Permalänk
Medlem

Bygga hubb... går det?

Jag vill inte använda mig av min router längre, eftersom att den långsammar ner många p2p program, så jag vill bygga en hubb (om det inte redan finns 2 ports hubbar förståss). Jag kan inte bara byta ut routern till en hubb, eftersom att routern inte är min, och bredbandet inte är mitt.

Är det någon som vet om/var man kan köpa en 2portars hubb(eller något liknande som kan dela upp en anslutning åt två olika håll)?
Om jag bygger en egen liten hubb (om det ens går), hur gör jag?
Är det något man ska tänka på när man bygger en egen hubb?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Måste väl ändå vara enklast att köpa en hubb eller varför inte en switch ? Kostar ju inte så många 100-lappar...

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Medlem

Bygg en me 50 portar

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det skuklle gå att bygga en enkel passiv hubb med hjälp av några dioder bara.

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem

du vet att du kan inte dela en bredbandsuppkoppling med en hub, du måste ha en router till det ändamålet!

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem

Trojan1313: Du kan använda routern som en switch. Avaktivera DHCP på den och använd sen bara LAN-portarna på routern.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smile
du vet att du kan inte dela en bredbandsuppkoppling med en hub, du måste ha en router till det ändamålet!

Det beror på vilken operatör man har...
Själv har jag Bredbandsbolaget och det går utmärkt att dela linan med både hubb och switch eftersom man har rätt att få tre (eller fem?) IP-adresser per lägenhet.

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem

En hubb fungerar som en delare av nätverksanslutningen.. Den skickar all data ut på alla portar.. så det ända som skulle behövs är egentligen bara någon form av förstäkning..

Hittade tyvvär inger kopplings shema =(

Permalänk

Varför inte bara sätta in ett extra nätverkkort i en av datorerna?

Permalänk
Medlem

Allt går utom nyfödda och ten såldater

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Allt går utom nyfödda...

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Du kan juh ta en gammal dator sätta i typ 4 nätvärkskort, det borde gå på på typ en p1 133mhz.

Visa signatur

Oldtimer :)

Permalänk

Eller bara köpa en 4-ports hubb, d e väl enklast. Kostar bara några 100.

http://www.alina.se/produktinfo.asp?id=DES-1005D&kategori=Nät...

kanske kan funka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smile
du vet att du kan inte dela en bredbandsuppkoppling med en hub, du måste ha en router till det ändamålet!

Jag får ut 100% av det jag ska få ut, 1mbit..

Med en 3COM Hubb

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk
Medlem

Okej, det kan hända att vissa som skrivit flera gånger har fått flera quotes, det bör gå rätt fort att hitta sitt namn i listan, tack för alla svar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ers
Måste väl ändå vara enklast att köpa en hubb eller varför inte en switch ? Kostar ju inte så många 100-lappar...

Men jag vill inte ha det lätt, jag vill ha det lätt och billigt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basifuxx
Bygg en me 50 portar

Jajamensan... då kan våra 3 datorer ha ~17 portar var (avrundat till närmaste heltal).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clew
Jag har för mig att det skuklle gå att bygga en enkel passiv hubb med hjälp av några dioder bara.

Vad är dioder? Och vad menas med passiv?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av smile
du vet att du kan inte dela en bredbandsuppkoppling med en hub, du måste ha en router till det ändamålet!

Va? Det låter helt ologiskt, en hubb kopplar ju bara vidare nätverket, det bör ju fungera... teoretiskt sett iallafall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maxxe
Hmmm, Jag delar mitt bredband med en hubb
Visst det kanske inte går lika bra men funkar perfa för mig

På vilket sett går det inte lika bra? Vad är det som krånglar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rauter
Trojan1313: Du kan använda routern som en switch. Avaktivera DHCP på den och använd sen bara LAN-portarna på routern.

Vad är det för skillnad på router/hubb och switch?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quicksilver
Det beror på vilken operatör man har...
Själv har jag Bredbandsbolaget och det går utmärkt att dela linan med både hubb och switch eftersom man har rätt att få tre (eller fem?) IP-adresser per lägenhet.

Vad bra, för jag har också bredbandsbolaget. Men det ska inte vara några problem med IP:n, för jag vill koppla hubben till mig och routern.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris01
En hubb fungerar som en delare av nätverksanslutningen.. Den skickar all data ut på alla portar.. så det ända som skulle behövs är egentligen bara någon form av förstäkning..

Hittade tyvvär inger kopplings shema =(

Förstärkning? Vad menar du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpalsH One
Varför inte bara sätta in ett extra nätverkkort i en av datorerna?

Det kan låta som det lättaste, men alla tre datorer ligger i olika rum, vi skulle behöva dra om massa kablar då, förresten så måste väl "huvuddatorn" var på då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Allt går utom nyfödda och ten såldater

Va?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av amKo
Du kan juh ta en gammal dator sätta i typ 4 nätvärkskort, det borde gå på på typ en p1 133mhz.

Eller en hubb...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpalsH One
Eller bara köpa en 4-ports hubb, d e väl enklast. Kostar bara några 100.

http://www.alina.se/produktinfo.asp...ategori=Nätverk

kanske kan funka.

Men jag vill komma så billigt undan som möjligt.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Om du vill komma undan gratis så löper du ned till närmaste offentliga byggnad, utger dig för att vara tekniker och letar sedan reda på en hub som "ska in för reparation"...

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem

Enkelt är en hub en som en grenkontakt som bara sprutar ut all inkommande information till alla datorer som är inkopplade på den, medan switchen har en viss "intelligens" vilket gör att den kan fördela trafik till den motagare som skall ha den. Routern har en egen ip-adress och kan vara antingen en separat hårdvara eller en dator med mjukvaru routing. Den fungerar som ett yttre inteface emot internet och allt innaför routern är ett lokalt nätver med "falska" ip-adresser. Detta ger en lite högre grad av säkerhet.

Är inte säker på hur det ligger till med Bredbandsbolaget och deras policy angående ip-adresser men tex. com-hem ger dig bara en ip-adress och då är du tvungen att använda en router för att kunna ha flera datorer kuppkoppalde samtidigt. Är ditt primära syfte att det skall gå snabbare och du inte vill använda din router är det nog en switch du skall ha och det är nog inte helt lätta att bygga själv. Dock är jag inte helt säker på att en router gör att p2p program går saktare. Det beror nog isåfall på den interna belastningen sitter du och taknar på flera datorer så går det ju saktare detta löser inte en hubb eller switch. Skulle kolla lite i manualen till routern kanske det går att prioritera vissa portar på den.

Permalänk
Medlem

En hubb fördelar och förstärker singnaler..

Permalänk
Medlem

Du bör förmodligen kunna köpa en begagnad 4-portars hub billigare än vad det skulle kosta att bygga den.
Biten med IP-adresser är inget problem, BBB tillhandahåller 5 stycken. Men tänk på att du inte kommer att kunna komma åt de datorer som ligger bakom routern, och att du kommer att sitta oskyddad utan brandvägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tindanos
Enkelt är en hub en som en grenkontakt som bara sprutar ut all inkommande information till alla datorer som är inkopplade på den, medan switchen har en viss "intelligens" vilket gör att den kan fördela trafik till den motagare som skall ha den. Routern har en egen ip-adress och kan vara antingen en separat hårdvara eller en dator med mjukvaru routing. Den fungerar som ett yttre inteface emot internet och allt innaför routern är ett lokalt nätver med "falska" ip-adresser. Detta ger en lite högre grad av säkerhet.

Är inte säker på hur det ligger till med Bredbandsbolaget och deras policy angående ip-adresser men tex. com-hem ger dig bara en ip-adress och då är du tvungen att använda en router för att kunna ha flera datorer kuppkoppalde samtidigt. Är ditt primära syfte att det skall gå snabbare och du inte vill använda din router är det nog en switch du skall ha och det är nog inte helt lätta att bygga själv. Dock är jag inte helt säker på att en router gör att p2p program går saktare. Det beror nog isåfall på den interna belastningen sitter du och taknar på flera datorer så går det ju saktare detta löser inte en hubb eller switch. Skulle kolla lite i manualen till routern kanske det går att prioritera vissa portar på den.

Det går inte att prioritera en port mer än en annan. Däremot hittade jag ett alternativ att stänga av brandväggen. (den var varken på eller avbockad), kan det vara ett alternativ?
En router saktar ner p2p eftersom att den krånglar till IP-adresserna för den (min teori... men det går iallafall avsevärt långsammare på t.ex. BitTorrent).

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Det går inte att prioritera en port mer än en annan. Däremot hittade jag ett alternativ att stänga av brandväggen. (den var varken på eller avbockad), kan det vara ett alternativ?
En router saktar ner p2p eftersom att den krånglar till IP-adresserna för den (min teori... men det går iallafall avsevärt långsammare på t.ex. BitTorrent).

Att du får slö fart med bittorrent är för att du inte öppnat dess portar, kommer inte ihåg vilka det är i huvudet men dom är nånstans på 6000 har jag för mig. Kolla på projektets hemsida.

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Att ha tex 2 nätverks kort i en dator och ha den som hubb kan krågnla ibland (läs: om man har windows) och tex man kommer inte åt resten av nätverket om man ä kopplad via en dator osv..

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem

du kan köpa ett nätverkskort med inbygd hubb för typ 2-3 hundra på kjell å company...

Visa signatur

Its nice to be important but its more important to be nice!!!! Respect to the man in the icecream van - HP (Scooter)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clew
Att ha tex 2 nätverks kort i en dator och ha den som hubb kan krågnla ibland (läs: om man har windows) och tex man kommer inte åt resten av nätverket om man ä kopplad via en dator osv..

Har du två nätverkskort i en dator har du förmodligen en router. Förmodligen beror problemen på brandvägsreglerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maxxe
Hmmm, Jag delar mitt bredband med en hubb
Visst det kanske inte går lika bra men funkar perfa för mig


Förutsatt att man har fler än en ip-adress..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Det går inte att prioritera en port mer än en annan. Däremot hittade jag ett alternativ att stänga av brandväggen. (den var varken på eller avbockad), kan det vara ett alternativ?
En router saktar ner p2p eftersom att den krånglar till IP-adresserna för den (min teori... men det går iallafall avsevärt långsammare på t.ex. BitTorrent).[/B]

contentswitch är vad du behöver.. men förmodligen har du inte ett par hunda lax
att köpa en.

Hub-är en sk. "one to many" (en till många) Varje gång det säger knyst på din dators nätverkskort , den du delar bredbandet med eller annan nätverksutrustning så får alla pryttlarna ,inklusive din dator, på nätet fundera på om det är de som ska ta tillvara på paketet eller om det är till någon annan. mao. Ju fler prylar på en hub ju slöare blire.

Switch= en till en. baserat på mac-adressen bestämer switchen var paketet skall ta vägen.
(mac-adress har alla nätverkkort inprogramerat tex mitt 3Com EtherLink XL 10/100 PCI TX NIC
00-10-5A-6D-45-00)

de flesta routrarna har en switch inbyggd. Om du vill att den skall routa (peka nättrafiken i rätt riktning) snabbare tror jag inte att det räcker med att stänga av brandväggsfunktionen, det skulle bara medföra att du blir hackad eller ännu bättre får ett wormvirus och det skulle medföra att det går ännu slöare..

orkar inte ge en längre nätverkslektion men jag föreslår en segmentering av nätet.
router----switch och du sätter din dator i routern och delar vidare bredbandet till switchen. förutsatt att det finns mer än ett uttag i routern.

Visa signatur

..old Fart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freek
du kan köpa ett nätverkskort med inbygd hubb för typ 2-3 hundra på kjell å company...

Hmm, hittar inget sånt på deras hemsida iallafall?
Låter intressant med ett sånt kort...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nillon
Hmm, hittar inget sånt på deras hemsida iallafall?
Låter intressant med ett sånt kort...

Jag har ett sådant kort här hemma ... Fast inte från kjell & Co ..
Man måste ha igågn datorn för att hubben ska funka.. så fort man stänger av datorn så dör "hubb-funktionen" eftersom den kräver ström.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Hmm, jo, det säger sig ju självt att datorn måste vara igång...
Var köpte du kortet någonstans? Vilka har tillverkat det? Är det 10 eller 100 Mbit?

Permalänk
Medlem

kommer bli dyrare å försöka pilla ihop en hub själv.. än å köpa en..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slo'Bed
Att du får slö fart med bittorrent är för att du inte öppnat dess portar, kommer inte ihåg vilka det är i huvudet men dom är nånstans på 6000 har jag för mig. Kolla på projektets hemsida.

Så för att snabba upp BitTorrent så behöver jag bara öppna några portar i routern?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av machine
contentswitch är vad du behöver.. men förmodligen har du inte ett par hunda lax
att köpa en.

Hub-är en sk. "one to many" (en till många) Varje gång det säger knyst på din dators nätverkskort , den du delar bredbandet med eller annan nätverksutrustning så får alla pryttlarna ,inklusive din dator, på nätet fundera på om det är de som ska ta tillvara på paketet eller om det är till någon annan. mao. Ju fler prylar på en hub ju slöare blire.

Switch= en till en. baserat på mac-adressen bestämer switchen var paketet skall ta vägen.
(mac-adress har alla nätverkkort inprogramerat tex mitt 3Com EtherLink XL 10/100 PCI TX NIC
00-10-5A-6D-45-00)

de flesta routrarna har en switch inbyggd. Om du vill att den skall routa (peka nättrafiken i rätt riktning) snabbare tror jag inte att det räcker med att stänga av brandväggsfunktionen, det skulle bara medföra att du blir hackad eller ännu bättre får ett wormvirus och det skulle medföra att det går ännu slöare..

orkar inte ge en längre nätverkslektion men jag föreslår en segmentering av nätet.
router----switch och du sätter din dator i routern och delar vidare bredbandet till switchen. förutsatt att det finns mer än ett uttag i routern.

Hur segmenterar jag nätverket?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)