Permalänk
Medlem

Domän -> dyndns -> dator?

Har en fråga här, nämligen så att jag har en server burk hemma som står på och kör några daemons som webserver/mail osv.
Men funderar på att regga en .com domän och länka till den, men eftersom jag har BBB så är det dynamiskt ip så det händer att man får nytt ip, inte ofta men när servern kanske crachar eller en propp går. Men eftersom det går så snabbt att updatera sin dyndns gratis mine.nu dns, tänkte jag om det går att länka domänen till den istället för IP numret hemma?
Tänkte regga på www.joker.com som verkar vara välkända, billiga och har egna DNS:er man kan använda.

Tack på förhand

edit: kan det sakta ner något att länka så?

Permalänk
Medlem

http://no-ip.com har ett program som gör allt det där åt dej.

Tjänsten: http://www.no-ip.com/services.php/page/plus

Programmet: http://www.no-ip.com/downloads.php

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Medlem

Hmm 25$us/året är ganska saftigt, men detta kanske är ända alternativet ;> Men om man ska updatera domänen manuellt, hur lång tid brukar det ta?, en timme, en dag, flera dagar?

Permalänk
Medlem

Re: Domän -> dyndns -> dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av benjiman
Har en fråga här, nämligen så att jag har en server burk hemma som står på och kör några daemons som webserver/mail osv.
Men funderar på att regga en .com domän och länka till den, men eftersom jag har BBB så är det dynamiskt ip så det händer att man får nytt ip, inte ofta men när servern kanske crachar eller en propp går. Men eftersom det går så snabbt att updatera sin dyndns gratis mine.nu dns, tänkte jag om det går att länka domänen till den istället för IP numret hemma?
Tänkte regga på www.joker.com som verkar vara välkända, billiga och har egna DNS:er man kan använda.

Tack på förhand

http://www.dyndns.org/

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk

Re: Domän -> dyndns -> dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av benjiman

Tack på förhand

Mitt tips är att du köper en domän, kopplar den till zoneedit.com till vilken du kopplar en zoneedit klient på din server som uppdaterar IP't på deras DNS:er. Det enda som kostar något är domänen, zoneedit + klient är gratis! Jag kör själv en sån lösning och det funkar klockrent.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Re: Re: Domän -> dyndns -> dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Mitt tips är att du köper en domän, kopplar den till zoneedit.com till vilken du kopplar en zoneedit klient på din server som uppdaterar IP't på deras DNS:er. Det enda som kostar något är domänen, zoneedit + klient är gratis! Jag kör själv en sån lösning och det funkar klockrent.

Det där låter ju riktigt smidigt. Är zoneedit stabilt? Om zoneedit går ner går det alltså inte att komma åt sidan?

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Domän -> dyndns -> dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overkill
Det där låter ju riktigt smidigt. Är zoneedit stabilt? Om zoneedit går ner går det alltså inte att komma åt sidan?

Har använt ZoneEdit i två år nu och hittils så har det ALDRIG varit något problem, så förhoppningsvis lär du inte stöta på några problem heller.

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem

Nackdelen med att köra Zoneedit mot att köra DynDNS är väl att DynDNS uppdateras en gång varje minut, medans Zoneedit som mest kan uppdatera en gång i timmen.
Byter du IP kan det alltså hända att din server kommer att vara onåbar i upp till en timme.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nillon
Nackdelen med att köra Zoneedit mot att köra DynDNS är väl att DynDNS uppdateras en gång varje minut, medans Zoneedit som mest kan uppdatera en gång i timmen.
Byter du IP kan det alltså hända att din server kommer att vara onåbar i upp till en timme.

Måste bara fråga, vart har läst detta??

Iofs så kvittar det väl för hur ofta händer det att man får två nya ip-adresser på en inom en timme?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaWeN
Måste bara fråga, vart har läst detta??

Iofs så kvittar det väl för hur ofta händer det att man får två nya ip-adresser på en inom en timme?

Det räcker ju att få en ny IP-adress för att sidan skall ligga nere (max) en timma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overkill
Det räcker ju att få en ny IP-adress för att sidan skall ligga nere (max) en timma.

Ändringen går igenom direkt, det har den iaf gjort hittils för mig.

Jag fattade det dock som att man inte skulle få uppdatera med en ny ip mer än en gång i timmen, så därför funderade jag på vart han läst det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en Clarkconnect burk som FW till min BBB lina. Trots att jag startat om burken vid ett antal tillfällen så har jag samma IP som jag fick i början på december. Hur länge måste man vara nerkopplad för att få nytt IP hos BBB?

-b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TFT
Har en Clarkconnect burk som FW till min BBB lina. Trots att jag startat om burken vid ett antal tillfällen så har jag samma IP som jag fick i början på december. Hur länge måste man vara nerkopplad för att få nytt IP hos BBB?

-b

Jag tror det är det man ser längs ner ("lease expires") när man skriver "ipconfig /all", men någon kunnigare får gärna bekräfta detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TFT

-b

Finns ingen direkt gräns för hur länge den måste vara nere, kan vara så att den DHCP som du är kopplad emot har ett ganska lågt antal kunder och då hinner den inte dela ut din ip-adress igen innan du fått igång datorn efter en crash eller reboot. Stänger du ner datorn under ett dygn så kan du nog vara ganska säker på att få en ny adress iaf. Men om du vill ha en ny IP direkt så prova om det går att byta MAC-adress på nätverkskortet. Kom ihåg att skriva ner den gamla ifall det går åt skogen, för då är det bara att byta tillbaka.

Kommando (givetvis byter du ut eth0 mot ditt ethernet kort och 00:00... mot den MAC du vill ha):

ifconfig eth0 hw ether 00:00:00:00:00:00 up

Citat:

Jag tror det är det man ser längs ner ("lease expires") när man skriver "ipconfig /all", men någon kunnigare får gärna bekräfta detta.

Du har delvis rätt, detta anger leasetiden på IP't och innan denna går ut så ska klienten har begärt att lånet förnyas. Detta innebär inte att man får en ny ip-adress utan att lånet av den gamla fortsätter att gälla. Skulle DHCP-servern vara felkonfigurerad kan man dock få en ny adress. Skulle man däremot inte få något svar från DHCP servern så upphör adressen att gälla när leasetiden går ut och din uppkoppling dör.

Visa signatur