Problem med att måla chassi. behöver tipps

Permalänk
Medlem

Problem med att måla chassi. behöver tipps

Någon som har något eller några tipps på hur man ska gå tillväga för att måla sin låda så att den blir så fin som möjligt. Jag har målat lådan en gång men den blir smått prickig av allt damm och andra partiklar som gärna svävar in och lägger sig på plåten.

Så är det någon som har något tipps på hur man ska gå tillväga för att få en så jämn och fin yta som möjligt?

Visa signatur

I was at another crime scene at that time officer.

Permalänk

städa där du håller på med det.. om du sprayar med vanlig burk så håll burken ca 20-30 cm ifrån föremålet för att slippa riningar

Visa signatur

EPoX 8RDA+, Windows Xp Professional Service Pack 1, AMD Athlon XP3200+ , 2st TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400, RADEON 9600 SERIES, 1St Maxtor Plus9 120Gb 1St Maxtor 60Gb, LG dvd-rom

Permalänk
Medlem

Och spraya TUNNA lager. 2-3st tunna lager ser bra ut enligt egen erfarenhet.. Dock så blir det nog bäst om man har en airbrush eller liknande. Jag säger dock bara vad jag vet/tror, så lita inte på mig

Permalänk

airbrush är att föredra då du kan välja precis vilken färg du vill.

slipa boprt all färg och grunda först för bäst resultat.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk

Har själv just målat min låda med mycket bra resultat....
Har sprejat en del på bilen så jag börjar kunna knepen..

tips1: Rent, allt ska vara rent, damtorka lådan och se till den blir torr, måla på plats som är ren.
tips2: Låt alltid det du målar ligga helt plant, då är det svårt att få rinningar.
tips3: Är det du ska måla helt slätt, skråvla med sandpapper eller våtslip.
tips4: Måla sidor och småytor först, tex om du sprayar fronten, låt de ligga plant och spraya kanterna först, men bara tunt(rinningar). Detta eftersom om du gör tvärt om så kan den stora sidan bli lite prickig, om sidorna blir lite prickiga gör det inte så mycket, det syns inte(menar typ fronten då, om den är borttagbar...)
tips5: Använd INTE blank färg, använd matt/halvmatt färg.
tips6: Viktigt, använd bra färg, själv avände jag mekonomens bättringslack, BMW;s diamant svart(=svartmetallic, de har en jätte hylla med coola färger=70:- för en flaska som räckte). Behövde faktiskt bara måla en ggr och det sitter som berg, lyckas inte repa det alls....Dessutom får du en färgkod med denna färg så du kan lätt köpa mer om det skulle behövas i framtiden...
tips7: om du använder vanlig sprayfärg, måla flera ggr och lägg ett lager klarlack eller dyl över...

Hups! Låter ju som om jag kan detta...Men,men, det funkade för mig, fronten mattsvart och resten diamant svart....(Diverse kyltillbehör som sitter på sidan blev oxo mattsvarta, radiator, hållare mm.)

Visa signatur

AMD-XPm 2500+@3600+(Ba)@204*12 = 2459MHz|Egenbyggt vatten + 240 rad|1.93Vc|2*256 TMWB 11,2,2,2|2.8Vddr|AN7|sb-kyld,nb-zalman+60mm,MosFet flensar+40 mm|Ti4K2 @320/615|Prime95 stabilt 24/7! Tysssst.....

Permalänk
Avstängd

Re: Problem med att måla chassi. behöver tipps

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trifler
Någon som har något eller några tipps på hur man ska gå tillväga för att måla sin låda så att den blir så fin som möjligt. Jag har målat lådan en gång men den blir smått prickig av allt damm och andra partiklar som gärna svävar in och lägger sig på plåten.

Så är det någon som har något tipps på hur man ska gå tillväga för att få en så jämn och fin yta som möjligt?

grunden är viktig!

1.Slipningen, börja med grovt och gå tills du kommer in på fint typ 240 eller så..avsluta med ett 240 våtslipapper!
2.Rengörningen,skölja av med vatten så all färg försvinner!Tror du kan använda lacknafta(har själv bara använt vatten)Vad du än gör!Använd inte en frotehandduk!
3.Spacklingen, vill du ha ett bra jobb?se till att spackla upp sidorna och toppen!Brukar dra på med PP100 slipa av efter 24 timmar..och fortsätta tills jag blir helt nöjd!
4.Lackeringen,Biltemas bättringsfärger för bilar är att rekommendera..sitter även dom som berg.En burk kostar inte mer än 35-40kr.Sen följ anvisningarna på burken!

Lycka till!

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]