räcka för 2 i alla fall?

Permalänk
Medlem

Zyxel routrar är bra!

Visa signatur

Asus M2N-E | AMD Athlon X2 4600+ @ 4600mhz | Corsair 2x1024mb PC5400 | Sapphire ATI Radeon x1900xt 512 mb | Antec P150

Permalänk
Medlem

måste bara vå skriva det här:
En router som funkar att spela på har ja ladrig hört talas om, köp en
synth i ställetde har en massa bra funktioner åsså

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Vad är en synth? jag antar att det inte är en sån man spelar musik på.... ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
jaja jag kommer inte ihåg allt sådär toknoga
va ju fan bra tag sen man gick ccna
hade vi haft det här för 4 år sen så hade det varit hjärnbölding på vissa om ja skrev allt som händer i ne switch å router

fan jag kunde ju smacka upp en fungernade cisco-router med viss accesstabel å dyligt på 3 min.. nu kan ja fan inte ens logga upp mig via telnet har glömt bort allt... så går det när man inte syslar me det...

och TTL countern utnytjas ju mest vid RIP där det är 8 jumps innan den "dör" har ja för mig

RIP v1 klarar bara 15 hop (eller va det 16?). är inte många som använder RIP v1 i dagens läge..klarar juh inte subnetting ens..

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det står:

"This high performing security router can reach throughput rates of 28Mbps"

Är det bra då med 28Mbps?? kostar de för mycket om det är 100Mbps throughput??

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]