Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aptass
utrustningen dom har kan användas till mer än bara shaping,

Jag är helt säker på sänkt nerladdningshastighet på DC helt beror på att de flersta har upptäckt netlimiter och liknande program och missbrukar syftet med det.

Om ni som upplever att ni är strypta testar att ladda av lite olika människor ska ni se att ni fortfarande kan komma upp i den fart det ska vara.

Jo det tror jag också, netlimiter abuse på DC har nog ökat ganska lavinartat...

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Jo det tror jag också, netlimiter abuse på DC har nog ökat ganska lavinartat...

Jo man märker ju det när man laddar i 9 bytes/s... Ska man använda skiten kan man ju se till att det inte märks och kanske ha en upload på 30 kb/s iaf så att man själv kan ladda ned i full fart och att inte alla andra märker att man är en idiot.

Permalänk
Avstängd

Scream ADSL, inga problem, samma hastigheter som vanligt runt 1Mb/s från DC hubbar.

Scream GBG

Aure

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem

Scream ADSL i solna.. har märkt stora förändringarna senaste dagarna på DC.. tankar högst i 2-300...förrut låg jag ofta på 7-800

Edit: var visst inte bara dc... tankar i 260 från en 10mbits ftp där jag alltid haft max förut... fan va sjukt - har varit så här ett par dagar

Permalänk
Medlem

Jag kör bostream och det smider som fan , har inte märkt av nån försämring, det är iofs en av deras LAN lösningar, men men, kör 0.5 bostream ADSL hos farsan och jag tycker att jag kommer upp i 0,5mbit utan problem

Visa signatur

System 1: Moderkort: GA-7VAX Prolle: AMD Athlon XP 1700+ @ 1700mhz Minne: 2*256 DDR PC 2700 HDD: 30gig+120gb+75gb 7200rpm Gfx: gf4 ti4200 ( 290/594 )
System 2: Moderkort: Msi 845 ultra-c Prolle: Intel Pentium 4 2.4 ghz Minne: 2*256 DDR PC 2700 HDD: 60gb 7200rpm Gfx: gf4 mx440

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst alla trådar och är dessutom full men kan man inte byta ut vilka portar DC ska använda?
Isf borde det inte vara något problem lr?

Permalänk
Medlem

X-stream, I-stream och Scream är 3st helt separata nät.
PÅ X-stream kan jag definitivt säga att ingen paket strypning används o tror inte det gör det på I-stream heller.

Permalänk
Hedersmedlem

Fick precis mitt Scream 13 Mbit. Har stora problem med hastigheten, om jag laddar ner från Sunet, Swec eller någon annat på port 80 så har jag maximalt laddat ner i 200 kb/sekund. Borde gå mycket snabbare. Har testat via FTP också, max 180 kb/sek där. Direct Connect går inte alls, uploadar i 3 kb/sek och har laddat mellan 800 bytes - 80 kb/sek.

Någon som har haft samma problem?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Fick precis mitt Scream 13 Mbit. Har stora problem med hastigheten, om jag laddar ner från Sunet, Swec eller någon annat på port 80 så har jag maximalt laddat ner i 200 kb/sekund. Borde gå mycket snabbare. Har testat via FTP också, max 180 kb/sek där. Direct Connect går inte alls, uploadar i 3 kb/sek och har laddat mellan 800 bytes - 80 kb/sek.

Någon som har haft samma problem?

13 mbit. Nja då kan knappast så många andra ha haft det problemet. Först av allt, är du säker på det är VDSL och inte ADSL eller ett 56 K modem dom skickat. Vad är pingen, samt kör en traceroute. Kör TP-test och då kan du ju välja att köra mot Bostreams egen testserver. Kolla så att det är kopplat till rätt jack och sen ring B-stream och skäll om det inte är bättre än så.

Visa signatur

JP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pjens
13 mbit. Nja då kan knappast så många andra ha haft det problemet. Först av allt, är du säker på det är VDSL och inte ADSL eller ett 56 K modem dom skickat. Vad är pingen, samt kör en traceroute. Kör TP-test och då kan du ju välja att köra mot Bostreams egen testserver. Kolla så att det är kopplat till rätt jack och sen ring B-stream och skäll om det inte är bättre än så.

Tycker det inte ser speciellt bra ut. Det ska vara ADSL 13 mbit-modem som Bostream har skicakt, hittar inget i manualen för modemet. Det heter Speedtouch, tyvärr inget modellnummer.

Har bra ping på spelservrar, vilket är skumt. Ska testa köra ner TP-test. Koppla till rätt jack? Spelar väl ingen roll vilket jack man kopplar till?

Och ja, ska ringa dem, men de har ingen support på helger.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Det skall vara kopplat i huvudjacket och det spelar roll. BTW, du har rätt i att det inte ser nått vidare ut...

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem

har haft Bostreams Lan mer än halv år nu.
Hastighetenär faktiskt bättre än BBBs lan
1.3meg på bägge håller utan större problem samtidigt :).

Jag är nöjd än så länge så

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
http://www.sweclockers.com/temp/tracert_sunet.jpg

Tycker det inte ser speciellt bra ut. Det ska vara ADSL 13 mbit-modem som Bostream har skicakt, hittar inget i manualen för modemet. Det heter Speedtouch, tyvärr inget modellnummer.

Har bra ping på spelservrar, vilket är skumt. Ska testa köra ner TP-test. Koppla till rätt jack? Spelar väl ingen roll vilket jack man kopplar till?

Och ja, ska ringa dem, men de har ingen support på helger.

Bostream har öppet mellan 10-16 på helger och 8-22 på vardagar.

Sitter du inte i rätt telejack så förstår jag att du har problem...

Btw, modellnumret sitter under modemet.

Visa signatur

Mums, Kaffé!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GLC
Bostream har öppet mellan 10-16 på helger och 8-22 på vardagar.

Sitter du inte i rätt telejack så förstår jag att du har problem...

Btw, modellnumret sitter under modemet.

Hur kan man möjligtvis veta vilket som är "huvudjacket" ? Bor i en lägenhet som är byggd på 50-talet så lär inte finnas ritningar här direkt :/

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Hur kan man möjligtvis veta vilket som är "huvudjacket" ? Bor i en lägenhet som är byggd på 50-talet så lär inte finnas ritningar här direkt :/

Hur många jack har du? I lägenheter brukar det vara det jacket som är närmast ytterdörren. Annars är det bara att testa med en telefon. Låt det vara kopplat som det är nu och koppla in en vanlig telefon till alla lediga jack ett i taget. Kolla så att du får en signal i telefonen när du lyfter på luren i vart och ett av jacken. Om det skulle vara så att du inte fick någon signal vid något av jacken så betyder det att det jacket ligger före det som modemet är kopplat till.

Visa signatur

Studerande på Fucking U.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hero
Hur många jack har du? I lägenheter brukar det vara det jacket som är närmast ytterdörren. Annars är det bara att testa med en telefon. Låt det vara kopplat som det är nu och koppla in en vanlig telefon till alla lediga jack ett i taget. Kolla så att du får en signal i telefonen när du lyfter på luren i vart och ett av jacken. Om det skulle vara så att du inte fick någon signal vid något av jacken så betyder det att det jacket ligger före det som modemet är kopplat till.

Ok tackar, ska testa!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

På den här sidan hittar du en lite klarare beskrivning av hur man lokaliserar första jacket.
http://www.kjell.com/kjellfakta/teleuttag/

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
http://www.sweclockers.com/temp/tracert_sunet.jpg

Tycker det inte ser speciellt bra ut. Det ska vara ADSL 13 mbit-modem som Bostream har skicakt, hittar inget i manualen för modemet. Det heter Speedtouch, tyvärr inget modellnummer.

Har bra ping på spelservrar, vilket är skumt. Ska testa köra ner TP-test. Koppla till rätt jack? Spelar väl ingen roll vilket jack man kopplar till?

Och ja, ska ringa dem, men de har ingen support på helger.

Med sån ping mot sunet är det nåt som är fel utan tvekan. över 500ms i ping mot din egen gateway, huja, borde vara 1-2ms. säkert att inte nån annan maxar ut din lina med warez tankning?

Permalänk
Avstängd

Inte konstigt om ISP:erna slår tillbaka mot illegal verksamhet som kostar dom mängder med pengar iform av trafikkostnader i andra nät, samtidigt som deras eget nät blir överbelastat.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatisen
Inte konstigt om ISP:erna slår tillbaka mot illegal verksamhet som kostar dom mängder med pengar iform av trafikkostnader i andra nät, samtidigt som deras eget nät blir överbelastat.

Men du kan heller inte erbjuda en sådan uppkoppling då. 13 Mbit är verkligen inte snabbare när man surfar än 8 Mbit, men ändå så erbjuder dem det. De flesta skaffar ju inte 13/26 Mbit för att ladda SweClockers.com snabbare direkt, utan för att tanka sattelitbilder i 1:1-skala över Hawaii, inget snack om det.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Men du kan heller inte erbjuda en sådan uppkoppling då. 13 Mbit är verkligen inte snabbare när man surfar än 8 Mbit, men ändå så erbjuder dem det. De flesta skaffar ju inte 13/26 Mbit för att ladda SweClockers.com snabbare direkt, utan för att tanka sattelitbilder i 1:1-skala över Hawaii, inget snack om det.

Att ladda ner bilder från exempelvis NASA är inget brott, men tyvärr används bandbredden alldles för ofta för att ladda ner piratkopierade spel, filmer, program eller musik. Visst är P2P en fin teknik men den används främst i fel syfte.

Det jag vill säga är att man inte har rätt att bli sur över att man får låg hastighet när man laddar ner piratkopior via exempelvis DC. Är det något lagligt man tar ner kanske man ska kolla på WWW/FTP innan.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatisen
Att ladda ner bilder från exempelvis NASA är inget brott, men tyvärr används bandbredden alldles för ofta för att ladda ner piratkopierade spel, filmer, program eller musik. Visst är P2P en fin teknik men den används främst i fel syfte.

Det jag vill säga är att man inte har rätt att bli sur över att man får låg hastighet när man laddar ner piratkopior via exempelvis DC. Är det något lagligt man tar ner kanske man ska kolla på WWW/FTP innan.

Så du menar att om någon köper en Ferrari och den inte går snabbare än 110 km/h så har man ingen rätt att klaga bara för att det är olagligt att köra snabbare än så?

Enligt min åsikt spelar det ingen roll vad man använder uppkopplingen till, säger leverantören att linan klarar så och så många Mbit så tycker jag att man kan klaga om tjänsten inte lever upp till det.

Visa signatur

Studerande på Fucking U.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hero
Så du menar att om någon köper en Ferrari och den inte går snabbare än 110 km/h så har man ingen rätt att klaga bara för att det är olagligt att köra snabbare än så?

Enligt min åsikt spelar det ingen roll vad man använder uppkopplingen till, säger leverantören att linan klarar så och så många Mbit så tycker jag att man kan klaga om tjänsten inte lever upp till det.

Nej, var skrev jag det? Köper man en Ferrari får man acceptera att man inte får köra snabbare än 110 km/h på svensk väg, men man kan ju åka till banor eller köra på privat område.

Man har rätt att klaga om man inte får bra responstid mot andra internetanvändare, laddar ner söligt från exempelvis SUNET, men man har så fan ingen rätt att klaga när internetleverantören stryper bandbredd som går åt till nedladdning av piratkopior.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatisen
Nej, var skrev jag det? Köper man en Ferrari får man acceptera att man inte får köra snabbare än 110 km/h på svensk väg, men man kan ju åka till banor eller köra på privat område.

Man har rätt att klaga om man inte får bra responstid mot andra internetanvändare, laddar ner söligt från exempelvis SUNET, men man har så fan ingen rätt att klaga när internetleverantören stryper bandbredd som går åt till nedladdning av piratkopior.

Så som jag ser det är att om en leverantör erbjuder en tjänst på 8Mbit så ska de leverera det. Sen om det står i avtalet att de kan sänka hastigheten beroende på vad man laddar då kan man inte klaga. Men om det inte står något sånt i avtalet så ska de leverera 8Mbit oavsett vad det är som laddas. Sen om det är rätt eller fel att tanka piratkopior är en helt annan fråga som inte bör tas upp här då det inte är vad denna tråden handlar om.

Visa signatur

Studerande på Fucking U.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hero
Så som jag ser det är att om en leverantör erbjuder en tjänst på 8Mbit så ska de leverera det. Sen om det står i avtalet att de kan sänka hastigheten beroende på vad man laddar då kan man inte klaga. Men om det inte står något sånt i avtalet så ska de leverera 8Mbit oavsett vad det är som laddas. Sen om det är rätt eller fel att tanka piratkopior är en helt annan fråga som inte bör tas upp här då det inte är vad denna tråden handlar om.

De brukar ofta ha - för sig själv - väldigt förmånliga avtal. Tar man en titt i Telias avtal står det:

Citat:

"Kunden får enbart använda Tjänsten för privat bruk. I den
mån Kundens användning skulle orsaka tekniska
olägenheter för Telia eller annan kund förbehåller sig
Telia rätten att begränsa överföringsvolymen, alternativt
säga upp avtalet med omedelbar verkan enligt punkt 9.3.
Sådan olägenhet kan uppkomma vid t.ex. onormal användning
genom egen spelserver, FTP-server, eller liknande i
bostaden samt omfattande nedladdning."

Det står i avtalen att de faktiskt får göra si och så med kundens uppkoppling, vilket är precis vad du ville gör att acceptera hastighetssänkningar - så varför diskuterar du ens det här med mig?

Bandbredd kostar. De här företagen är inga välgörenhetsorganisationer utan helt vanliga företag. Vill du ha en lina som fyller upp till de krav du ställer så slå en signal till Song! 10Mbit kostar ju bara 10 000 per månad, och då får du dina 10mbit som du kan göra vad du vill med.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

....en helt annan fråga som inte bör tas upp här då det inte är vad denna tråden handlar om.

Permalänk

Jo, men en annan aspekt är att det inte finns många som hade skaffat sig en snabbare lina om det inte fanns prylar att ladda hem. Så på det sättet tror jag bolagen tjänar pengar på att Svensson laddar ner piratkopior. För Svensson ser till att ha den grymmaste linan hela tiden och betalar dubbla avgifter för det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristerZ
Jo, men en annan aspekt är att det inte finns många som hade skaffat sig en snabbare lina om det inte fanns prylar att ladda hem. Så på det sättet tror jag bolagen tjänar pengar på att Svensson laddar ner piratkopior. För Svensson ser till att ha den grymmaste linan hela tiden och betalar dubbla avgifter för det.

Du har rätt i vad du säger. Jag laddar själv nere stora mängder "information", men jag menar att man egentligen inte har ett piss att säga till om när bolagen bekämpar brottslighet eller överdriven komsumtion av bandbredd. P2P-näten slukar enormt mycket bandbredd just nu och är ett problem. Näten blir överbelastade. Någon måste bygga ut också.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grapetonix
Läskigt, jag visste inte att ISPerna hade rätten att spionera på datan, må det vara maskinellt eller människobaserat. (om ingen polisanmälan eller liknande skumrask föreligger förstås)

Vi behöver krypterade protokoll och det fort. Skulle vilja se den ISP som motiverar throttlandet av krypterad data!

www.haxial.com
www.zankasoftware.com/wired/

Inte direkt P2P, men men.

Och jag kan mycket väl se i framtiden att ISP's throttlar allt UTOM det dom vet vad det är, då börjar tunnel-kriget istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatisen
De brukar ofta ha - för sig själv - väldigt förmånliga avtal. Tar man en titt i Telias avtal står det:

Det står i avtalen att de faktiskt får göra si och så med kundens uppkoppling, vilket är precis vad du ville gör att acceptera hastighetssänkningar - så varför diskuterar du ens det här med mig?

Bandbredd kostar. De här företagen är inga välgörenhetsorganisationer utan helt vanliga företag. Vill du ha en lina som fyller upp till de krav du ställer så slå en signal till Song! 10Mbit kostar ju bara 10 000 per månad, och då får du dina 10mbit som du kan göra vad du vill med.

Men det där var ju ändå Telias avtal, hur är det med Bostreams då? Inte för att det spelar något roll för mig. Dessutom så behöver jag inte använda all bandbredd till omfattande nedladdningar, jag vill bara att det ska gå snabbt att ladda en fil (kanske en om dagen), inte att konstant dygnet runt ladda på maxhastigheter. Och det där med att bandbredd kostar, vi betalar ju för tjänsten. Kan de erbjuda en tex 10mbit tjänst till 100000 människor så ska de ha kapacitet att åtminstone 90000 tankar i 10mbit samtidigt tycker jag. Visst kostar bandbredd och det är ju det vi betalar hundratals kronor varje månad till. Men tycker du inte det räcker med denna diskussionenen nu?

On topic, det går fortfarande ganska slött på dc för mig, men ibland (ganska ofta nu för tiden) börjar man tanka från någon i 4-5MB/s. Wow, tänkte jag första gången ända tills jag testade filen och den inte fungerar. Nu är det bara jobbigt eftersom det finns filer man hållit på att tanka länge och så kommer det någon och laddar upp i 4-5MB/s och förstör filen. Vad är detta egentligen? DC++ bugg?

Visa signatur

Studerande på Fucking U.