Mounta saker utdelade på en windowsdator

Permalänk
Medlem

Mounta saker utdelade på en windowsdator

Har fått ordning på Samba och hur man mountar partitioner från en windowsdator nu... men jag är dock lite orolig, använde mig av:

mount -t smbfs -o username=användarnamn,password=lösenord //datornamn/utdelat mapp /home/mappendärden ligger/här

i konsollen... behöver man inte något slags skrivskydd med? typ read only? som jag har på de partitioner jag mountar på min dator... d som är ntfs då..

är lite orolig för att jag skall råka lägga dit något och att hela partitionen blir förstörd
är f.ö. slackware 9.1 ja använder
mvh
ingulf

Permalänk
Medlem

Det är bara om du skall få linux att skriva på ntfs-partitioner som det är (kan vara) skadligt. I detta fall så är det ju fortfarande den fjärranslutna windows-datorn som gör skrivandet till disken/partitionen. Det enda du gör, är att skicka kommandon till windows om vad du vill att den skall göra (skapa, ta bort, ändra filer osv)..

Hoppas det där vart någelunda tydligt

Permalänk
Medlem

o va skönt o slippa oroa sig. ska dock testa på någon mindre viktig partition först

tack så mycket för att du klargjorde allt så fint!

mvh
ingulf

Permalänk
Medlem

Du kan ta det lungt! Jag har kört sådär en hel del och aldrig haft problem i form av förlorad data eller liknande.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

jag lånar din tråd lite om du inte har något emot det..
det är väl endast med 2.6 kärnan som man kan skriva till ntfs? eller kan man med hjälp av samba lägga saker i tex folks upload även om man har en äldre kärna?

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

I 2.6.2 verkar det vara så att man har fult skrivstöd för ntfs, har själv inte testat det. Självklart kan du uploada saker via samba utan att vara rädd att du förstör någons filsystem på andra änden. Det är inte din dator direkt som skriver till partitionerna där utan det oset som delar ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ok nytt problem, om ni kollar på mitt första inlägg, och raden som jag skrivit i konsollen. Vad kan jag göra för att den skall mountas automatiskt varje gång linux startas? upptcäkte nu att den inte var mountad längre

mvh
ingulf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ingulf
ok nytt problem, om ni kollar på mitt första inlägg, och raden som jag skrivit i konsollen. Vad kan jag göra för att den skall mountas automatiskt varje gång linux startas? upptcäkte nu att den inte var mountad längre

mvh
ingulf

Fugerar alldeles utmärkt å lägga in i fstab. Vad som ska mountas och var. och options iget svårt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av narlith
I 2.6.2 verkar det vara så att man har fult skrivstöd för ntfs, har själv inte testat det. Självklart kan du uploada saker via samba utan att vara rädd att du förstör någons filsystem på andra änden. Det är inte din dator direkt som skriver till partitionerna där utan det oset som delar ut.

Alltså när man har kärnan 2.6.2 kan man alltså skriva på disken när den sitter fysiskt i Linuxdatorn? För jag vill verkligen köra Linux parallellt med 2000, och då behöver jag ntfs.

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Fugerar alldeles utmärkt å lägga in i fstab. Vad som ska mountas och var. och options iget svårt.

Säkerhetsmässigt är det dock mycket dumt att göra så, då alla användare på burken bör ha läsrättighet till fstab, och lösenordet som passas till smbmount då står som klartext. Det torde finnas bättre sätt att göra det på, men det är inte en situation jag ställts inför tidigare, så jag har ingen aning om hur

W

Permalänk
Medlem

WorldSpawn: Går dock att låta raden i fstab peka till en fil med användarnamnet och lösenordet istället för att ha det ståendes i fstab.