Permalänk
Medlem

BYGGE: Elakt serverchassi![BILDER]

*UPPDATERAT - 2004-02-08 kl. 19:50*
[I]Sådär! Stor uppdatering nu! chassit börjar verkigen ta form nu! Kolla bilderna längst ner i inlägget![I]

dags för ännu en "operation chassibygge" Mitt mål denna gången är att bygga ett så snyggt serverchassi som jag bara kan... Jag gissar att det kommer ta en hel del tid, dels för att jag har mycket att göra på högskolan, men även för att chassit kommer att kosta pengar, och det har jag dåligt med!

Allt här nedanför kommer uppdateras så fort något nytt tillkommer...

Allänt om chassit
Alla ritningar och allt till chassit har jag själv gjort, det kommer som topic säger bli ett serverchassi, för att specificera, filserver...

Formfaktor: ATX och EATX(även at och andra)
5,25": en synlig ingen dold
3,5": 32 synliga inga dolda
Mått(BxHxD): 260x620x530mm
Fläktplatser: 12x 80mm i fronten + 6x120mm bak samt toppen

Det jag köpt/skaffat än så länge(inköpsdatum):

Mobotray (snott från gammal burk)
Innerramen, alltså front bakdel top och botten(2004-01-16)
Luckan(2004-01-16)
power samt reset switchar(2004-01-17)
Hurtshjul (tog frånen gammal hurts här hemma)
Power samt reset dioder köpte 6 olika, kolla vilken som är snyggast (2004-01-18)

Vad jag gjort:

2004-01-16 jag mätte och borrade hål för var jag skulle popnita ihop delarna(top, botten, fram och bak)fast jag hann bara borra toppen och bottnen innan batteriet i min borrmaskin var slut.
Nästa steg var att skissa upp på bakstycket så jag visste hur jag skulle såga ut för mobotray och PSU. Dessa skisser ersattes sedan med eltejp som man såg bättre!

2004-01-17 Idag trodde jag inte jag skulle hinna göra så mycket för jag har ingen sticksåg(vill såga ut fronten och bakdelen innan jag popnitar ihop allt) jag började iaf med att göra klart ritning på hur fonten ska se ut.
Men jag fick tag i en sticksåg och sågade klart bakstycket, däremot hann jag inte såga fronten för jag och två kompisar åkte iväg för att hämta ny motor till den enes bil...

2004-01-18: sågade ut fronten och insåg att det inte gick att bocka med mina verktyg...

2004-01-19: var på jakt efter ställe i jkpg som kunde bocka invändigt...

2004-01-20: Lämnade in plåten för invändig bockning satte sedan ihop bakstycket och mobotrayen, har även fått mitt paket från elfa med lysande saker i...

2004-01-21: Satte ihop bakstycket toppen och bottnen, börjar se ut som ett chassi nu! Svårt att hålla fingrarna i styr och vill gärna göra mer, men måste vänta på min front... åkte och inhandlade lite saker, epoxy, alulist och spackel...

2004-01-22: Fick hem min front idag, så jag popnitade ihop den med övriga saker.

2004-01-23: Dags att leta svets, fick tag i en svets som jag kunde använda till nästa helg!

2004-01-30: Beställde moderkort till chassibygget, ett MSI K7D master-l blev det på detta moderkortet kommer 2 1900+ sitta tills vidare, hade först tänkt köra dubbla JIUHB, men tyvärr så gick den ena 1700+ sönder...

2004-01-31: en heldag idag, svetsade ihop alla delarna för bättre stabilitet, sågade till listerna som ska sitta runt mobo. Jag måste komma på en lösning för att fästa HDD ställningarna (tyvärr inga bilder på det jag gjort för jag glömde kameran hemma)

2004-02-03: Moddade mina xp processorer så dom går att köra i MP miljö, behövde bara modda den ena, den andra var så gammal att dom inte hade kapat bryggan...

2004-02-04: Just nu väntar jag på att min mor ska komma hem med mitt nya moderkort, det kom till posten igår och det ligger och väntar tills hon slutar och tar det med sig hem åt mej!

2004-02-07: Idag var det dags at göra det sista stora arbetet, nämligen att bygga HDD fästerna... kapade även av mobotray en aning för att diskarna skulle få plats! Det ser elakt ut !! titta på bilderna!

Total kostnad:

chassidelar:
Ram + lucka 400:-
Vippströmbrytare 50:-
Bockning av front: 200:-
Många högintensiva dioder: 150:- (inkl frakt)
alulist: 50:-

verktyg / kringutrustning:
Sticksågsblad för metall: 69:-
Popnitar mixat packe: 19:-
popnitsborr 4,8mm: 25:-
Epoxy: 20:-
Spackel: 80:-

Gamla bilder får ni numera klicka på...

Bilder
http://discharged.no-ip.com/chassibygge/stangd.jpg
Så här är det tänkt att luckan ska se ut, alltså fronten på chassit med luckan stängd...

http://discharged.no-ip.com/chassibygge/datordelar/processore...
Processorerna som ska användas

http://discharged.no-ip.com/chassibygge/oppen.jpg
Här är fronten öppen, man ser högst upp en ensam liten cd-rom och under ska det vara diskplatser, enl beräkningar ska jag ha plats med 34 diskar, floppy finns ingen! mellan raderna av diskar sitter power samt reset vippa samt dioder för hdd och power!

http://discharged.no-ip.com/chassibygge/material.jpg
Allt det material jag har köpt eller skrapat fram på annat sätt till chassit

http://discharged.no-ip.com/chassibygge/frontochbak.jpg
Markerat hur jag ska såga på bitarna med hjälp av eltejp

http://discharged.no-ip.com/chassibygge/sagar.jpg
Fungerade mycket bra att såga med sticksågen! inga problem alls!

http://discharged.no-ip.com/chassibygge/bakstycke.jpg
Så ser bakstycket ut just nu, nu ska det filas och bockas också!

http://discharged.no-ip.com/chassibygge/bakbocka.jpg
Ja, det är ju inte direkt vackert... tur att det går att dölja med spackel i slutskedet av arbetet!

http://discharged.no-ip.com/chassibygge/frontsagad.jpg
Tänker inte ens ge mej på att bocka i fronten, det behövs bättre utrustning än den jag har... Har lämnat in till plåtslagare!

http://discharged.no-ip.com/chassibygge/frontskisser.jpg
Har massa ideér för hur fronten ska se ut, innan hade jag ju redan bestämt mej, men nu blir jag lite osäker så jag lägger upp mina skisser så får ni ge mej tips!!!

http://discharged.no-ip.com/chassibygge/liteihop.jpg
Som ni ser är det alltså botten toppen och bakstycket med tillhörande mobotray som är ihopsatt... det som sitter i framkant är luckan och den är bara inskjuten för ökad stabilitet!v

Ojojoj, fan va snyggt (en högst personlig åsikt!)

Lika förbannat snyggt en gång till! (fortfarande personlig åsikt)

Hårddiskracken är på plats i lådan, Det ser faktiskt verkligen ut som ett chassi nu! men det var fan inte kul att borra alla dom där hålen!

För att visa hur det är tänkt att se ut satte jag i lite saker i racken, det är någrta gamla diskar och nårra floppydrives... kommer nog vara "vackrare" när det är fyllt med diskar istället

Alla uppdateringar i bygget kommer ske i detta inlägg... skriver väl nån fnutta i stil med *uppdaterat - datum* högst upp...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Avstängd

Vad för hårdvara kommer man att få se?

Visa signatur

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Permalänk

Ser bra ut serru... Hoppas man får se det "live" nångång...

Visa signatur

”Datorn är den logiska vidareutvecklingen av människan: intelligens utan moral.”
John Osborne
TRiXTeR.org | mods.TRiXTeR.org | MBM Stats

Permalänk

Såna här bygge ser man framemot.. Funderar du inte på att jobba nattskift med?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM
martin.eksit. - EP 8RDA+ - XP2400+ - Prophet 9700 Pro - HyperX 512Mb - WDC 120Gb, SGB 120, 200 GB

Permalänk
Medlem

hade tänkt köra ett dual amd system, men jag är ju som sagt var ganska fattig... Har redan 2x 1700+ och likaså har min bror, han ska testa att bygla om dom sådom funkar i mp miljö, gör dom det blir det blir det att köpa ett k7d master mobo, sen får man se hur många diskar jag har råd med... kommer nog ta det lugnt med diskar tills framåt våren iaf... dom fem jag har får räcka... Men, en sak i taget, först ska ja få ihop chassit

Trixter: ska släpa upp de till labbsalen när det e klart, lovar

nattskift hoppas jag på att jobba i sommar, men jag är en sån där fjolla som måste sova också ju...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk

Aja, det ser bra ut i alla fall. Ytan ser lite tråkig ut. Någon fin kulör du ska färga det i?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM
martin.eksit. - EP 8RDA+ - XP2400+ - Prophet 9700 Pro - HyperX 512Mb - WDC 120Gb, SGB 120, 200 GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discharged

Trixter: ska släpa upp de till labbsalen när det e klart, lovar

Låter mkt pra!

Visa signatur

”Datorn är den logiska vidareutvecklingen av människan: intelligens utan moral.”
John Osborne
TRiXTeR.org | mods.TRiXTeR.org | MBM Stats

Permalänk
Medlem

Mattan: "kulören" är plåt självklart ska det lackas, har inte riktigt bestämt hur än, men det kommer!

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Låter bra vill se mer [Uppmärksamma mig vid ändring av tråden] *klick*

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

det ska nog komma ändring och uppdatering idag, om nu bara min sticksåg kan ta och vakna...

Har en liten fråga också, mobospänning för powerled osv är ju på 2 volt, jag funderar på att köpa en:

75-034-02 diod på elfa som powerled, men den drivs ju på 3,5V...
75-001-84 diod på elfa som hdd-led, och den drivs på 3,6V...

jagtittade på gurux ritning i ritningsbanken men jag förstår helt enkelt inte vad jag behöver köpa, det är ju transistorer och saker, men det står inget om vad det är...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Mycket intressant. Något jag själv gått o spånat på. Vad är det för sorts galler som man ser på fottot?

Visa signatur

Power_slave_ "jag gillar lagom stora möss men jag vill ha mina lätta och glidiga"
Luzt på techsweden.org

Permalänk
Medlem

Jag fick inte tag på riktigt galler, som jag egentligen ville ha, fanns inte där jag köpte plåten, det enda jag hittade var nån form av hålstansad plåt detta kommer jag nog köra med tills vidare, men skulle det vara så att jag hittar gallerplåt till sjysst pris köper jag antagligen det istället, ska ringa runt lite i veckan...

en bild på hur det ser ut hittar du på

http://discharged.no-ip.com/chassibygge/stansadplat.jpg

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Vad betalade du för plåten och vilka mått?

Ser bra ut, ska bli kul att se utvecklingen...

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska ha ett ganska finmaskigt nät i fronten, man ska inte kunna se igenom men det ska inte hindra luften heller

Visa signatur

Grabbar med hjärna kör bil med stjärna

Permalänk
Medlem

Jimmie.p

måtten på plåtbitarna är:

top & botten: 500*280mm
Fram och bak: 640*280mm
lucka: 680*320mm
stansad plåt: ca: 1000*110mm
hdd racks bitarna: 700*110mm

Samtliga i 1mm gods

Detta kostade allt som allt 400:- måtten på hur stort chassit ska bli ser du i fösta inlägget... i priset ingick även den bockning som syns på plåtbitarna...:o

Vikingen: jag håller med dej till 100% men där jag köpte det fanns inget sånt, så jag tog det bästa jag kude hitta... Men som jag skrev tidigare är det sånt som du tipsar om jag egentligen är ute efter

Nu har min sticksåg vaknat och jag ska bege mej bort till honom nu för attsåga ut fronten! På återseende senare idag!

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

snyggt, får komma över och kolla senare idag...

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, GL

Visa signatur

iLove iRiver

Permalänk

Ser spännt fram imot att få se resultat sen

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

Starkt jobbat hoppas allt går bra.

Visa signatur

Dator älskare,och Kylnings tokig :)
Pryllll lover

Permalänk
Medlem

ska bli kul att se hur detta chassi byggs upp

keep it up!

Visa signatur

Äktenskapet är det enda kriget där man sover med fienden...

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att se chassit med 34 diskar i. SCSI, får man hoppas?

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Medlem

Tack för alla komplimanger!

LT: nåja, det är ju i nte gratis med massa diskar, så om du vill se chassit fyllt får du nog vänta en liten stund

Stötte även på lite komplikationer under arbetets gång idag, som gör att det kommer ta lite mer tid att få ihop delarna än vad jag trodde först... Det är nämligen väldigt svårt att få snygga bockningar själv, så jag måste nog kolla upp om nån plåtfirma kan göra det för en billig penning...

men senare ikväll kommer iaf en uppdatering på det jag gjort under dagen...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Vilken hastighet hade du planerat att köra all de fläktarna på?

Kan nog bli snyggt.

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Medlem

jag hade tänkte köpa ADDA fläktar och sen vet jag inte hur deras 15dB fläktar klarar sig på 5 resp 7 volt, men går det köra dom på 5 gör jag nog det, funkar det inte så blir det nog 7 istället...

Nya bilder på dagens arbete också... kommer väl om 1 min ska börja uppdatera nu!

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut! Blir intressant att få se slutet på historien

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

snacka om maximal otur, innan jag hade laboration idag åkte jag och en kompis till plåtslagaren för att lämna in min plåt för bockning, självklart har han då lunchstängt... sen när labben är slut åker vi dit igen, och med min vanliga tur är det väl ganska självklart att han har hoppat hem redan! får göra ett nytt försök runt 07:30 imorron, se om han är där då, annars får jag försöka tjata till mej ett lunchbesök med min skjuts...! förhoppningsvis kan iaf byggnation återupptas under onsdagen! kanske till och med på tisdagseftermiddagen om han har möjlighet att bocka samma dag...

Får ägna mej åt lite tidsfördriv och tänkte fästa mobotray i bakstycket och lite sånt under morgondagen iaf... kanske sätta ihop toppen botten och bakstycket samt sätta dit hjulen också! lite ska man väl hinna göra imorron hoppas jag! Sen fick jag goda nyheter idag också, föreläsningen på torsdag är inställd så jag kommer vara ledig både onsdag och torsdag, då ska jag väl hinna med en hel del!

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

najs najs

Weee, fint chassi du har på G. Släng in 34 scsi-diskar och ett GBit NIC så tar vi med den till labbet och kör en ftp där. Tror IT-enheten skulle bli mkt glada och tacka oss Hoppas det går bra med bockningen, tydligen svårare att bocka än att vara en bock iaf

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

Det ser ju lovande ut, kommer nog bli snyggt den dag du är klar med det.
Ser ut att vara en del jobb.

Visa signatur

[i7 2600K] [Asus SABERTOOTH P67] [8GB Corsair VENGEANCE] [Corsair TX 650W V2] [Asus GTX570 DirectCU II]
[Intel 120GB 510 Series] [NZXT H2 Silent Midtower] [LG IPS226V-PN]
What's that number for 911 again? -Homer J Simpson

Permalänk
Medlem

Tips ang val av front skulle verkligen uppskattas! jag är nämligen så långt kommen så jag ska börja skissa på fronten under morgondagen! det är nån av dom fyra modeller som ses i mitt första inlägg(sista bilden) som jag tänkt på, men kom gärna med andra tips gör gärna en skiss också så jag förstår, Tack på förhand!

kamerabatterierna var tillräckligt laddade för att hinna ta en bild iaf... här kommer den...

Som ni ser är det alltså botten toppen och bakstycket med tillhörande mobotray som är ihopsatt... det som sitter i framkant är luckan och den är bara inskjuten för ökad stabilitet!

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Visa signatur

SWECLOCKERS.COM
martin.eksit. - EP 8RDA+ - XP2400+ - Prophet 9700 Pro - HyperX 512Mb - WDC 120Gb, SGB 120, 200 GB