Testa säkerheten hos securityspace.com

Permalänk
Medlem

Testa säkerheten hos securityspace.com

Körde ett test hos www.securityspace.com (security audit - no risk) på min debian burk, med 2.4.18 kärnan och iptables. Jag ficka "bara" 40.6% på det testet!? Jag hade ett high risk problem som jag måste betala för för att få reda på vad det var, och 2 st low risk (man kunde göra en traceroute till min ip adress samt att man kunde göra en resolve på den samma). Jag läste i en tidning att nyaste zonealarm fick omkring 80 eller 90% på samma test! Finns det anledning att oroa sig? När jag kör andra test på tex grc eller pcflank så klara sig burken bra.
Jag kanske har konfiguerat min brandvägg galet!?

EDIT: Gjorde nyss samma test på en XP maskin med sp1 o alla senaste uppdateringarna och gratis versionen av zonealarm. Fick då 49%.

Permalänk
Medlem

Cool sida =), jag har inte börjat tänka på säkerheten i linux än, men när jag använde windows var jag ruskigt paraniod =).

Men det finns väll gratisprogram som kollar dedär? Och som det står VAD som säkerhetsluckan gör och hur man blockar den.
Ska leta efter en sådan nu

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

GRC och dom kollar bara om portar är stängda eller inte..
säg exempelvis att ssh (tcp/22) är öppen.. grc scannern bryr sig nog inte för ssh anses säkert.
har du en bättre scanner så kan den kolla vilken version av ssh du kör osv osv och kolla om du har några säkerhetshål..

själv kör jag nessus på hela mitt nät för att kolla efter hål..
det är helt underbart, rapporterar det mesta. å så är den gratis

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Re: Testa säkerheten hos securityspace.com

Citat:

Ursprungligen inskrivet av perund
Körde ett test hos www.securityspace.com (security audit - no risk) på min debian burk, med 2.4.18 kärnan och iptables. Jag ficka "bara" 40.6% på det testet!? Jag hade ett high risk problem som jag måste betala för för att få reda på vad det var, och 2 st low risk (man kunde göra en traceroute till min ip adress samt att man kunde göra en resolve på den samma). Jag läste i en tidning att nyaste zonealarm fick omkring 80 eller 90% på samma test! Finns det anledning att oroa sig? När jag kör andra test på tex grc eller pcflank så klara sig burken bra.
Jag kanske har konfiguerat min brandvägg galet!?

EDIT: Gjorde nyss samma test på en XP maskin med sp1 o alla senaste uppdateringarna och gratis versionen av zonealarm. Fick då 49%.

Tänk också på att debian backportar alla säkerhetsfixar till de versionerna som finns i stable och därför kan vissa säkerhetsscanners felaktikt rapportera om hål som redan är fixade...

Visa signatur

"Murphys law is recursive. Washing your car to make it rain doesn't work"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Testa säkerheten hos securityspace.com

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marcus
Tänk också på att debian backportar alla säkerhetsfixar till de versionerna som finns i stable och därför kan vissa säkerhetsscanners felaktikt rapportera om hål som redan är fixade...

Läste att senaste nessus (2.0.10) ska ha stöd för Debians backportade paket.

Permalänk
Medlem

9.1%

Men jag har rätt bra koll på vad som körs. Bara för att det finns web/pop/smtp/ftp server betyder det inte att dom är vidöppna för alla exploits som nånsin existerat.
Så ta den där procent siffran med en skottkärra salt.

Ett par av deras tips var dock okej,
- det finns en exploit till alla apache äldre än 1.39, jag körde 1.37.
- min mail server svarade med programnamn + versions nummer, vilket är onödigt om än inte livsfarligt.

Sen var det en lunta med false positives. Läs igenom vad dom säger istället för att gå efter deras uppskattade siffra.

Edit:
"Jag läste i en tidning att nyaste zonealarm fick omkring 80 eller 90% på samma test! Finns det anledning att oroa sig?"

Alltså, du kan köra vilken firewall du vill, stäng ner alla portar så deras portscanner inte kommer in så får du högt betyg. Helt ointressant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
länk ?

http://www.google.se/search?hl=sv&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=nessus&...

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

22%
fick gnäll för jag inte orkat ändra standard-startsidan i apache

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

Fick runt 21-22% först, efter lite pillande och en massa false positives var jag nere på 3-4 lågrisksaker (några tjänster som ger ut namn och version) och 48,4%.

Visa signatur

Je suis Napoleon!
Heh-heh-heh. No, seriously, I'm not.

Permalänk
Medlem

skit sida, hitta inte ens knappen där man testar sig. antar att man inte behöver signa up för free trial eller?
värdelöst

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

24.8% här, den visade dock att jag hade gjort några rejäla tabbar med säkerheten. Det värsta var nog att jag hade ssh protokoll 1 aktiverat (utav de som visades, 2 high och en medium sen också som jag inte vet vad de är, får hoppas nessus kan säga något om det).

Sitter och gör en nessus scan nu.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Hedersmedlem

Att program döljer vad de är för några är ju sk "security by obscurity". Vilket gång på gång visar sig inte alls vara så bra som det låter.

Dessutom. De där sidorna vill sälja brandväggar eller tjänster till er, inte hjälpa er få säkrare system.
(nu inte sagt att det allt bara är båg, tex ssh 1 är ju allmänt dumt.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qaztaz
Att program döljer vad de är för några är ju sk "security by obscurity". Vilket gång på gång visar sig inte alls vara så bra som det låter.

Dessutom. De där sidorna vill sälja brandväggar eller tjänster till er, inte hjälpa er få säkrare system.
(nu inte sagt att det allt bara är båg, tex ssh 1 är ju allmänt dumt.

Jo, visst får man ta det med en nypa salt helt klart. T.ex. att den kan få fram vilken version av mod_gzip jag kör ser jag inte som så seriöst. Att jag hade ssh protokoll 1 igång är mycket värre. Att jag hade port 111 där tydligen "sunrpc" ligger och kör verkar inte som det bästa heller, dock vet jag inte exakt vad den gör.

Det verkar dock helt klart mer effektivt att hålla sina program uppdaterade än att dölja vilken version man kör.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin

Det verkar dock helt klart mer effektivt att hålla sina program uppdaterade än att dölja vilken version man kör.

Tills det kommer nån mask och du blir ägd, uppdatera dina program istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Tills det kommer nån mask och du blir ägd, uppdatera dina program istället.

Jaha, så nu blir jag ägd av en mask för att jag håller mina program uppdaterade, men du föreslår ändå att jag ska uppdatera programmen? Hur går det ihop?

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Jaha, så nu blir jag ägd av en mask för att jag håller mina program uppdaterade, men du föreslår ändå att jag ska uppdatera programmen? Hur går det ihop?

Hah, är för trött, ska nog gå och lägga mig, läste något i stil med "bättre att hålla sin version döljd än att hålla programmen uppdaterade", aja, gg -> krama kudden.