Datorbutikens expedieringslöfte

Permalänk
Medlem

Datorbutikens expedieringslöfte

Efter kontakt med datorbutikens kundtjänst har jag fått veta att "expediering samma dag om order läggs inkommer innan 15.00" bara innebär att de reserverar min produkt och köar den för packning. Det finns inga som helst garantier för att de sedan packar den samma dag, utan det kan ta flera dagar (i mitt fall är jag uppe i tre dagar nu). Jag tycker att denna information är väldigt vilseledande. För mig som kund är det helt ointressant vad som händer internt på företaget; vad jag är intresserad av är naturligtvis hur snabbt min vara skickas till företagets lokala postkontor och inget annat. "Hela Sveriges datorbutik" har just förlorat en kund.... nästa gång provar jag någon av de nätbutiker som verkar ha lite mer fart på sina leveranser.

Permalänk

Vill du ha billiga varor så beställer du av t ex datorbutiken.com, vill du ha varorna i tid så beställer du av t ex Dustin, trodde detta var "common sense".

Sen innebär inte expediering att dina varorna skickas utan att din order börjar behandlas...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Vill du ha billiga varor så beställer du av t ex datorbutiken.com, vill du ha varorna i tid så beställer du av t ex Dustin, trodde detta var "common sense".

Sen innebär inte expediering att dina varorna skickas utan att din order börjar behandlas...

Ja, det är det jag förstått nu och det var det mitt inlägg handlade om.

Common sense? Du måste mena Common knowledge?
Magnus

Permalänk
Medlem

Nu på söndag är det 2 veckor sedan ordern kom in till db.

Nästa onsdag är det 2 veckor sedan dom bekräftade att dom fått betalt.

Vad är det för fel på db?

Kan absolut inte rekommendera db mot denna bakgrund.

Ännu värre var det förra gången jag beställde - det tog 18 dagar mellan bekräftad beställning och leverans.

Vad f*n håller dom på med?

Permalänk
Medlem

Jag väntar också på saker från datorbutiken.
I onsdags gick ordern till "kö för packning och leverans" och sedan har inget hänt verkar det som. Hur lång är den där kön egentligen?

Om det nu är så att dom har tillfälliga problem med leveranserna borde dom väl kunna upplysa om det på något trevligt sätt, med ett mail eller info på sin sida. Att som kund gå runt och vänta så här, utan att veta vad det är som gör att det dröjer, innebär ju bara att man blir arg.

Sist jag handlade från dom, i somras, var det inga problem. Sakerna kom ganska snabbt, därför tvekade jag inte att handla igen.

Edit:
Det visade sig att för mitt paket var kötiden för packning 3 vardagar och 1 timme. Sakerna kom ju till slut, men jag tycker fortfarande att dom borde informera bättre om eventuella förseningar med packningen.

Permalänk
Medlem

Instämmer med Peppelorum. Beställde mina varor (ett 20-tal) måndag natt, i torsdags kom bekräftelsen på att grejerna gick till packning. Värt att nämna är att de sista två veckorna har alltid minst tre av mina produkter haft blå tumme (dock med kort levtid). Får jag mina paket före nästa helg är jag mer än nöjd. Anledningen till att de kan hålla de priser de gör är att göra på detta sätt. Skulle inte förvåna mig om Timbero och andra återvänder till db när de inser att det sällan är värt de extra hundralapparna för expressleverans i egenskap av privatperson. För inköp till företag kommer dock saken i ett helt annat läge.. då förlorar man pengar eftersom man inte hade grejerna igår...

Men visst skulle de inte skada att få information av typen "packningen tar för närvarande 3-4 dagar..." Din beställning beräknas levereras 040116.

Permalänk
Medlem

Jag har också ett paket som ligger för packning på DB.com, och anledningen till att jag valde dom denna gång jag skulle beställa var just texten "ORDER LAGDA INNAN 15.00 EXPEDIERAS SAMMA DAG", jag trodde i mitt still sinne att DB.com fått ordning på sina skrämmande leveranstider, så verkar dock inte vara fallet så jag går tillbaka till att beställa från WWW.KOMPLETT.SE som är betydligt snabbare på att skicka pakteten.

Synd, för DB.com har ju faktiskt något lägre priser än komplett för det mesta.

Som någon skrev innan så är jag inte intresserad av hur lång intern hanteringstid dom har, utan hur lång tid det tar innan jag får mina beställde grejer!

Dom borde ta bort den vilseledande texten från förstasidan så snart som möjligt, och ersätta den med "ORDER LAGD INNAN 15.00 SKICKAS PÅ 4-5 DAGAR"

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

Igår försökte jag avbeställa min order som legat och väntat på packning i 3-4 dagar, men det gick ju inte. Min order har ju som sagt redan "expedierats."

Permalänk

Du har enligt lagen rätt att avbeställa ända tills paketet är lämnat vidare till Posten. Om varorna har packats kan du däremot få betala för packningen.
De flesta butiker gör egentligen fel här.
Vore intressant om någon drev det vidare. Om du har loggat ett brev där du avbeställer måste ju butiken på något sätt visa att de faktiskt lämnat paketet vidare. Kan de inte borde du få rätt.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar då på ett större lager och för mig samt de på lagret betyder då expediera att "expediten" plockar ihop en order. Nåja, ganska illa vald text på första sidan, kul när grejor "expedieras" ut från lagret på en vecka även om det finns i lager.

Skaffa mer folk för h*****...hehe

Nåja, man får vad man betalar för och dom har onekligen bra priser.

Permalänk
Glömsk

Expediera betyder inte samma sak som skicka...

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Tog 1 vecka för mitt paket (grafikkort och minne) att komma fram.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Nu är det en dag sen jag beställde på Komplett enligt posten är kartongen redan i Linköping. Dessutom var dom Billigare än DB Vet ju var jag handlar i fortsättningen...

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

Beställde på fredagen innan julafton från db. På tisdag fick jag grejerna.
Blev lite smått förvånad.
Hade dock en dvd också inskickad på retur och det tog lång tid. Över en månad. Fast jag vet iofs inte hur rutinerna är när det gäller returer.

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Inaktiv

EDIT: var inget..

Permalänk
Medlem

Nej, det var bara jag som hade fått för mig att expediera i det här fallet skulle betyda att de gjorde klart ordern och skickade den till posten. För mig som kund betyder det i realiteten att det är omöjligt att avbeställa min order de dryga 4-5 dagarna den väntar på packning, eftersom den blev "expedierad" (och därmed omöjlig att avbeställa) redan första dagen. Någon skrev att butikerna är skyldiga att ta emot avbeställning av en order så länge varan inte redan skickats till posten, men det gick inte med datorbutiken iallafall. Jag försökte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Expediera betyder inte samma sak som skicka...

Permalänk
Medlem

Ojdå. Jag har en Canon EOS 300D som ligger och väntar på leverans. Kommer in på deras lager den 23:e. Hoppas de snabbar på när den väl kommer så jag slipper vänta ännu längre. Låter lite oroväckande.

Permalänk
Medlem

Men detta är väl common sense/knowledge - nu att db har låga priser - men sänder inte förrän dom tjänar som andra butiker på varan eller kan beställa in till bästa pris. detta är vad andra fixar snabbare och bättre - talar inte om dustin, alla andra butiker eller internet butiker fixar det bättre. (talar inte om butiker som jag redan har sagt - om)

o vill du vara säker - maila eller ring butiken ifråga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Nu på söndag är det 2 veckor sedan ordern kom in till db.

Nästa onsdag är det 2 veckor sedan dom bekräftade att dom fått betalt.

Vad är det för fel på db?

Kan absolut inte rekommendera db mot denna bakgrund.

Ännu värre var det förra gången jag beställde - det tog 18 dagar mellan bekräftad beställning och leverans.

Vad f*n håller dom på med?

Permalänk
Medlem

Varför är någon ens förvånad? Själv beställde jag en DVD-brännare i torsdags dom fortfarande inte tycks ha hittat hit, men det förvånar mig föga. Samtliga beställningar jag genom åren gjort från Datorbutiken har tagit minst en vecka, till skillnad från till exempel Komplett där jag alltid kan lösa ut paketet senast tre dagar efter beställning.

Men man vet ju vad man ger sig in på när man beställer därifrån...

Permalänk
Medlem

beställde chassi igår, 22.00. det skickades med posten idag, lär komma imorgon eller fredag, är possetivt överraskad

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Hmmmm....jag undrar om DB.com har varit inne och läst på denna tråden efter ett klagomail jag skickade till dom i förrgår där jag länkade till tråden...

I alla fall så har dom skickat mitt paket med företagspaket (jag hade kryssat i "paketet hämtas på närmaste utlämningssställe") så det finns i stan nu i alla fall....

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

när jag beställde ett chassi därifrån tog det dom 2½ vecka att limma adresslappen på orginalkartongen (iofs öppnade dom det o la ner 3 karameller)

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timbero
Common sense? Du måste mena Common knowledge?

Jag skulle nog tro att han menade det han skrev.

Permalänk
Medlem

betalar man i förskott om man beställer från db.se???

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Man får välja mellan att betala i förskott (genom giroöverföring) eller mot postförskott.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
betalar man i förskott om man beställer från db.se???

Permalänk
Medlem

Beställde en NEC ND-2500 från Komplett i fredags, den skulle komma in på lager den 28:e, är redan på väg med posten
Tacka vet jag Komplett, Datorbutiken övergav jag för ett år sedan pga deras strul med mitt moderkort/CPU, båda var DOA, skickade in moderkortet först eftersom jag inte kunde testa CPUn på något annat. Tog väl sisådär 5 veckor att få ett nytt, sedan 5 veckor för att få en ny CPU.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med. datorbutikens "expidering" betyder bara att order har godkänts och skickats till lagret där den hamnar i en ofantlig kö. deras text på hemsidan är mao bullshit.

Jag skrev ett argt mail till db och bad dem förklara vad de menar med expidera

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Antielefant

Håller med om komplett...

15:29 idag : Lägger en order på 50 DVD-R skivor, en hårddisk och ett Waterchill-paket åt en kompis.

15:34 idag : Orderbekräftelse per epost.

16:14 idag : Leveransbekräftelse med kollinr.

Detta är vad jag kallar snabb behandling!

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spender
Varför är någon ens förvånad? Själv beställde jag en DVD-brännare i torsdags dom fortfarande inte tycks ha hittat hit, men det förvånar mig föga. Samtliga beställningar jag genom åren gjort från Datorbutiken har tagit minst en vecka, till skillnad från till exempel Komplett där jag alltid kan lösa ut paketet senast tre dagar efter beställning.

Men man vet ju vad man ger sig in på när man beställer därifrån...

Tror jag la min beställning på NEC ND 1300 dagen innan dig. Den ligger FORTFARANDE i kö för packning.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Hej!

För undvikande av missförstånd har texten tagits bort från hemsidan.

Mvh,
xxxxxx/Kundtjänst
datorbutiken.com

--------------------------------------

Expidera -r -de -t verkställa, skicka iväg

Jag tycker fortfarande att det om inte är falsk marknadsförning så är det iaf ett väldigt dåligt ordval. Skulle vara kul att se vad Marknadsdomstolen och konsumentombudsmannen tycker.

Jag föreslår att ni ändrar texten eller skriver en tydlig förklaring vad NI menar med expidera, då det tydligen skiljer sig ifrån vad Svenska Akademins Ordlista säger.

Sedan kan ju inte ni rå över när leveransen sker då det är upp till Posten att sköta, men med den nuvarande lydelsen så tror man att ordern är klar för att lämnas över till Posten samma dag.

Jag undrar vem som egentligen bryr sig om när ordern blir fakturerad om den sedan ligger på erat lager i flera dagar och väntar på att bli packad. Den enda part som tjänar på det är ni. Ordern går inte att avbeställa för att den redan "passerat erat ordersystem", samt att ev fakturakunder får färre dagar på sig att betala.

// Michael Holm

-----Original Message-----
From: Kundtjänst/datorbutiken.com [mailto:xxxxxx@datorbutiken.com]=20
Sent: den 26 januari 2004 12:33
To: xxxxxxxxxx@telia.com
Subject: annat [zRMEThreadId="1075037752508.2624.vpnsrv"]

Hej

Det som händer när ordern expidieras är att den blir fakturerad och de varor som finns i lager reserveras och icke lagervaror beställs, så att de verkligen finns att plocka när ordern skall packas. Det är verkligen inte falsk marknadsföring. Hade det däremot stått: "Order på lagervaror lagd före kl. 15.00 expedieras samma dag (gäller vardagar) så att ordern finns er tillhanda dagen efter" hade det varit närmre falsk marknadsföring. Vi lovar inte leverans samma dag, bara att de varor som ingår i ordern reserveras.

Med vänlig hälsning
xxxxxxxx/Kundtjänst
datorbutiken.com

--------------------------------------

Below is the result of your feedback form. It was submitted through formmail.php by xxxxxxxx (xxxxxxxx@xxx.xxx) at Server time: 2004-01-25 14:33:58
---------------------------------------------------------------------------
msg: "Order på lagervaror lagd före kl. 15.00 expedieras samma dag (gäller vardagar)"

Skulle ni kunna förklara exakt vad den texten betyder?=20 För enligt min och flera kompisar så betyder ordet "expidera" i eran mening att ordern passerat erat ordersystem och hamnar i en ofantligt seg kö i väntan på packning. (flera dagar) Enligt mig och flera bekanta så skulle den meningen betyda att paketet minst är packeterat och klart för ivägskickning samma dag.

Jag skulle nästan se det där som falsk marnadsförning. och kom inte och säg att "det är mycket just nu". Då får man ta in extra personal eller ta bort löftet.

Visa signatur

Vatten kyler bäst