Permalänk
Medlem

har MrTT slutat skriva ?

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
http://www.modlabs.net/index.php?location=articles&url=presco...

HAHAHA, Prescott klår ju inte ens northwood i 4.2GHz!
Alla förhoppningar om att Prescott skulle vara bra i dom högre hastigheterna har nu rasat....
Gimme som löööv.....

jo.. det visade att prescott har en hel del kvar tills den kan ta in det försprånget Northwood har... alltså ska man följa rådet i slutet av den artikeln:
socket 478?
- Välj Northwood!
(Prescott kommer bli intressant först när den kan klocka ~5% högre vid samma kylning)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
jo.. det visade att prescott har en hel del kvar tills den kan ta in det försprånget Northwood har... alltså ska man följa rådet i slutet av den artikeln:
socket 478?
- Välj Northwood!
(Prescott kommer bli intressant först när den kan klocka ~5% högre vid samma kylning)

problemet är då att prescott blir enormt mkt varmare än nw.

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Märkligt... Jag kommer ihåg att jag såg ett test där minnesprestanda inte ändrades nämnvärt av att HT-bussen ändrades. Måste läsa upp mig lite på det området. I och för sig: Processorn jobbar med full hastighet mot minneskontrollern och minneskontrollern har en (enkel?) 32-bitars HT-bus mot minnet på 800MHz (3,2GB/s för trafik i båda riktningarna). Fick jag till det rätt? Då är det ju i och för sig naturligt att minnesprestanda ökar. Anledningen till att jag trodde att den inte gjorde det var att jag av någon anledning glömt bort att minneskontrollern går på full hastighet och inget annat.

Nej, HT-bryggan har inget direkt att göra med minneshastigheten eller minnesbussen. Den går till chipset.
Men CPU-frekvensen (Multiplier X HTT) är beroende HTT-frekvensen (200MHz) och minneshastigheten är beroende av CPU frekvensen. HT-bryggan är 16bitars double data rate dedikerade kanaler för upp och ner trafik dvs 6.4GB/s, men den går bara mot chipset. LDT/Hypertransport multipliern har ingen verkan i cpu hastighet så den har ingen betydelse för minneshastigheten.
Man kan inte ha något annat än en minneskontroller som pratar med minnena en HT-brygga går inte att använda för det.

Permalänk
Medlem

suck....

Permalänk

Jag har hört att Precsott e rena bastun,...

Visa signatur

08:14 <haffe_> Jag kan inte göra kullerbytor, eller stå på händer. Dock kan jag få upp hälen i pannan. Jag undrar hur det har gått till.
08:15 <OSkar000> testa att slicka på utsidan av armbågen.. det är svårt

Permalänk
Medlem

mm, man kan värma en bastu med ett mindre prescott-kluster

Permalänk
Medlem

prescott får stryk av min lilla 2,4ghz som gjorde 4,1ghz

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
prescott får stryk av min lilla 2,4ghz som gjorde 4,1ghz

Hahaa:)

Var ett tag sen man såg dig skriva.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni ska stödja MrTT ;). Han kan ju alltid lura någon att köpa prescott"man vill ju inte att intel ska gå i konkurs". Därför då kan nog det bli dyra processorer om bara amd finns"ingen konkurans".

Hmm undra som flundra vad jag köper?;)

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Avstängd

Tycker ni ska sluta håna MrTT. Det finns flera som är lika övertygade AMDFanboys.
Om vi säger så här.
MrTT tror att Prescott kommer äga A64 så fort dom får upp den lite i frekvens och det börjar flyta på. Medans vissa här tycks tro att Intel inte hämtar sig och kommer ifatt. Kanske inte ens någonsin.
Det är liksom inte rättvist.

Permalänk
Avstängd

Men det är skoj att se så många amd boys läsa intelrelaterade frågor ialafall fastän jag såg i nån annan fråga häromdagen att man inte var nöjda med uppdelningen amd-intel relaterade forum eftersom man inte ville läsa om intel alls utan bara läste i sina egna cpurelaterade forum??(DUUUHH))??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

hatar AMD, Lagga som fasen i spel och e slö, ska tack gode gud köpa en P4 3.4GHz me HT och ett feting ASUS Mobo med ett Radeon 9800pro @XT o lite mer minne så ska allt ändras. Ska äntligen kunna spela lite med grymm grafik utan lagg. Athlon XP är ju lika kass om Celeron vaf*n !!! Iaf för mig och många andra som jag känner... jag e inget fanboy av nåt slag, men jag kommer nog bli det efter hur nöjd jag kommer bli!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
hatar AMD, Lagga som fasen i spel och e slö, ska tack gode gud köpa en P4 3.4GHz me HT och ett feting ASUS Mobo med ett Radeon 9800pro @XT o lite mer minne så ska allt ändras. Ska äntligen kunna spela lite med grymm grafik utan lagg. Athlon XP är ju lika kass om Celeron vaf*n !!! Iaf för mig och många andra som jag känner... jag e inget fanboy av nåt slag, men jag kommer nog bli det efter hur nöjd jag kommer bli!!

Är man så borta på datorer att man inte lyckas få en XP att prestera bättre än en celeron är det fan illa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Men det är skoj att se så många amd boys läsa intelrelaterade frågor ialafall fastän jag såg i nån annan fråga häromdagen att man inte var nöjda med uppdelningen amd-intel relaterade forum eftersom man inte ville läsa om intel alls utan bara läste i sina egna cpurelaterade forum??(DUUUHH))??

Det uttalandet kan ju stå för dom.
Jag läser på båda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
hatar AMD, Lagga som fasen i spel och e slö, ska tack gode gud köpa en P4 3.4GHz me HT och ett feting ASUS Mobo med ett Radeon 9800pro @XT o lite mer minne så ska allt ändras. Ska äntligen kunna spela lite med grymm grafik utan lagg. Athlon XP är ju lika kass om Celeron vaf*n !!! Iaf för mig och många andra som jag känner... jag e inget fanboy av nåt slag, men jag kommer nog bli det efter hur nöjd jag kommer bli!!

Du låter riktigt inkompetent. Hur förklarar du alla benches som visar på ypperlig prestanda på AMD system?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det uttalandet kan ju stå för dom.
Jag läser på båda.

Du låter riktigt inkompetent. Hur förklarar du alla benches som visar på ypperlig prestanda på AMD system?

Sen är ju alla såkallade benches så otroooligt trovärdiga också:-))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Sen är ju alla såkallade benches så otroooligt trovärdiga också:-))

De är faktiskt trovärdiga så sluta vissa din inkompetens

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tycker ni ska sluta håna MrTT. Det finns flera som är lika övertygade AMDFanboys.
Om vi säger så här.
MrTT tror att Prescott kommer äga A64 så fort dom får upp den lite i frekvens och det börjar flyta på. Medans vissa här tycks tro att Intel inte hämtar sig och kommer ifatt. Kanske inte ens någonsin.
Det är liksom inte rättvist.

Det som talar för att Prescott ska prestera bra är:
1. Prescott skalar bättre än Northwood enlig Anandtech.
2. Intel har bekräftat att Prescott kommer med 64 bitsstöd, och att 64bitar kan ge 20-30% mer prestanda.
3. Prescott kommer att prestera bättre då fler SSE3 program finns ute.
4. Prescott kommer att dra nytta av att allt fler program utnyttjar HT2.
5. x86-secret tror att det finns en dual core i Prescott pga det stora antalet transistorer.
6. Varje kvartal så kommer det en Prescott med högre frekvens.
7. Nya steppings gör att Prescott blir svalare och kan därmed (över)klockas högre.
8. Dynamic Multi-Threading (DMT) support with speculative pre-execution

Läs mer hos
http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=60000315
"it is very likely that a number of features inside Prescott are simply not functional at the moment. Likely candidates are support for 64-bit x86 and Dynamic Multi-Threading (DMT) support with speculative pre-execution."

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_khyron
De är faktiskt trovärdiga så sluta vissa din inkompetens

Väldigt inkompetent jag blev genast hur vet du det??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT

Det som talar för att Prescott ska prestera bra är:
1. Prescott skalar bättre än Northwood enlig Anandtech.
2. Intel har bekräftat att Prescott kommer med 64 bitsstöd, och att 64bitar kan ge 20-30% mer prestanda.
3. Prescott kommer att prestera bättre då fler SSE3 program finns ute.
4. Prescott kommer att dra nytta av att allt fler program utnyttjar HT2.
5. x86-secret tror att det finns en dual core i Prescott pga det stora antalet transistorer.
6. Varje kvartal så kommer det en Prescott med högre frekvens.
7. Nya steppings gör att Prescott blir svalare och kan därmed (över)klockas högre.
8. Dynamic Multi-Threading (DMT) support with speculative pre-execution

Läs mer hos
http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=60000315
"it is very likely that a number of features inside Prescott are simply not functional at the moment. Likely candidates are support for 64-bit x86 and Dynamic Multi-Threading (DMT) support with speculative pre-execution."

Köpte en Prescott häromdan, den är ca:2 grader varmare än min Northwood när den latar sig, Men dom blir ungefär lika varma vid full load (+- 3grader) . Konstigt eller? Får dessutom bättre värden i alla Benchmark program jag orkat köra. Synd att folk dissar en CPU dom inte ens testat, när min är så här bra.

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unbegripable
Köpte en Prescott häromdan, den är ca:2 grader varmare än min Northwood när den latar sig, Men dom blir ungefär lika varma vid full load (+- 3grader) . Konstigt eller? Får dessutom bättre värden i alla Benchmark program jag orkat köra. Synd att folk dissar en CPU dom inte ens testat, när min är så här bra.

Synd att bara alla seriöse test sajter inte får samma resultat som du konstigt

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem

~10°C högre DeltaT i load säger dom flesta seriösa som har testat prescott.

MrTT
Har du köpt någon Prescott (2.8E-3.2E, ingen processor som släpps om 6 månader) som du kör i 4GHz med luftkylning 100% stabilt än då?

Permalänk
Medlem

Ahaaaa, listade ut vem TT är. Tidningarnas Telegrambyrå!!!!
Det är ju jämt en massa citat från olika nätblaskor!

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

HAHAH Mr.TT e fan bara tragisk.. sitter å cop/pastar och svarar inte på nån kritik han får.. fyfan hahahha

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
~10°C högre DeltaT i load säger dom flesta seriösa som har testat prescott.

MrTT
Har du köpt någon Prescott (2.8E-3.2E, ingen processor som släpps om 6 månader) som du kör i 4GHz med luftkylning 100% stabilt än då?

Jag har tyvärr inte köpt någon Prescott än, vill ha en Prescott 3,6Ghz (eller Xeon64 3,6Ghz) med PCI express så det går att köra NV40/R420.
Men det dräller ju av dom som kör Prescott överklockat.
Overclocked Speed: 5101 Mhz, Cooling: Phase Change, CPU Type: P4 Prescott 3.2E, 60% OC
Overclocked Speed: 4209 Mhz, Cooling: Air Cooling, CPU Type: P4 Prescott 2.8E, 50% OC
www.vr-zone.com

En Prescott 2,8Ghz@4GHz+ för 1391kr (1739kr inkl moms)
ger bra prestanda för lite pengar.

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Jag har tyvärr inte köpt någon Prescott än, vill ha en Prescott 3,6Ghz (eller Xeon64 3,6Ghz) med PCI express så det går att köra NV40/R420.
Men det dräller ju av dom som kör Prescott överklockat.
Overclocked Speed: 5101 Mhz, Cooling: Phase Change, CPU Type: P4 Prescott 3.2E, 60% OC
Overclocked Speed: 4209 Mhz, Cooling: Air Cooling, CPU Type: P4 Prescott 2.8E, 50% OC
www.vr-zone.com

En Prescott 2,8Ghz@4GHz+ för 1391kr (1739kr inkl moms)
ger bra prestanda för lite pengar.

Tror du missade något där. Prescotten i 5GHz+ var Engineering Sample, och en snabb koll i OC databasen sade att för att få den över 4GHz (alla Prescotts), körde de flesta med vatten eller kraftigare. De få som hade klarat några fina klockar med luft körde SP94 + Delta fläkt. Normalt kylning? Nej knappast, lägg på 800kr i din beräkning för kylningen. Dessutom hade de vad jag kunde se endast kört SuperPI, vilket säger noll om stabiliteten. En överklockad dator går i princip alltid att köra snabbare i SuperPi än t.ex Prime-stabilt. Så 2.8@4+ GHz är nog att ta i överkant, tyvärr. Och du kan inte förneka att alla tester som gjorts är Nortwood snabbare (även beyond 3.6GHz vad jag sett).

Men precis som du säger är det dumt att köpa såpass dyra processorer som 1700kr när PCI-Express och hela köret lurar bakom dörren.

Hinds: Ta det lugnt med personpåhoppen om du vill vara kvar i fortsättningen.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Avstängd

Rätta mig om jag har fel men den mest intressanta frågan här just nu är väl vilka moderkort som har fullt stöd för prescott?

Som jag tex,flashade mitt bios på mitt IC7-G härom kvällen,det stog detta:

Release information:

[ENGLISH]

1. Update Prescott CPU micro code.
2. Enhance compatibility with certain Non-RAID Card.
3. Enhance compatibility with the WesternDigital hard disk drive
(WD1200JB-SATA).
4. Update SiliconImage 3112A controller ROM to version 4.2.47.
5. Update INTEL RAID BIOS to version 3.5.4.3003.
6. BIOS compile date: 02/24/2004.

Innebär detta att jag kan köra prescott rakt upp och ner lite offtopic,men måste bara veta för isåfall beställer jag direkt oavsett pris:-))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Det skall nog funka ypperligt ja...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_khyron

Synd att bara alla seriöse test sajter inte får samma resultat som du konstigt

Vad vill du att jag ska svara på det?

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Jag har tyvärr inte köpt någon Prescott än, vill ha en Prescott 3,6Ghz (eller Xeon64 3,6Ghz) med PCI express så det går att köra NV40/R420.
Men det dräller ju av dom som kör Prescott överklockat.
Overclocked Speed: 5101 Mhz, Cooling: Phase Change, CPU Type: P4 Prescott 3.2E, 60% OC
Overclocked Speed: 4209 Mhz, Cooling: Air Cooling, CPU Type: P4 Prescott 2.8E, 50% OC
www.vr-zone.com

En Prescott 2,8Ghz@4GHz+ för 1391kr (1739kr inkl moms)
ger bra prestanda för lite pengar.

Dem är ju stabila också, nej. 3.4C har jag sett högre stabilt än alla Prescotts.
4.2GHz resultat är ju med normal lufttemp? Nej precis. 8°C lufttemperatur.

"En Prescott 2,8Ghz@4GHz+ för 1391kr (1739kr inkl moms)
ger bra prestanda för lite pengar."
Jo och kylning för 7000kr också

5.1GHz:aren är ju inte på vanlig phase change utan Cascade dvs under -100°C Evaptemp. Bör jämnföras med LN2 och den presterar rätt dåligt för han, men han ska ju iaf köra en P4EE. Vilket han kommer få mycket bättre prestanda med. Prescott har inget att sätta emot mot A64/FX när det gäller benchmarking.

Pratar du alltid om grejer som är 5+ månader bort?
När vi kommer dit kommer du ju prata om något som kommer om 6 månader framåt iaf, eftersom då kommer någon ny stepping etc som du måste ha.

R420 är ett AGP-kort och jag tror inte man lär vinna speciellt mycket på att köra R423, men det visar sig runt hösten.