Permalänk
Medlem

Hur varmt är för varmt?

Hej!
Jag undrar vid vilken temperatur datorn faktiskt blir för varm!
För folk säger att deras datorer är runt 60-70 grader, medans min ligger ganska stadigt på 28-29 grader..
När blir varmt FÖR varmt?
Undrar också hur mycket varmare de blir när man klockar den?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

beror väl lite på om du har en amd eller en intel

min barton 2500+ ligger på ca 45-50 grader beroende på om jag spelar eller inte

sen va du har för vursting cpu kylare oxå

Permalänk
Medlem

Intel

Jag har en Intel PIII processor..

Visa signatur

---

Permalänk

1. Du behöver inte fundera över värmen förrän datorn blir instabil eller liknande.
Har du frekventa krascher eller problem med att datorn låser sig eller startar om kan det bero på värmen, sålänge du inte kör Windows Me och inte har formaterat på 2 år.

2. Olika processorer klarar olika temperatur. Det bästa är att kolla på respektive hemsida.

3. Det går inte att säga hur mycket varmare din processor blir vid överklockning. Det varierar kraftigt beroende på rumstemp, kylning osv. osv.

Permalänk
Medlem

Jag har tagit bort 'sido-dörren' på datorn också, så nu ligger den på ungefär 26-27 grader.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

tror de står på amd sida att de nya xp cpu dör vid typ 80 grader, men så varmt har ju ingen

Permalänk
Medlem

Re: Intel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Jag har en Intel PIII processor..

intresseklubben antecknar...

ang. varma prollar så har ju amd alltid varit varmare än intel men nu på sista tiden har det blivit anorlunda pga. intels lilla kärnreaktor.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Jo, förresten!
På min andra dator, en AMD Duron, så har CPU fläckten dött!
Detta är ju verkligen inte bra, eftersom just Duron datorer är mer kända som "element" =P
Måste man köpa en helt ny CPU fläkt eller hur ligger de till?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Ta bara nån 80mm fläkt du har liggandes och skruva på den på flänsen istället.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Jag har en sån här stor fläkt:
http://www2.ko-soku.co.jp/sales/fan/nidec_24_big.jpg
Men den har ingen sån där vit "plupp" i slutet av sladdarna! Alltså honan man kopplar in i hanen på moderkortet! Kan man köpa en sån vit plupp eller?

Visa signatur

---

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Jag har en sån här stor fläkt:
http://www2.ko-soku.co.jp/sales/fan/nidec_24_big.jpg
Men den har ingen sån där vit "plupp" i slutet av sladdarna! Alltså honan man kopplar in i hanen på moderkortet! Kan man köpa en sån vit plupp eller?

Antar att du menar en 3pins-kontakt?
Det är väl lättast att löda fast fläktkablarna på nån av kablarna från nätagget.

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400 Mobile @ 2640 MHz AQYHA 0429 | X800pro <flashat> XTPE | 2x512 mb TwinMos Twister pc3700 | Maxtor,Samsung 280GB | DangerDen RBX,MAZE4,DHC,Eheim1048 |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Intel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
intresseklubben antecknar...

Nu var det ju iofs nån som frågade...

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak English in What?

Permalänk

Re: Re: Re: Intel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blasfemi
Nu var det ju iofs nån som frågade...

Intresseklubben antecknar..

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400 Mobile @ 2640 MHz AQYHA 0429 | X800pro <flashat> XTPE | 2x512 mb TwinMos Twister pc3700 | Maxtor,Samsung 280GB | DangerDen RBX,MAZE4,DHC,Eheim1048 |

Permalänk
Medlem

Ok, den gick jag rakt in i.

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak English in What?

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Intel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rumpel¤Skratz
Intresseklubben antecknar..

Intresseklubben antecknar

Visa signatur

AMD XP 2200+, 512mb RAM, Geforce 4MX 400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blasfemi
Ok, den gick jag rakt in i.

Hehe

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400 Mobile @ 2640 MHz AQYHA 0429 | X800pro <flashat> XTPE | 2x512 mb TwinMos Twister pc3700 | Maxtor,Samsung 280GB | DangerDen RBX,MAZE4,DHC,Eheim1048 |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Intel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kagemusha
Intresseklubben antecknar

Ja men då skriver jag upp det på mina nagelband..

Skulle det inte handla om "hur varm är för varmt"

Visa signatur

"Allt säljs separat"- Barbie i svansjön

Permalänk
Medlem

Appropå värme så brukar min data starta om sig ibland för att det blir för varmt:(. Men kan detta bero på grafikkortet?. Har ett ATi Radeon 9200.

Visa signatur

[hp pavilion a220.se]
AMD Athlon XP 2800+, 512 MB DDR, 80 GB hdd, dvd, dvd +R/+RW, ATI Radeon 9200, 128 MB videominne.

Permalänk
Medlem

vet inte om ngn har sakt det men om du har en amd som ligger på 80 grader så dör prollen sakta men säkert..

Visa signatur

Äktenskapet är det enda kriget där man sover med fienden...

Permalänk
Medlem

Vet att de var länge sedan detta forum var aktuellt, men nu så tänkte jag fråga igen:
Hur varmt är för varmt för 64-bits processorer/moderkort då?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajV
vet inte om ngn har sakt det men om du har en amd som ligger på 80 grader så dör prollen sakta men säkert..

Hur vet du det egentligen???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HOAK
Hur vet du det egentligen???

Det vet han inte, han har hört det och därför så tror han också på det. Jag tror en AMD CPU klarar en bit över 90 iallafall, då min dator inte hängde sig förrän den gick över 120 grader så...

Permalänk
Medlem

"hur varmt är för varmt?"

mja... Folk bryr sej för mycket om temperaturen tror jag. Om någon som aldrig tänkt på temperaturen tidigare installerar ett program som visar cputemperaturen och ser "OJ 60 grader!", så letar de upp någon kompis som säger att (eller halkar in på swec och läser ^^) 60 grader är för varmt, och de måste köpa ny kylare...

Visst är det bra att folk handlar kylare, det hjälper ju oss som behöver bra grejjer, men märker man inte av någon instabilitet som tydligt är temperaturpåverkad, så behöver man inte lägre temperatur.

Sen kan jag påpeka att temperaturen som visas i bios och i t ex MBM nästan alltid visar fel. ibland bara nån enstaka grad fel, ibland uppåt 15 grader fel.

Bästa sättet att ta reda på om eventuell instabilitet verkligen beror på höga temperaturer är att medans datorn är igång, och man har ett spel igång, eller nått fint bencharprog, öppnar datorn, känner på cpuflänsen. Bränner man sej så det gör ont, då är kylflänsen minst 55-60 grader. Har man dessutom ingen kylpasta mellan kylare och processor, eller av annan anledning inte bra kontakt mellan kylare och cpu kan det säkert vara 10-15 grader varmare på processorn. Har man precis lagom med bra kylpasta, och kylflänsen rätt monterad skiljer det inte mycket mellan kylfläns och cpu. Är det på gränsen till att man bränner sej bör den vara ca 55 grader.

Håller man på mycket med överklockning, eller bara vill vara säker på vad man har för temperatur kan jag rekommendera att ni sätter in en egen välkalibrerad temperatursensor under processorn (använd väldigt tunna kablar för att undvika att processorn hamnar snett).

Men å andra sidan är det rätt sent, och jag kanske bara svammlar.

[edit]min kylfläns är bara några grader varmare än kroppstemperaturen, altså ca 42-44 grader, men MBM visar 51 grader.[/edit]

Tillägger även att om processorn är överklockad långt är det viktigt med låga temperaturer för att behålla stabilitet, men för ett originalklockat system bör inte 70 verkliga grader i kärnan vara orsak till instabilitet

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
"hur varmt är för varmt?"

mja... Folk bryr sej för mycket om temperaturen tror jag. Om någon som aldrig tänkt på temperaturen tidigare installerar ett program som visar cputemperaturen och ser "OJ 60 grader!", så letar de upp någon kompis som säger att (eller halkar in på swec och läser ^^) 60 grader är för varmt, och de måste köpa ny kylare...

Visst är det bra att folk handlar kylare, det hjälper ju oss som behöver bra grejjer, men märker man inte av någon instabilitet som tydligt är temperaturpåverkad, så behöver man inte lägre temperatur.

Sen kan jag påpeka att temperaturen som visas i bios och i t ex MBM nästan alltid visar fel. ibland bara nån enstaka grad fel, ibland uppåt 15 grader fel.

Bästa sättet att ta reda på om eventuell instabilitet verkligen beror på höga temperaturer är att medans datorn är igång, och man har ett spel igång, eller nått fint bencharprog, öppnar datorn, känner på cpuflänsen. Bränner man sej så det gör ont, då är kylflänsen minst 55-60 grader. Har man dessutom ingen kylpasta mellan kylare och processor, eller av annan anledning inte bra kontakt mellan kylare och cpu kan det säkert vara 10-15 grader varmare på processorn. Har man precis lagom med bra kylpasta, och kylflänsen rätt monterad skiljer det inte mycket mellan kylfläns och cpu. Är det på gränsen till att man bränner sej bör den vara ca 55 grader.

Håller man på mycket med överklockning, eller bara vill vara säker på vad man har för temperatur kan jag rekommendera att ni sätter in en egen välkalibrerad temperatursensor under processorn (använd väldigt tunna kablar för att undvika att processorn hamnar snett).

Men å andra sidan är det rätt sent, och jag kanske bara svammlar.

[edit]min kylfläns är bara några grader varmare än kroppstemperaturen, altså ca 42-44 grader, men MBM visar 51 grader.[/edit]

Tillägger även att om processorn är överklockad långt är det viktigt med låga temperaturer för att behålla stabilitet, men för ett originalklockat system bör inte 70 verkliga grader i kärnan vara orsak till instabilitet

Men om komponenterna är varma så slits de ju ut fortare också. Men om de är kylda så håller de längre, och det vill man ju!!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Men om komponenterna är varma så slits de ju ut fortare också. Men om de är kylda så håller de längre, och det vill man ju!!

Jasså? De flesta halvledarkomponenter är designade att fungera i 10 år. Jag vet inte, (kalla mig rikemansbarn ) men jag tänker fett inte ha min dator i 10 år i alla fall..

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Jasså? De flesta halvledarkomponenter är designade att fungera i 10 år. Jag vet inte, (kalla mig rikemansbarn ) men jag tänker fett inte ha min dator i 10 år i alla fall..

Du kanske inte tänker ha den i 10 år, men om företaget säger att de kommer fungera i 10 år, så kanske de kommer fungera i 20 år med bra kylning!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

.

Visa signatur

i7-4770K delid@5,0GHz|4,6GHz 24/7| Corsair H80i|Z87-GD65Gaming|Hyper X Beast 2400MHz 16GB X.M.P |Asus 1070 GTX|Corsair 750W|Asus VG2480QE 144Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Du kanske inte tänker ha den i 10 år, men om företaget säger att de kommer fungera i 10 år, så kanske de kommer fungera i 20 år med bra kylning!

Där ser man, kommunismen har redan skapat fattigdom.

pga att en del inte kan se sarkasmen alls så vill jag påpeka att det är sarkasm. På vilket sätt? Det får ni fundera ut själv då det här inte handlar om politik ändå.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Där ser man, kommunismen har redan skapat fattigdom.

Va!? Kommunismen? Fattigdom? :S

Visa signatur

---