Nintendo GameCube problem

Permalänk

Nintendo GameCube problem

Hej!

Igår köpte jag en GameCube, Zelda versionen, den med Windwakers, och Ocarina of Time.

Jag beställde även en RF-konverter och ett minneskort, märke på dessa är Joytech.

Nu till saken, när jag spelade Windwakers igår kväll så spelade jag i ungefär 3h, sen sparade jag och gick och åt. Men när jag kommer tillbaks och startar upp igen så säger den att minneskortet är korrupt, "helvete" tänker jag, formaterar och får spela om allting.

Nu vet jag inte om jag vågar fortsätta att spela, jag menar om minneskortet får tokryck igen och säger att min save är korrupt :/
Ska jag chansa eller ska jag beställa mig ett Nintendo Minneskort?

Andra problemet är att jag inte kan spela Ocarina of time
Jag sätter i disken och startar upp, men bilden bara flimmrar och hoppar, jag har testat att söka men det hjälper inte, ljudet är dock perfekt. När jag ska spela Windwakers så har jag bra bild och ljud.
Kan det vara fel på skivan, eller är det bara min tv som är tossig?

Tacksam för svar

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Köp ett originalminneskort, andra kort har en tendens att förlora sparningar. Att det flimrar beror på att bonusskivan endast kan spelas i 60Hz, vilket din TV inte verkar klara av.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk

TV'n ska klara utav 60Hz, men bilden är liksom delad i 3 delar horisontalt, och sned. Angående minneskortet så ska jag ta och traska ner på stan och se om de har på någon leksaksbutik kanske.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ok, man kanske måste ha en RGB-kabel också, kommer inte ihåg riktigt hur det var...

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Ok, man kanske måste ha en RGB-kabel också, kommer inte ihåg riktigt hur det var...

nej, ingen rgb-kabel behövs.

om tv:n klarar 60Hz och bilden blir konstigt är det något riktigt lurt i görningen. möjligen skulle det kunna skyllas på rf-konvertern, men eftersom jag inte har någon sådan själv så vet jag inte. lycka till att hitta originalminneskort nu, jag vet då att jag misslyckades pga den onda mellandagsrean.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Original saker är att rekommendera även om dom är lite dyrare.

Nintendos Rgb-scart är att rekommendera också för absolut bästa möjliga bild och överföring.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk

Jag var nere på stan nu och beställde ett Nintendo minneskort, 251 blocks. Jag ska testa att plugga in gamecuben i våran nyare tv och se om det är samma problem. Tipsade även han som äger leksaksaffären att ta in Orginalminneskort istället för de andra.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Nintendos Rgb-scart är att rekommendera också för absolut bästa möjliga bild och överföring.

Köpte en rgb-kabel för inte så länge sedan(joytech dock) och jag märkte absolut ingen som helst skillnad i bild.
min tv piper extra mycket om jag kör i 60hz, och jag tycker att den redan piper extremt mycket vid 50hz så jag använder helst 50hz.

Permalänk
Medlem

Hade ett minneskort med extra stor lagring (till ps2) av märket joytech.
Det tog också bort sparningar imellanåt. Så joytech är kanske inte helt toppen.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

OffTopic:
Jag hatar elgigantens mellandagsrea.
Jag kände mig tvungen att inhandla ett prime-paket för 800kr -- sagt och gjort.

Har även skrivit upp mig hos nintendo clubben för att få lira igenom OoT igen.

Visa signatur

Love is a perky little elf dancing a merry little jig and then, suddenly, he turns on you with a miniature machine gun. -Matt Groening

Permalänk
Medlem

Du! klaga..
Själv sitter jag på en xbox som söp bort mina save-filer till Sega GT 2002, hade en effektiv speltid på ca. 20 - 25.
Hade vunnit precis alla bilar som gick att vinna, guld på varenda tävling osv osv..
Men, de är borta nu, snyft.

Permalänk
Medlem

Jevlar, och jag som har ett Joytech kort. MÅste sannerligen skaffa ett Original illa kvickt då. Skulle verkligen hata att alla min karaktärer i SMBM skulle försvinna, ännu mindre zelda sparningarna...

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Det blir alltid problem med Joytech. Känner ingen med Joytechkort som inte fått formatera

Permalänk
Medlem

Varför skaffar man minneskort från 3epart-tillverkare? , då är både fulare och sämre, visserligen lite billigare men inte mycket.

Permalänk
Medlem

Joytech är skit, och kommer förmodligen vara skit ett bra tag till... spelade FFIX sammanlagt i 25 timmar. och ja sen gick det inte att ladda mitt spel längre.. köp nytt! d har jag gjort.

Visa signatur

Glöm storebror, Putin ser dig!

Permalänk
Medlem

Kan man kopiera data från kort A till B ? Gamecube alltså!

@Varland: Jösses köpte du ett Metroidkit för 800??, det kostar ju 1350 överallt jag letat.

Permalänk
Medlem

a3t: Ja, det går utmärkt att kopiera data mellan minneskorten.

Permalänk

Hade själv två stycken ruttna joytech minneskort, andra gången jag starta gamecube:et så säger den "Your memmory card is corrupted and needs to be formated" och då formaterar man ju den, visst inga problem men sen när det börja komma upp varje gång man startar upp det så börjar man misstänka nåt....
Gick tillbaks till Game med kortet eftersom jag antog att det var ett måndags ex... Eftersom butiken inte hade likadana kort inne så gav dom mig pengar istället för att erbjuda ett annat då dom bara hade dyrare sorter...
Så då gick jag till en annan butik och köpte ett likadant joytech minneskort som det hände samma sak med...
Måste få tag på ett original, fungerande minneskort...

Permalänk
Livstids semester

Som föregående inlägg har sagt - köp orginal.

Spelar ingen roll om du har en Xbox, Gamecube eller en Playstation2. Det blir mindre strul om du köper orginal.

Visa signatur

Forum mentality is alot like sex, everybody wants to be on top!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Kan man kopiera data från kort A till B ? Gamecube alltså!

@Varland: Jösses köpte du ett Metroidkit för 800??, det kostar ju 1350 överallt jag letat.

Vet, därför jag fick panik och impulsköpte ett.

Visa signatur

Love is a perky little elf dancing a merry little jig and then, suddenly, he turns on you with a miniature machine gun. -Matt Groening

Permalänk
Medlem

Jag har ett joytech minneskort till min kub också, köpte det för att fifa2003 krävde så jäfla många block. Det har ballat ur en gång. Det visade sig bero på att "kortet i kortet" om man så säger, hade hamnat lite snett så att det inte blev riktig kontakt mellan kortet och kuben. Jag rättade till det och skruvade ihop det ordentligt och sen dess har det aldrig krånglat.

Fast jag litar inte på det riktigt ändå. Nintendo original rekommenderas.

Visa signatur

Jag drar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seraphim
Som föregående inlägg har sagt - köp orginal.

Spelar ingen roll om du har en Xbox, Gamecube eller en Playstation2. Det blir mindre strul om du köper orginal.

Finns det ens minneskort till Xbox? Eller du kanske menar alla slags tillbehör?

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Livstids semester
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarang

Finns det ens minneskort till Xbox? Eller du kanske menar alla slags tillbehör?

Det finns minneskort till Xbox, det är mest till för att flytta sparningar mellan maskiner. Och jag menar även alla slags tillbehör.

Visa signatur

Forum mentality is alot like sex, everybody wants to be on top!

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag det för att jag behövde en Joypad till, även fast joytechs suger så var det en bra start att skaffa en paket med extra joypad o minnes kort för 150 spänn. Mario kart är ju inte direkt kul när man spelar själv.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrikb
Varför skaffar man minneskort från 3epart-tillverkare? , då är både fulare och sämre, visserligen lite billigare men inte mycket.

Själv har jag 2 typhoon-minneskort till gamecube på 4 meg var som jag köpte för 79kr/st och det har inte varit några problem alls.

Visa signatur

hellre en gorilla i skogen än 2 på krogen

Permalänk
Avstängd

flera har sagt det.. men jag säger igen.

LOL... köpa icke orginal-minneskort? aja, det är lungt. alla är vi n00bs i början ^^

orginal är det ENDA minneskortet man ska köpa.
precis ALLA andra hakar sig... eller, minst 90% av dom iaf.

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gronis
Själv har jag 2 typhoon-minneskort till gamecube på 4 meg var som jag köpte för 79kr/st och det har inte varit några problem alls.

Funkar det bra så toppen. Men jag kan säga att jag själv aldrig skulle våga använda något annat än ett originalkort som man kan vara säker på är pålitliga. Det räcker med att kortet tappar informationen en enda gång och att resultaten från hundratals speltimmar går förlorade så har man inte direkt sparat något på att köpa ett billigare kort.

Äger dock ett tredjepartskort, Joytech, som jag köpte på Webhallen för 49 kr (precis efter att det höjts från 29 kr). Använder det dock endast för att ta med sparfiler till polare, om ens det. Mina andra är kort är Nintendo original, ett 251 och två 59.

Permalänk

2 av 3 minneskort som jag haft har pajjat, båda var joytech kort....
Den jag har nu är ett original som funkar perfekt......

Permalänk
Medlem

Syrrans lämnade tillbaka sitt minneskort för ett tag sedan av märkey Joytech och skaffade ett Nintendo original o efter dess har allt funkar perfekt. Allt dom sparade förut försvann på Joytech kortet.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk

Jag fick med ett joytech kort när jag köpte skies of arcadia (gamecube).
Funkade fint tills jag försöka spara i PSO 1&2 och skies of arcadia, i båda dessa spel så blir kortet korrupt. Nåväl joytechs joypadkabelförlängaren verkar iaf fungera men allt annat än sådana enkla kablar bör man köpa original, även RGB-kablar etc.

Personligen märkte jag en enorm skillnad mellan komposit och RGB kabeln på min Philips 32" W tv. Färgerna blev mycket bättra och bilden blev allmänt mycket skarpare.

Visa signatur

Pappas: 5900X,16GB, GTX 3070, M.2 1TB Gen4, PG278Q.
Barn 1: 4790K, 24GB, GTX 1080Ti, SSD 1TB, 24" IPS.
Barn 2: MSI Laptop i5-7300HQ, 8GB, GTX 1050, HDD 1TB, SSD 128GB.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 7900XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.