Permalänk
Medlem

N00bs, damsug datorn ni med!

Sitter hos en polare och skriver nu:

Ja tyckte datorn lät väldigt mycket när jag kom in i hans rum, ja frågar om ja ska hjälpa honom och fy tyst på den och att det antagligen var grafikkortsfläkten som lät, och det fick jag.
Jag öppnar datorn som för övrigt står på heltäckningsmatta!
Möts av ett dammoln och en allmänt grå dator. Efter att ha dammat av det värsta i datorn och kommit ner till grafikkortet sätter jag på datorn för att kolla om det är den som låter, Fläkten är så ingrodd i damm att den inte enns orkar att snurra!! tur att det är ett gf2 mx440 så det kan klara "passiv" kylning, efter att ha gjort ren fläkten satte vi tillbaka den i chassit och satte igång datorn och fläkten snurrade så där lagom bra med den funkade iaf.
Nu tillbaka till det som lät, tog en koll på nätaggregatets fläkt som var dammig som fan, men den låg emot fläktgallret (enligt honom har den låtit så ½år och det ska göra det. Men vi bände iaf ut fläktgallret och damsög runt datorn på heltäckningsmattan och nu låter den nästan normalt :).
Nu sitter han här i mörkret och hör bara tystnaden av en damfri dator.......:P

Permalänk
Medlem

Haha, då blev han antagligen glad ;D
men de behövdes antagligen en damsugning... hehe

Permalänk
Medlem

För mig så fungerade faktiskt allt damm som ljuddämpare. Har en cheifteclåda och det brukar fastna endel på fläktgallerna. Men det ska så klart inte vara där efterom det försämrar kylningen avsevärt

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Avstängd

Hehe lite dam eller:D

OP:Jag har hört at man iNTE kan damsuga datorer för det är för mycket statisk el.Eller har jag fel?

Visa signatur

Chassi.(Chieftec DX-01BL-D).Cpu
(AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz).Ram(PC3200/DDR400 *2).Moderkort.(Abit NF7-S rev 2.0).Graff( Powercolor Radeon 9600 PRO 128MB DDR ).HHd.(Seagate Baracuda 120gb)

Permalänk
Avstängd

XXL har rätt, rätt jävla dumt att använda dammsugarn i datorn om ni frågar mig

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

tror nog inte att själva slangen producerar några farliga elektromagnetiska fält eller statiska urladdningar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abishai
XXL har rätt, rätt jävla dumt att använda dammsugarn i datorn om ni frågar mig

Varför? man måste ju vara extremt försiktig, inte röra komponenter o så, sedan ska man ju inte köra runt sugen på plåten heller....
Det som då skulle kunna ge statisk elektricitet just när dammet slits bort från komponenterna, men det är ju det man vill, eller?
På mitt förra jobb rengjorde vi datorer med luft på burk, men då trycker man ju bort dammet och lika mycket elektricitet borde ju skapas....

Visa signatur

AMD-XPm 2500+@3600+(Ba)@204*12 = 2459MHz|Egenbyggt vatten + 240 rad|1.93Vc|2*256 TMWB 11,2,2,2|2.8Vddr|AN7|sb-kyld,nb-zalman+60mm,MosFet flensar+40 mm|Ti4K2 @320/615|Prime95 stabilt 24/7! Tysssst.....

Permalänk
Medlem

nej men då köper man ren tryckluft från biltema kan man rengöra fläktarna och resten mycket enklare...

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

Noob = Använder dammsugare i dator och byter mobo ofta.
Pucko = Vägrar att höra på varningar om dammsugare i dator.
Smart = Tar det säkra före det osäkra. Använder ej dammsugare i dator

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomax
Noob = Använder dammsugare i dator och byter mobo ofta.
Pucko = Vägrar att höra på varningar om dammsugare i dator.
Smart = Tar det säkra före det osäkra. Använder ej dammsugare i dator

& smarta swecare kopplar slangen på damsugarens utblås (om den har ett sådant) & blåser datorn ren (utomhus då givetvis)..............................;)

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Betänk att statisk elektricitet har förmågan att krypa utanpå, tex en dammsugsslang av plast.

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem

Har dammsugit inuti datorer, nätdelar, tv-apparater m.m. de senaste 10-15 åren och aldrig råkat ut för något missöde.
Har börjat använda mer & mer tryckluft på burk nu på de känsligase komponenterna men kommer inte att sluta dammsuga datorn eftersom jag anskyr damm. Skulle det mot förmodan att gå sönder ett moderkort så är det ändå värt det för att få ha det rent & snyggt.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Och dom många som tror dig har dom också råd eller? Pucko!

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomax
Betänk att statisk elektricitet har förmågan att krypa utanpå, tex en dammsugsslang av plast.

Tror du att man stoppar in hela damsugaren i datorn? man blåser in i datorn räcker med att man håller munstycket en 20-30cm ifrån datorn... & sen så är man rutinerad såklart så man håller i lådan & slangen när man gör det så blir där inga statiska "överslag"....... & var inte oförskämd mot folk här.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Tror du att man stoppar in hela damsugaren i datorn? man blåser in i datorn räcker med att man håller munstycket en 20-30cm ifrån datorn... & sen så är man rutinerad såklart så man håller i lådan & slangen när man gör det så blir där inga statiska "överslag"....... & var inte oförskämd mot folk här.

Jag är inte oförskämd, bara förbannad! På folk som ideligen försvarar dammsugning av datorer. Utan att betänka att det sitter folk och lyssnar därute och fås att tro att det är riskfritt att dammsuga datorn. Många är inte så "rutinerade". Det är försvarslöst att ideligen försvara dammsugning bara för att man har klarat sig själv. Och Puckat så klart.:mad:

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomax
Och dom många som tror dig har dom också råd eller? Pucko!

Jag skrev vad jag gjorde och tyckte inte vad alla andra ska göra! Jag tycker det är så mkt överdrivet snack om detta, snart ska man väl helst inte ha datorn i samma rum som dammsugaren. Man får göra precis som man vill.

Om den är någon fattig stackare som bränner sina grejor pga av att så många här skriver om överklockning är alla de också puckon då också eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomax
Jag är inte oförskämd, bara förbannad! På folk som ideligen försvarar dammsugning av datorer. Utan att betänka att det sitter folk och lyssnar därute och fås att tro att det är riskfritt att dammsuga datorn. Många är inte så "rutinerade". Det är försvarslöst att ideligen försvara dammsugning bara för att man har klarat sig själv. Och Puckat så klart.

Och det är riskfritt att göra allt annat som det pratas om här. PUCKO! Om man gör någonting som datorn går sönder av ska man då skylla på den som skrev det då eller? Man får väl ta ansvar för sina egna handlingar!

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Avstängd

man kan vara övertygande utan att vara otrevlig thomax...

Man kan dammsuga fläktar utan att vara rädd.. som nätagget tex så länge man inte gnider den emot komponenter.. att föredra är ju tryckluft på burk som går att köpa på kjell&company tex o sen hålla dammsugaren en bit ifrån eller bara göra det utomhus...

För att förebygga damm i datorn kan man köpa dammfilter och sätta i de hålen där fläktarna suger in luft i datorn då behöver man bara dammsuga dem en gång i veckan kanske och man slipper damm i resten av lådan.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Jag skrev vad jag gjorde och tyckte inte vad alla andra ska göra! Jag tycker det är så mkt överdrivet snack om detta, snart ska man väl helst inte ha datorn i samma rum som dammsugaren. Man får göra precis som man vill.

Om den är någon fattig stackare som bränner sina grejor pga av att så många här skriver om överklockning är alla de också puckon då också eller?

Vadå flytta focus. Du ser vad jag tyckte om dammsugning. Blanda inte in klockning i diskusionen. Det är självklara saker här.

Och Runken. Skilj på oförskämdhet och ilska.

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomax
Jag är inte oförskämd, bara förbannad! På folk som ideligen försvarar dammsugning av datorer. Utan att betänka att det sitter folk och lyssnar därute och fås att tro att det är riskfritt att dammsuga datorn. Många är inte så "rutinerade". Det är försvarslöst att ideligen försvara dammsugning bara för att man har klarat sig själv. Och Puckat så klart.:mad:

Dammsugning med rätt utrustning är ofarligt, men nu skriver inte jag iofs. att man skall dammsuga utan bara påpekar att ett bra sätt är att blåsa med hjälp av dammsugaren vilket är mycket effektivt.

Är man osäker när man eventuellt skall dammsuga datorn så ladda ur munstycket först genom att lägga det mot den bara metallen på ett element t.ex...... men jag tycker att blås metoden är bäst för då behöver man inte stoppa in munstycket i datorn eller beröra några detaljer i datorn överhuvudtaget.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomax
Blanda inte in klockning i diskusionen. Det är självklara saker här.

Och det är helt riskfritt för alla okunniga det?

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Jag blir så trött!

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem

Jag brukar ta ut alla delar ur lådan och blåsa rent med trycklufts kompressor. Tar inte många minuter och korten ser ut som nya igen. Samt att jag blåser rent hela lådan också.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Alla som säger att det är så farligt att damsuga i datorn, är det någon av er som råkat ut för att att någonting har pajjat?, nää skulle inte tro det! om jag har fel skriv vad som har pajjat! (men om det har pajjat kanske ni har kört ner hela damsugaren i lådan och kör, vi vanliga brukar använda slangen.......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomax
Jag blir så trött!

Inte så konstigt med ditt humör!!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Skulle ochså vilja veta nån som har fått nåt förstårt pga dammsugning i datorn

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naTTen
Skulle ochså vilja veta nån som har fått nåt förstårt pga dammsugning i datorn

Det är ju det som gör att jag skriver här. Har pajjat ett mobo på det sättet. Därför blir jag så upprörd. Vill därför varna. En gång för länge sen trodde jag på det där att det var bra att dammsuga datorn i bland. Alla är noobs i början, men man blir ju skraj när man hör att en del har trott att det är ofarligt i flera år.

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomax
Det är ju det som gör att jag skriver här. Har pajjat ett mobo på det sättet. Därför blir jag så upprörd. Vill därför varna. En gång för länge sen trodde jag på det där att det var bra att dammsuga datorn i bland. Alla är noobs i början, men man blir ju skraj när man hör att en del har trott att det är ofarligt i flera år.

& hur många inlägg postar man innan man informerar om det att man förstört något pga. att man dammsög moderkortet.

Men du generaliserar det nu... du har förstört ett moderkort därför är det farligt.

Då kan jag generaliser det med... jag har aldrig förstört något när jag dammsugit elekriska utrustningar ink. datorer & annan hemelektronik därför är det inte farligt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
& hur många inlägg postar man innan man informerar om det att man förstört något pga. att man dammsög moderkortet.

Men du generaliserar det nu... du har förstört ett moderkort därför är det farligt.

Då kan jag generaliser det med... jag har aldrig förstört något när jag dammsugit elekriska utrustningar ink. datorer & annan hemelektronik därför är det inte farligt.

Det är en vuxen man du pratar med nu. Jag tog mitt misstag som exempel. Använd det icke som någon förevändning. Jag känner fler som har kört sönder sina datorer med statisk el. Många av mina vänner har samma inställning som mig. Men som sagt, jag tog mitt eget misstag som exempel. Om du vill så dammsug på du bara . Jag vill bara varna osäkra användare om riskerna med att använda dammsugaren i datorn. Därför blir jag så jävla trött på folk som inte kan lyssna på gammal erfarenhet.

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thomax
Det är en vuxen man du pratar med nu. *****. Därför blir jag så jävla trött på folk som inte kan lyssna på gammal erfarenhet.

Ja &? jag är 40 i maj... Jag har "hållt" på med elektriska "utrustningar" professionellt i ca 20år & privat i ca ~27 år nu.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

HAHA!! d e bra skruvis! på honom