Permalänk
Medlem

Sätta upp en DHCP-server hur?

Tjänare,

Ska dela ut internet till en massa datorer, tänkte köra en DHCP-server på en burk med XP och jag har försökt hela helgen nu men det vill inte fungera, har provat flera olika program både haneWIN o Winroute pro men jag fattar inte vilka inställningar man ska ha.

för det första, rak kabel från internet till servern sen korsad från serern till switchen och raka från switchen ut till burkarna?

Någon som har lust att förklara hur jag skall göra eller länka till någon bra sida, har sökt på forumet men det finns så otroligt mycket i ämnet, väldigt tacksam för hjälp!

Permalänk

Varför inte köra med windows inbyggda dhcp server funktion? Funkar hur bra som helst för mig!

Permalänk
Medlem

Därför att det i praktiken ska fungera för 100 personer, men jag kan ju prova det först, var hittar man det och vilka inställningar ska man ha då?

Permalänk
Medlem

Klicka på startknappen och sen på "Help and support" Skriv dhcp i sökrutan och läs där. det finns små fina wizards som hjälper dig.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Jo, men Windows inbyggda fungerar säkerligen inte särskilt bra till 100 datorer :/

Permalänk
Avstängd

tumregel nr1: använd inte windows huvud taget ;D

Visa signatur

`Of course it runs NetBSD.''

Permalänk
Hedersmedlem

Men vad för OS kör datorn som ska dela ut internet?
Visst, du försöker köra DHCP-servern på en XP burk, men är det så på servern (är det samma burk?) isf måste du ju ändå "dela ut" internet på något sett, du kan ju inte bara ange att datorerna ska ansluta till den utan att göra någon inställning.

Det du behöver skicka med från DHCP-servern är IP-adress, subnätmask (de är ju självklara). Extra options som du ska ha med är DNS-server och Router (default gateway).

Bra DNS:er är t.ex.
130.237.72.200 DNS hos KTH
195.54.155.2 DNS hos Arrowhead

edit:
Ytterliggare en DHCP-server. Inte för jag har testat den alls ändå.
http://download.com.com/3000-2085-10238705.html?tag=lst-0-2
Ähh strunt samma, om jag fattar limiten på sharewaren så är det max "5 nodes". Antar de menar klienter.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

det ska inte vara korsad mellan servern och switchen

Permalänk
Hedersmedlem

Ja just det som Dynamite säger, såvida inte switchen har auto-MDIX på den porten (eller om du kopplar i uplinkporten).
Var är det för switch?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

körde windows utdelning på 10 pers förut på lan utan problem varför skulle det bli problem ?

Permalänk
Medlem

Det är en D-Link DES-1008D.

Har nu lyckats med att dela ut ipadresser med hjälp av winroute.
Hur ska jag lyckas med att få internet på clientdatorerna som är kopplade till switchen.

Har 2 nätverkskort i datorn ett som är kopplat till nätet (bostream min ISP) och en kopplad till uplinken i switchen.

Vill alltså nu få internet till de datorerna som kopplas till switchen.

Permalänk
Medlem

Alla datorerna får ju inte en public ip så kör Nat på servern å dela sedan ut till en hub/switch.

\Masonit

Visa signatur

Livet börjar vid 200!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moggli
Jo, men Windows inbyggda fungerar säkerligen inte särskilt bra till 100 datorer :/

Windows inbyggda fungerar utmärkt till fler än 100 datorer...

Allt beror på hur du sätter upp DHCP & vilka inställningar du konfar...

Koppla det till en windows DNS (där klienterna registrerar sig automatiskt) & allt lirar utan problem...

se gärna: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;30118... (HOW TO: Install and Configure a DHCP Server)

samt: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;30020... (HOW TO: Configure DNS for Internet Access )

Det lär ge en grund att stå på! (finns säkert liknande för XP... nu när du vet var du skall kolla)

Permalänk
Medlem

om det ska vara till 100 pers låter det nästan lite som på en arbetsplats eller ett stort lan, ska denna datorn göra något mer än att leka gateway? det jag kan tipsa om är att du låter en burk stå dedikerad, som gateway, testa program som smoothwall www.smoothwall.org eller freesco www.freesco.org det är trevliga små program för att dela ut internet till samtliga användare på ett nätverk...

med smoothwalls installations och admin guider som för övrigt är KANONBRA borde du få igång det på nolltid! Även om du inte ens vet hur man stavar till linux!

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Ja denna burk ska stå som dedikerad och dela ut internet till ca 100 burkar..

Som det är nu så har vi lyckats fixa så att burkarna har kontakt med servern och det funkar prima att pinga åt båda hållen. Detta har vi gjort med winroute PRO, jag trodde att alla funktioner som behövdes fanns inbyggda i det, någon som vet? eller måste jag instalera något av programmen ni tippsade om och köra med dubbla program på servern då?

Visa signatur

Asus P4C800 - P4 2,4 C - 2x512 Twinmos - HIS Excalibur 9700pro - 2 x Seagate 120gb 8mb cache - LiteOn RW - Antec Sonata
http://service.futuremark.com/compare?2k1=6779665

Permalänk
Medlem

jag kan ju säga att det tog ungefär 10 minuter att installera smoothwall och ytterliggare 5 minuter att konfa det ungefär... så om ni inte har något emot att testa det, Gör det! Sidan man besöker är VÄLDIGT logiskt uppbyggd, bättre än på många billiga routrar som har webinterface...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen

Permalänk
Medlem

Vad gör det programmet då?
Vi har lyckats konfa winroute nu så att man kan pinga alla datorer åt båda hållen men det är inget internet.

Permalänk
Medlem

det är ett helt operativsystem, det delar ut internet, det är vad det gör... inget mer inget mindre!

det har alla saker man kan förvänta sig, en brandvägg, en dhcp server, portforwarding osv osv...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

okey, men jag har ingen hårddisk som jag vill offra till ett nytt OS tyvär :/

Permalänk
Medlem

testa freesco då som körs på en diskett...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går nog å köra Dual boot. Fixa en extra partition med t ex partition magic.

\Masonit

Visa signatur

Livet börjar vid 200!

Permalänk
Medlem

masochist, tyvärr går inte smoothwall köra på partitioner utan det äter upp hela den hårddisken man installerar det på

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör m0n0wall, det kan köras på CD+floppy.

http://m0n0.ch/wall/