Permalänk
Medlem

Bredband via radio (villaägarna)

Nån som har testat detta och bor helst i luleå, men alla beskrivnigar på hur det upplevs tas varmt emot. Är det värt att satsa på eller?Hur är det med hastigheten? Är det ofta fel på det?

Permalänk
Avstängd

Jag bor i skellefteå och flera av mina kompisar som bor runt i byarna har RadioLAN via Skekraft och det funkar så jävla kasst ibland beroende väder. Fast Skekraft köper internetkapacitet av AC-net och dom är överbelastade, det är också en orsak att det funkar dåligt

Visa signatur

`Of course it runs NetBSD.''

Permalänk

Jag har radiolan, fast i mellansverige, och jag säger så här:

Helt klart bättre än 56k men om du kan få dsl för tex en hundring mer så satsa på det. Ska du spela spel online är det outhärdligt ibland.

Permalänk
Medlem

Jag bor strax utanför Norrköping, där har vi trådlöst bredband från Tele2.
Funktionen för surf och mail är riktigt bra, iallafall om man som jag, suttit på modem sedan stenåldern. Vi har en "upp till 3 Mbit" tjänst, men den når aldrig riktigt upp till det. 250K ca om man drar hem drivrutiner från Sweclockers, vilket jag är nöjd med.

Om man bara ska spela med trådlöst, så blir man ganska snabbt frusterad. Jag spelar en hel del Americas Army, och jag måste säga att jag vanligtvis är chanslös med min uppkoppling. Det verkar vara så att signalerna går långsammare i luften, än i ledningar.

Om man bara ska surfa på Swec, maila och läsa Aftonbladet på nätet, fungerar det bra.

Permalänk
Medlem

Hade gärna tagit kabel men det är vi inte så få för att vi bor lite avsides.
Men är det inte någon som har testat Villaägarna då?
Tänkte att det kan ju vara ganska stor skillnad på dom och andra företag.

Permalänk
Medlem

Bor i skåne, har radiolan, är funkar faktiskt bättre än vad man kan tro, maxavståndet till masten är 1.5km med fri sikt, jag har enligt GPS 3.2km och det är skog mellan mitt tak och masten. De utlovar 0.5mbit och jag laddar hem i 64kb/s och uploadar i 7kb/s

faktiskt riktigt bra för att bo ute i skogen

Permalänk
Medlem

Hade CTW förut innan det gick i konkurs. Det var många som klagade, med då det i princip bestod utav att de hade satt antennen inomhus mot Bakofram så var det inte så konstigt. Jag tankade nästan konstant i 180 kb, skicakde upp i samma hastighet. Var virksu 300 meter från masten med Massa grenar och skit. När det regnade så var det värdelöst dock. Men genom att använda sina fina antennkunskaper sattes det upp en parabol som reflekterade signalerna. Då funkade det fint sedan. Pingen var dock värdelös, cirkus 50 till min Gateway och uppåt 100-140 till sunet och till de flesta Ut2003 Servar. Även fast den såg kass ut flöt det på utan problem då den var fast vid den pingen och hoppade inget speciellt.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

OK, dom utlovar hastigheter UPP till 2 mbit/s dubbelriktat, är inte det typ typ över 2000 kbit/s? kan mej inte på dator riktigt...

Permalänk

Har Radiolan med bahnhof och det är ganska bra faktiskt, inga problem att spela tex BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nyström
OK, dom utlovar hastigheter UPP till 2 mbit/s dubbelriktat, är inte det typ typ över 2000 kbit/s? kan mej inte på dator riktigt...

Haha! Citerar mej själv

Men är 2 mbit/s över 2000 kbit/s?
Eller När dom menar dubbelriktat är det att både sänd och mottagnings hastigheten?
Men är det prisvärt då? Det kostar 2995:- att koppla in och då får man ett mottagar modem och alla kablar, sen kostar det 295:- i månaden och man har ett 3 års avtal.

Permalänk
Hedersmedlem

2,0 Mbit/s = 2 000 Kbit/s = 2 000 000 bit/s

Antar att de menar att du får 2 Mbit/s in och 2 Mbit/s ut...

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

ok, är det sakta för att vara bredband då eller?

Permalänk
Hedersmedlem

Nja det är väl inte långsamt men inte snabbt heller Med tanke på att medelsvensson sitter på 0,5 Mbit/s. Tänk på att det inte är som ADSL, signalerna skickas genom luften inte genom koppar...Du kommer alltså inte kunna spela online så bra, som några har påpekat.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

ok, men är priset någonting att klaga över eller låter det rimligt?

Permalänk
Medlem

Låter väl ok om det inte finns andra alternativ. Har inte kommunen något på gång inom en snar framtid?

Man får ju räkna med att anslutningsavgiften slås ut på det antal månader man skall köra, säg att du bara har det i 6 månader så blir det ju ganska dyrt...

Permalänk
Hedersmedlem

Han skrev ju att avtalet var på 3 år så det blir inte så jätte dyrt.

Jag skulle slå till ifall det inte fanns några andra alternativ, vet själv hur det är att sitta på modem :). Ett 3års avtal är inte så jätteroligt dock.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Men måste man betala om allt igen efter 3 år eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nyström
Men måste man betala om allt igen efter 3 år eller?

Nej, men det är så att du är fast med det bredbandet i 3år. Såvida du inte vill betala två abbonemang.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

OK, men vad jag har hört av kommunen är att det inte blir nåt bredband här. Då måste vi betala kabel och allt själv och det kostar ju inte lite! Blir så vi tar det för på er låter det ju hyfsat iallafall!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle som sagt ta det ifall det inte fanns något annat alternativ. Kolla bara nog upp så att det inte kommer ADSL eller något annat om ett 1år eller nått.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

ok, har ju gjort det men jag bor VÄLDIGT avsides. Återkommer när jag får det och har testat det och kan säja hur det funkar!