Permalänk
Medlem

Bildskärmar och glasögon

Satt och lirade pinball fx och de har en vit logo med svart bakgrund. Helt plötsligt uppenbarade det sig exakt hur mycket svärtan påverkas av glasögonen. Har både billigare glasögon utan extra reflexbehandling och dyrare med men det är löjlig skillnad på svärtan även med de dyrare där allt ljus sprids ut och vattnar ur svärtan. Sitter relativt nära misstänker det blir mindre skillnad om man har monitorn längre bort.

Finns det några magiska glasögonslipningar som minimerar dessa problem tro? Linser tror jag inte jag ens klarar att montera med tanke på hur svårt jag har droppa vätska i ögonen... För starka försvarsmekanismer och de kanske också ger liknande effekter?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Snacka med din optiker, dom är ju experter när det gäller glasögon mm

Permalänk
Bildexpert 📺

Lasra ögonen är ett alternativ även om det också ger bieffekter som överstrålning, särskilt en tid efter ingreppet med viss risk även för mer beständigt effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Lasra ögonen är ett alternativ även om det också ger bieffekter som överstrålning, särskilt en tid efter ingreppet med viss risk även för mer beständigt effekt.

Det är riskabelt fortfarande dock. Känns pinsamt när man är på gränsen få köra bil utan. Glömde nämna har enkelslipade ej progressiva glas. Och optiker misstänker jag kommer inte begripa mitt problem

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Det är riskabelt fortfarande dock. Känns pinsamt när man är på gränsen få köra bil utan. Glömde nämna har enkelslipade ej progressiva glas. Och optiker misstänker jag kommer inte begripa mitt problem

En legitimerad optiker kommer givetvis förstå. De kan de här med brytningsfel, skärpa. Bytte glasögon i vintras så jag har tydliga minnesbilder av synundersökningen.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

En legitimerad optiker kommer givetvis förstå. De kan de här med brytningsfel, skärpa. Bytte glasögon i vintras så jag har tydliga minnesbilder av synundersökningen.

Det här har ju varken med brytningsfel eller skärpa att göra
Jag har frågat om teeminalglasögon för några år sen men du skulle sett optikern min gapade av förvåning. Har inte sett några glasögon som marknadsförs just för detta.

Det finns ju glasögon marknadsfört mot
Gaming med gul tilt för starkare kontraster men de har ingen slipning.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x