Permalänk

Vad hände?????

Jag har en amd athlon 1900+ dvs ca: 1600 mhz som jag skulle laborera lite med massa kylflänsar och fläktar, med råkade sätta på datorn med ingen fläkt eller kylfläns på cpu:en med det var bara typ i 3 sekunder, så jag stängde av dator och satte på en kylfläns, men då är det ingen signal till skärmen. Men alla hårdiskar och allt annat "går igång" så det verkar konstigt att den pajade eftersom att jag har läst att en amd inte kan bli överhetdad och paja. så jag pratade med en kompis till mig och han sa att jag skulle prova och koppla ur en sak efter en annan men det är fortfarande ingen signal till skärmen

vore tack för svar.

Ps vet att det var jävligt klumpigt gjort DS

Visa signatur

Dator: Intel Pentium 4 3.0Ghz. ABIT IS7-E. 512 mb DDR RAM. DVD. CD-RW. Radeon 9800 pro 128mb tv-out. Cheeftech fulltower med Lite moddar....

Permalänk
Avstängd

din cpu är trasigt. köp en ny

Permalänk
Avstängd

du har bränt din cpu :p.. eller så har du kortsutit den..
osis grabben !

Visa signatur

the never sleeping man
avatar raderad, animeringar ej tillåtna

Permalänk
Medlem

clear cmos.

Om inet de går och du har tillgång till en annan maksin, testa den där isåfall.

... Och glöm inte kylaren denna gången

Visa signatur

[Workstation] CPU: Intel Xeon E3-1240v5 + Noctua NH-U12S | MB: Supermicro X11SSH-LN4F | RAM: Samsung 32GB 2133MHz ECC DDR4 | SSD: 2x Samsung 850 Evo 500GB | GPU: Asus GeForce GTX 970 OC | CHASSI: Fractal Design Node 804 | PSU: Corsair RM650x |

| iMac 27" Late 2013 | MacBook Pro 13" Early 2015 | Server/NAS 36TB |

Permalänk
Medlem

Den är till 99% säkerhet död. En amd överlever inte 3 sekunder utan fläns och fläkt.

Permalänk
Medlem

även om jag inte har någon strömsladd till datorn och jag kopplar in skärmsladden så är det inga medelanden om att skärmsaldden inte är i.

Permalänk
Medlem

tror dom över lever 0,7/s

Visa signatur

Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

Permalänk
Medlem

Tja tja!!

Den behöver inte vara trasig väl??

Jag hade min Barton 2500+, och glömde sätta ditt fläkten...

Så efter 15 sec så fattade jag att den inte var på plats!!

Stängde av datan, lät den vila lite, och satte på fläkten igen och allt funkade fint fint!!

Permalänk

Jo men då satte vell kylflänsen på? iaf

Visa signatur

---------------------------

Permalänk
Testpilot

Brukar inte alla moderkort ha övehettningsskydd som stänger av datorn om den blir för varm? eller det kanske inte hjälper om det saknas kylning över huvud taget.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

En amd tvärdör om den inte har nån som helst kylning. Moderkorten hinner inte med att stänga ner. Dessutom är den funktionen ganska bristfällig på vissa kort.

Iljas: Hade du en fläns på så klarar den sig dessto längre och moderkortet får en chans att säga ifrån innan din cpu går vidare till dom sälla jaktmarkerna. Så det var din räddning.

Bertilbatong: Jag säger som nån tidigare sagt. Din cpu är tyvärr död. Den klarar sig aldrig utan nån som helst kylning. Men klart du kan testa den i en annan burk. Förvänta dig inga mirakel bara. Sånt händer bara på film

Visa signatur

A64 SanDiego 3700+, 1024 CZ BH6
Asus 7800GTX
DFI NF4 Ultra-D

Permalänk
Medlem

den 1900+ som du har är troligtvis på ett rätt så gammalt moderkort,som kanske inte har tempsensorer och stänger av vid överhettning...så den har nog dött

Visa signatur

K M K !

Permalänk
Medlem

vart har du läst att en AMD inte kan bli överhettad????

Visa signatur

Newcastle 3500+ 939 , Epox 9NDA3+, 2*512 mb corsair value, Seagate 200gb, Sapphire X800XL, Asetek waterchill

Permalänk

tråd skaparen här..... lite sen ute tror jag men jag har köpt en P4 3.0ghx nu istället. AMD suger

Visa signatur

Dator: Intel Pentium 4 3.0Ghz. ABIT IS7-E. 512 mb DDR RAM. DVD. CD-RW. Radeon 9800 pro 128mb tv-out. Cheeftech fulltower med Lite moddar....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bertilbatong
tråd skaparen här..... lite sen ute tror jag men jag har köpt en P4 3.0ghx nu istället. AMD suger

Öh, är det AMDs fel att du inte följer deras instruktioner?
Okej puss tack hej.

Nu ska jag stämma Ford för att jag krockade min pappas bil. Vaddå? Körkort? Varför det?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

osis. ett tips: starta inte datorn om du har delar av den liggande på bordet? Dom ska sitta i datorn innan du startar! Men alla kan ha otur:(

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

:up::up::up::up::up:

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Öh, är det AMDs fel att du inte följer deras instruktioner?
Okej puss tack hej.

Nu ska jag stämma Ford för att jag krockade min pappas bil. Vaddå? Körkort? Varför det?

Permalänk
Medlem
Citat:

He he, så kan man också resonera... Nåja, du löste problemet i alla fall.