Svensk guide till BattleCraft-Vietnam?

Permalänk

Svensk guide till BattleCraft-Vietnam?

Efter att ha gjort en liten bana med en polare i helgen på endast några minuter så insåg jag hur lätt det är att skapa något till detta spelet. Igårnatt så skissade jag upp en hel bana med just ett sorts "Apocalypse Now"-tema. Det blev riktigt bra måste jag säga.
Ikväll så har jag börjat lite smått på banan, men det går segt. Istället för att bara prova mig fram med allt så skulle jag vela ha en bra guide att gå efter när jag hakar upp mig på något. Då engelska guider kan vara lite förvirrande i detta sammanhanget så undrar jag om någon har en bra svensk guide? Kan ni länk till engelska så posta gärna dom också då det är bättre än inget:)

Eller om ni kan något om detta så kan ni gärna hjälpa mig med tips:) Det jag har hakat upp mig på just nu är:

- Att få vatten. Det också till en bestämd höjd.
- Inställningar för Spawn-points för objekt som tex helikoptrar och andra fordon.
- Bakgrund (Himmel och horrisont).
- Smidigaste sättet att lägga ut texturer på marken. (Grus, vägar, kreatrar, etc)
- Smidigt sätt att förflytta enstaka och flertal objekt längre sträckor äver banan.
- Att ta bort objekt:p

Jag har som sagt bara hållt på med detta i några timmar. Så jag passar på och frågar om alla problem medans jag letar efter bra guider:)

Om det nu blir något av detta så postar jag säkert skisser och screens när det börjar likna något. Lite Beta-banor också kanske:D Beror på hur mycket tid jag får över från studierna.

Men tack på förhand!

Edit: Den medföljande guiden var visst inte så tokig som jag trodde. Läser för fullt. Men jag vill gärna ha mer guider!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

den guide som följer med tar upp det mesta som du frågar efter, nog för att den är på engelska men det gör det hela nästan lättare. en svensk guide skulle bara förvränga ord

edit: såg visst att du hittat den det bör väl finnas nått battlecraft forum nånstans på nätet, är inte så insatt i battlecraft ärligt talat

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Du kanske skall döpa om "battlecraft" till "battlefield" om du vill undvika missförstånd. (och om det är BF:V du menar)

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overkill
Du kanske skall döpa om "battlecraft" till "battlefield" om du vill undvika missförstånd. (och om det är BF:V du menar)

Tror att mapeditorn heter battlecraft.

Visa signatur

Sveriges största guide till tv-serier - http://www.tv-serieguiden.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overkill

Dom som inte vet vad "BattleCraft" är har nog inte mycket hjälp att komma med i detta fall endå. Just "BattleCraft-Vietnam" ger en rätt så uppenbar ton av vilket spel jag syftar på.

MatzoN: Tack endå:)

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dj_majm
Tror att mapeditorn heter battlecraft.

Sådärja, då har man lärt sig något nytt idag med!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

nån som har gjort en bana? Issåfall kan ni ju lägga upp den på en server så jag kan tanka å taäsa!

Visa signatur

Abit NF7-S 2.0 |AMD Athlon 2500+ | TwinMos PC3200 2x256mb Dual Channel | Maxtor 120gb + IBM 20 gb sys.disk | GeForce 2 MX 32 mb <-- haha

[color="green"]MSN: Per_87@hotmail.com[/color]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grappo
nån som har gjort en bana? Issåfall kan ni ju lägga upp den på en server så jag kan tanka å taäsa!

Det tar ett tag att göra färdigt banor om man inte verkligen är inne i det. Alla detaljer tar år att placera ut. Själv har jag kommit halvvägs med US-basen:) Och då är det bara en liten ö ute i kanten:p Det går frammåt iaf. Här är en screen av det mesta jag hunnit med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan du lägga upp skissen på hur kartan ska se ut? I NEED INSPIRATION!

Visa signatur

# 1 "Arbetshästen": P4 2.0 Ghz, Radeon 9600 128Mb, 512Mb RAM.
# 2 "Kebaben": 333Mhz, Savage4 32Mb, 64Mb RAM.
# 3 "Odöpt": Acer Aspire 5021WLMi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jurij
Kan du lägga upp skissen på hur kartan ska se ut? I NEED INSPIRATION!

Den gjorde jag tyvärr för hand. Har ingen fungerande scanner hemma heller. Men jag kan skissa upp den lite snabbt på datorn senare ikväll:)

Edit: Nu har jag tagit en bild från när jag testade banan. Har löst mitt problem med Object-spawn nu. Det var jag som hade blandat ihop "team1" och "team2". Alltså skulle bara mina fordon komma upp om jag tog över US-basen med vietnameserna:p Så klantig kan man vara.

Visa signatur

Permalänk

Snyggt Mr. Bravo, ska bli kul att se slutresultatet
Ett tips är att du när du är klar, sätter dig och skriver en svensk guide/tutorial eftersom du själv inte kunde hitta någon.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonovskij
Snyggt Mr. Bravo, ska bli kul att se slutresultatet
Ett tips är att du när du är klar, sätter dig och skriver en svensk guide/tutorial eftersom du själv inte kunde hitta någon.

Hehe, jo jag skulle nog nästan kunna göra det om jag får tid över:p

Här är en väldigt hastigt gjord skiss över banan. Orginalet jag har gjort för hand är mycket mer detaljerad.
Som ni ser så är det US som ska storma strand-staden på andra sidan sjön med hellikoptrar och några båtar (För de som inte hinner till hellikoptrar). Motståndarna ska försvara torget i första hand (Mitten), men har 2st backup-spawns en bit bakom + ett ställe på andra sidan den övre bron där de flesta anti-air-fordonen kommer finnas. Men från början så har dom bara torget.
Då det tar nån minut för US att komma så får dom en stunnd på sig att placera ut sig och ta några capture-points (eller vad det kallas). Det kommer även att finnas en hel del fordon hos vietnameserna.
Själva upplägget och grunden har jag tagit direkt ur filmen Apocalypse Now där dom stormar med hellikoptrar med den underbara musiken i bakgrunden:D Sedan har jag fått lägga till lite eget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Hehe, jo jag skulle nog nästan kunna göra det om jag får tid över:p

Här är en väldigt hastigt gjord skiss över banan. Orginalet jag har gjort för hand är mycket mer detaljerad.
Som ni ser så är det US som ska storma strand-staden på andra sidan sjön med hellikoptrar och några båtar (För de som inte hinner till hellikoptrar). Motståndarna ska försvara torget i första hand (Mitten), men har 2st backup-spawns en bit bakom + ett ställe på andra sidan den övre bron där de flesta anti-air-fordonen kommer finnas. Men från början så har dom bara torget.
Då det tar nån minut för US att komma så får dom en stunnd på sig att placera ut sig och ta några capture-points (eller vad det kallas). Det kommer även att finnas en hel del fordon hos vietnameserna.
Själva upplägget och grunden har jag tagit direkt ur filmen Apocalypse Now där dom stormar med hellikoptrar med den underbara musiken i bakgrunden:D Sedan har jag fått lägga till lite eget.

http://w1.855.telia.com/~u85528709/bana.jpg

Det ser ju himla bra ut! Lagom många helikoptrar med för att man skall kunna köra "ride of the valkyries" på hög volym tillsammans!

Visa signatur

Permalänk

för att få vatten s¨trycker du bara på piltanget uppåt tills vattner resers sig upp ur marken

Visa signatur

---------------------------

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niltan
för att få vatten s¨trycker du bara på piltanget uppåt tills vattner resers sig upp ur marken

Hmm. Det funkar inte för mig då piltangenterna styr kamera-vinkeln. Eller ska man hålla inne shift eller nå? Fanns en del funktioner med shift läste jag. Annars så har jag nu märkt att vatten alltid finns på banorna. Antingen så är det under marken eller ovanför marken. Rätt så smart endå:p Så jag gör nu om banan där jag skapar öar och land istället för att sänka allt under vattnet. Men det finns nog en sådan funktion som du säger så man höjer vattennivån. Hur som helst så har jag fått fram allt vatten nu:) Är bara att kopiera alla byggnader och träd jag hann placera ut på förra kartan.

Men tack för tipset!

Edit: Nu när jag läser ditt inlägg igen så ser jag en viss ironi i det. Är så fallet? Det är iaf tidigt på dagen nu för mig, så jag är lite borta:p

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Svensk guide till BattleCraft-Vietnam?

Citat:

Efter att ha gjort en liten bana med en polare i helgen på endast några minuter så insåg jag hur lätt det är att skapa något till detta spelet. Igårnatt så skissade jag upp en hel bana med just ett sorts "Apocalypse Now"-tema. Det blev riktigt bra måste jag säga.
Ikväll så har jag börjat lite smått på banan, men det går segt. Istället för att bara prova mig fram med allt så skulle jag vela ha en bra guide att gå efter när jag hakar upp mig på något. Då engelska guider kan vara lite förvirrande i detta sammanhanget så undrar jag om någon har en bra svensk guide? Kan ni länk till engelska så posta gärna dom också då det är bättre än inget:)

Eller om ni kan något om detta så kan ni gärna hjälpa mig med tips:) Det jag har hakat upp mig på just nu är:

- Att få vatten. Det också till en bestämd höjd.
- Inställningar för Spawn-points för objekt som tex helikoptrar och andra fordon.
- Bakgrund (Himmel och horrisont).
- Smidigaste sättet att lägga ut texturer på marken. (Grus, vägar, kreatrar, etc)
- Smidigt sätt att förflytta enstaka och flertal objekt längre sträckor äver banan.
- Att ta bort objekt:p

Jag har som sagt bara hållt på med detta i några timmar. Så jag passar på och frågar om alla problem medans jag letar efter bra guider:)

Om det nu blir något av detta så postar jag säkert skisser och screens när det börjar likna något. Lite Beta-banor också kanske:D Beror på hur mycket tid jag får över från studierna.

Men tack på förhand!

Edit: Den medföljande guiden var visst inte så tokig som jag trodde. Läser för fullt. Men jag vill gärna ha mer guider!

bakgrunden kan vara lite seg att ändra om du ska rita en egen å slänga in, måste importera bilderna i ban-arkivet och ändra i några config-filer osv, kan kanske ge en mer utförlig instruktion senare, sitter i plugget nu

för att flytta/ta bort objekt så måste du först låsa upp objektet, själv brukar jag låsa upp varrenda objekt, så kan man greja runt som man vill lite enklare..

bara att välja object-editorn, sedan trycka på ikonen i verktygsfältet som är ett öppet hänglås, och en jordglob eller nått kanske det också är, när du tryckt där så blir alla objekt lite ljusare, och de är upplåsta..
markera det objekt du vill tex flytta/ta bort, och sedan kan du trycka på den "3-dimensionella" pilen, och sedan på den nya punkten på kartan dit du vill att objektet ska flyttas, eller trycka delete om du vill ta bort objektet

jag startade ett ban-projekt, en kvälls-bana till Silent Heroes som utspelar sig i en dal.. "Twilight dale", var sågott som klar, men då tröttnade jag, å har inte gjort något på banan på ett bra tag så det gäller att man verkligen går in för saken, annars är det kört:)

tänkte även göra någon form av Hill ###-bana till bf:v, med kanske 2 stora kullar med bunkrar längst uppepå osv, å högt gräs längs kullarnas långa sidor, men resultatet blev väl inte vad jag förväntat

gräset lägger sig i typ grupper, och står lodrätt även fast marken sluttar, vilket gör att fula kanter sticker ut här och där.. hrm, du kan ju få se själv

http://hem.passagen.se/katanatheking/graes.htm

bry dig inte om den blå dimman

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

hur får man tag i battlecraft vietnam??

Permalänk
Medlem
Citat:

Den gjorde jag tyvärr för hand. Har ingen fungerande scanner hemma heller. Men jag kan skissa upp den lite snabbt på datorn senare ikväll:)

Edit: Nu har jag tagit en bild från när jag testade banan. Har löst mitt problem med Object-spawn nu. Det var jag som hade blandat ihop "team1" och "team2". Alltså skulle bara mina fordon komma upp om jag tog över US-basen med vietnameserna:p Så klantig kan man vara.

http://w1.855.telia.com/~u85528709/ScreenShot0.jpg

Vem vill spela som vietnames? :PPP

min jeepracemap

Hoppa över stockarna.. eller dö

Permalänk
Avstängd

hur har du gjort dom där stockarna som sticker upp ?
har du tagit en logtrap och vridit på den ?
kan säga att om du gör det, så kan man sätta en C4 där och spränga, då åker dom loss... vilket borde bli rätt rejäla buggar... heh.
men det var en JÄVLIGT avancerad skiss du gjorde.
men... se till att NVA får en massa luftvärnskanoner.
tänk dig själv den där banan, fan du har ju 6 copters !
vilken typ av copter är det ?
jag tycker du borde ha en assault , 4 frakt och en ch-47 .
eller nått sånt... för usa har verkligen övertag om dom får coptersarna...
så tvinga dom att andvända fraktcopters !
d.v.s ingen spawnbombing osv .
och, andvänd dom där kanonerna som nva har, så dom kan försvara sig lite mot båtarna.
det är ju rädd bred där, men en 3 st kanoner borde vara lagom.
ha hög spawn på dom bara, en var trettionde sekund eller nått.

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ran4
kan säga att om du gör det, så kan man sätta en C4 där och spränga, då åker dom loss... vilket borde bli rätt rejäla buggar... heh.
och, andvänd dom där kanonerna som nva har, så dom kan försvara sig lite mot båtarna.

Det är logtraps, fast deaktiverade...

Permalänk

Ne det var inge Ironi. men därmot skrev jag fel. dte kall vara Pageup o Pagedown. Testa det så seru att Vattennivån höjs elr sänks. Så ere iaf på Battlecraft BF men testa

Visa signatur

---------------------------

Permalänk
Avstängd

i bc så måste man ha en ruta för vatten ikryssad när man börjar banan.
men det verkar som om det alltid finns vatten i bcv .
(battlecraft = för battlefield 1942 , battlecraft vietnam är för bfv) .
nåja, fortsätt med banan!
verkar bli cool!

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlpHa.

Vem vill spela som vietnames? :PPP

min jeepracemap http://w1.637.telia.com/~u63702833/bl%f6%f6%f6dy.jpg

Hoppa över stockarna.. eller dö

Coolt:D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ran4

Ta det lugnt. Jag tror inte att US får så stort övertag med dom hellikoptrarna. Dom är trots allt väldigt lätta mål för dom med anti-air-fordon och erfarna rocket-användare. NVA kommer som sagt att få en del fordon att leka med på marken. Gott om gömställen och bunkrar kommer det också att finnas.
För tillfället så är det bara assault-helikoptrar för jag gillar dom mest:p Men självklart så kommer jag att försöka balansera lagen så bra som möjligt vid senare tillfälle. Det får vänta till beta-testingen då själva banan är så gott som klar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av niltan
Ne det var inge Ironi. men därmot skrev jag fel. dte kall vara Pageup o Pagedown. Testa det så seru att Vattennivån höjs elr sänks. Så ere iaf på Battlecraft BF men testa

Okej:) Ska testas så fort jag kommer hem.

Jag har inte hunnit göra mycket mer på banan än. Jag har varit upptagen med att ta mig igenom FarCry:p Men imorgon ska jag fortsätta, och då fösöka bil klar med US-ön och börja på NVA-delen:) Jag har som sagt börjat om med banan då det blev för mycket trubbel med vattnet på den förra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte för att vara negativ, men blir inte banan rätt lik Operation Flaming Dart (officiell bana)? -

( http://www.planetbattlefield.com/imagebfv.asp?/bfv/game/maps/... )

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevlar
Inte för att vara negativ, men blir inte banan rätt lik Operation Flaming Dart (officiell bana)? -

( http://www.planetbattlefield.com/imagebfv.asp?/bfv/game/maps/... )

Jo det blir den nog. Jag fick faktiskt ideen när jag spelade den banan en hel del med polare förra helgen:) Man fick direkt upp bilder i huvudet från filmen ApocalypseNow när man kom flygandes. Jag kan däremot säga att jag inte försöker härma den banan på något sätt. Jag har skissat min bana själv från scratch och har bara inspirerats av filmen;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite halvt OffTopic: Nån som vet ett bra ställe att ladda ner custom banor ifrån? Börjar tröttna lite på de officiella...

Permalänk

Är gärna med och betatestar banan sen, verkar bli grymt bra

EDIT: Måste lära mig och stava, kan ju inte ens stava till "med"

Visa signatur